IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 22°
Начало
08:39 | 7 октомври 2014
Обновен: 16:47 | 22 април 2024

Пенка Живкова, бивш директор на дирекция „Култура“: Културата е процес на натрупване

Пенка Живкова, бивш директор на дирекция „Култура“: Културата е процес на натрупване

По материала работи: Златина Добрева
Пенка Живкова, бивш директор на дирекция „Култура“: Културата е процес на натрупване

- Г-жо Живкова, екипът, подготвил кандидатурата за „Варна – европейска столица на културата“, даде пресконференция. Стана ли ясно на тази среща защо в крайна сметка Варна не бе избраният град?
- На пресконференцията ние не получихме желания отговор. Много ме смути изказването на една колежка, с която сме работили 8 години и която обяви на всеслушание по мой адрес: Нека онази госпожа зад камерата да каже какво е правено преди това. Ще отговоря. Много е правено преди това. Не отидох на тази среща, за да обвинявам някого. Ние не сме врагове на хората от екипа. Те обаче се отнасят към нас като към хора, с които не може да се води диалог, които едва ли не вършат саботаж. Това много ме огорчи. Ще припомня, че по времето, когато аз работех в дирекция „Култура“, Варна стана първият град, който се регистрира като кандидат за европейска столица на културата. Тогава именно се постави широката основа за разработване на комитети, за създаване на цялата организация, която може да осъществи тези планове. Всичко беше на широка основа, бяха привлечени не само интелектуалците и творците на града, но и бизнесмени, които се интересуват от проблемите на културата. Така че доста неща бяха свършени в това отношение.

- А сега, г-жо Живкова, бяха ли привлечени творците?
- Ще започна по-отдалеч. Работила съм 10 години в общината, още 30 години в областта на културата. Аз обаче трудно се снабдих с първата апликационна форма. Обясниха ми, че това е секретен процес. Било състезание, опасно било някой да не окраде идеите. Конкретно на въпроса ви - мисля, че много от творците бяха изолирани от този процес. Така, както и аз се чувствам изолирана. Мен никой не ме е попитал кой кой е в този град, а се оказва, че много от участниците в екипа не знаят кой кой е във Варна. Културата е процес на натрупване. Не можеш да разчистиш празно място и оттам нататък да почнеш да градиш.
- Всъщност как е избран този екип, който работи по кандидатурата?
- След като изборът не е минал на сесия на общинския съвет, явно че това е станало със заповед на кмета. Мен дори не ме вълнува толкова финансовата страна на въпроса. До момента обаче аз не съм разбрала каква е нашата платформа за Варна европейска столица на културата. Каква е програмата, с която сме кандидатствали, и как щеше да изглежда градът ни като европейска столица на културата. Да, ние можем да прочетем апликационната форма, но то е след дъжд качулка. Според мен варненските граждани просто не станаха съпричастни към тази кауза. Попитайте и ще се убедите - всеки втори варненец няма да знае за какво сме се борили.
- Вие бяхте член на експертния съвет, който оценяваше проектите във фонд „Култура“. Как ставаше това на практика?
- Аз имах доста резерви първо по учредяването на самия фонд. Когато работех в общината, се призоваваха окръзите и градовете да направят такива фондове. Ние обаче тогава не го създадохме.  Смисълът на фонд „Култура“ е по-различен. Идеята е да се набират пари от странични източници. Общината също може да участва с някакви средства. Ако при едно добро развитие в края на годината останат някакви пари, общината може да ги пренасочи в този фонд. Когато беше създаден настоящият фонд „Култура“, в него механично се вложиха парите за всички утвърдени фестивали, които са гръбнакът на културния календар на Варна. Така, както се процедираше, Варна нямаше културен календар до месец май, защото не бяха излезли резултатите от това кой проект ще бъде одобрен. Аз не съм съгласна примерно, че балетният конкурс трябва да участва с проект. Или театралният фестивал. Те са доказани, търсени са от хората. Там трябва да участват фестивали, които тепърва ще се доказват. В експертната комисия участват 11 души. Не всички четоха проектите и това става видно от публикуваните резултати. Всъщност броят точки се дава от мнението на двама души от комисията, които докладват съответния проект пред експертния съвет. Още в началото заявих, че класиране на проектите не може да стане само на основата на точки, дадени от двама души. Ако ще се класират по точки, проектите трябва да бъдат прочетени от всички членове на комисията. Това не се възприе. И ако се видят протоколите, за един от проектите единият член на комисията е дал 160 точки, другият 80. Мен това ме смущава. Или единият не разбира, или другият е прекалено критичен. И наистина трябва да има арбитър. Така че има доста пропуски при оценяването на проектите.
- Създаде се полемика в последно време дали трябва да бъде изработен културен календар във Варна. Какво е вашето мнение?
- Трябва да има културен календар на Варна, в който да влиза гръбнакът на културните събития. И той тряба да се публикува още в началото на годината или дори в края на предходната. Нали искаме градът ни да бъде културен туристически център? Проявите трябва да бъдат оповестени предварително, за да могат и чуждестранните туристи да бъдат запознати с това, което се случва. Има национален културен календар и ние през всичките години сме давали от Варна прояви, които да бъдат включени в него. След като държавата го прави, защо ние трябва да правим изключение? Това не означава, че не може да има нови събития и календарът да се допълва. Но когато има календар, това дава една предварителна финансова стабилност на събитията. Внася се някакъв ред. Културният календар не е отживелица.
- Г-жо Живкова, лансира се предложение за създаване на фестивална лаборатория Варна. Как бихте коментирала?
- Сега разбрах за съществуването на такъв мегапроект. Тази идея не е нова - да излязат част от фестивалите от общината и да се създаде звено, което да прави тези фестивали. Ще кажа, че ние сме интересни с това, с което се отличаваме от другите, а не с това, по което си приличаме. Ние искаме все да приличаме на някого. При нас нещата са по различен начин сложени, общината още преди 9-и е била основният двигател на тези процеси. Повечето от фестивалите са частни инициативи. На тях ще им се прилага общ маркетинг. Какво значи общ маркетинг?  Кой ще го прави този общ маркетинг?
- Трябва ли екипът, подготвил варненската кандидатура, да продължи да работи?
- На пресконференцията, за която стана дума, един колега зададе въпрос защо Варна не е станала европейска столица. Екипът ни обясни, че чакат протокола от заключението на комисията, за да се види защо е предпочетен Пловдив. Но на мен ми направи впечатление нещо друго. След като толкова много труд са положили, след като мислят, че всичко е направено блестящо, те би трябвало поне да съжаляват. А те не показаха дори капка огорчение. И според тях явно няма какво да преоценят в работата си. Доводите им да се формира този фонд „Култура“ бяха, че преди това разпределението на парите не ставало прозрачно. А сега не искат да отчетат кое за какво са заплатили. Моят съвет е: Млади хора са, нека бъдат по-консенсусни, да се съветват, нека по-широк кръг от хора да привлекат в тази благородна мисия.
Александър Йорданов

* Разговорът е излъчен в предаването „Сцена култура“ на тв „Черно море“.

Коментари

Новини Варна