IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна 12°
Начало
09:31 | 21 юли 2014
Обновен: 09:21 | 3 декември 2021

От близо месец засилен трафик блокира с дни наши кораби пред порт Кавказ

От близо месец засилен трафик блокира с дни наши кораби пред порт Кавказ

По материала работи: Юлиян Атанасов
От близо месец засилен трафик блокира с дни наши кораби пред порт Кавказ


През този месец фериботът „Варна” има готовност да извърши 4 рейса, тъй като са осигурени достатъчно товари, тоест да направи седмично по един, както двата руски  кораба „Авангард” и „Славяни”, но в момента е възпрепятстван от сериозен проблем, възникнал в обслужването на руското пристанище. Това заяви за в. „Черно море” Иван Вълчев, началник на дирекция „Фериботно плаване” в БМФ. По неговите думи вече има резултати от дългите им усилия да осигурят товари за по- регулярни рейсове по фериботната линия Варна- Кавказ, която от официалното й откриване през март 2009 г. досега се обслужваше само от двата руски кораба „Славяни” и „Авангард”.  Припомняме, че малко преди последните коледни и новогодишни празници падна последната бариера пред старта на нашия ферибот „Варна” по линията. Тогава „Холдинг БДЖ” ЕАД, „БДЖ – Товарни превози” ЕООД и морският ни оператор „Варнафери” ЕООД подписаха съгласуван с руската страна текст на допълнително споразумение към основната спогодба. С него „Варнафери” се признава за оператор от българска страна по морската отсечка Варна-Кавказ. С подписването на този документ паднаха всички бюрократични пречки пред включването на новия ни ферибот по линията. Но както стана при всяко прохождащо начинание, трябваше да бъдат преодолени още редица непредвидени препятствия.
Досега „Варна”  има извършени 5 - 6 рейса. Припомняме, че корабът, който е комбиниран за жп и ро-ро превози помогна за спасяване на нашите автомобилни превозвачи от февруарската блокада на българо-турската граница, като направи първия си рейс до Поти с 50 тежкотоварни автомобили (виж в. „Черно море” от 14 февруари т.г. „Новият ни ферибот „Варна” потегли с 50 тира към Поти” ). През последните седмици са заявени товари за два рейса – Кавказ- Варна и Кавказ- Поти, но не можем да ги изпълним, защото от близо месец руското пристанище е силно натоварено. Причината е големият летен туристически поток, насочен към Кримския полуостров. На порт Кавказ в момента малки ро- ро кораби превозват частни автомобили към туристическите пристанища по кримското крайбрежие. При това положение ние сме направо блокирани. По време на предния рейс „Варна” се наложи да чака 3 дни, за да влезе в пристанището, а при последния- цяла седмица, обясни Иван Вълчев. Сега пак нашият ферибот стоя с дни без изгледи скоро да влезе за товарене. За създалата се ситуация  вече е изпратено писмо до министъра на транспорта Данаил Папазов, който навярно вече е информирал руския си колега и се очаква неговата реакция.
Оказва се, че подобни проблеми има и пред  другите два ферибота „Авангард” и „Славяни”, както и турският, обслужващ линията Кавказ- Сансунг. От страна на другия оператор по линията Варна- Кавказ, който обслужва „Славяни” и „Авангард”,  също признаха за известни закъснения в спазването на графика за превоза на товарите. Наистина имало засилен поток от автомобили към Крим и дори се наложило „Славяни”, който наскоро бил пригоден да извършва и автомобилни превози, да направи един рейс в тази посока. По техни думи на порт Кавказ има един преходен мост с 3 линии за ро-ро корабите по линията до Крим и още един с 5 линии за нашите фериботи. Явно капацитетът е недостатъчен да поеме 4-те кораба по линиите към Варна и Самсунг. Засега товарите са основно цистерни с пропан –бутан, но заради кризата в Украйна от 3 месеца към тях се забелязва интерес и от страна на автомобилните превозвачи- „Славяни” редовно вземал по 2-3 коли, а веднъж са качили 6 камиона.
Експертите от бранша смятат, че инициативността от руска страна се раздвижва, а от нея най- вече зависи развитието на морските превози към Варна и Бургас. Обяснението е, че тя има интерес от развитието на товаропотоците по море с нас, като добър партньор. Необходимостта  от засилване на трафика през Черно море ще се увеличи още повече с тръгването на Евроазийския митнически съюз, в който ще се включат и страни като Казахстан, коментират експертите. И неслучайно на пристанище Кавказ вече се предвиждат нови инвестиции, както за пасажерски терминал, така и за второ мостово съоръжение, тъй като съществуващото показва, че е с крайно недостатъчен капацитет, дори за сегашните четири фериботни кораба.

Коментари

Новини Варна