Проектът СТАНЧО ВЕКОВ & ПРИЯТЕЛИ обхваща авторски плакати, създадени за изложбите в Галерия Дом на архитекта.Включени са плакати за 53 изложби, експонирани в Дома на архитекта в продължение на 18 години, като броят на представените автори надхвърля 185, между които, освен български, има и чуждестранни автори от Германия, Испания, Македония, Русия, Перу и Украйна.
Първата Изложба Акварел на Алексей Василев е открита през 2001 г. Предвид спецификата на Дома на архитекта, първоначалната идея е да се създадат условия за творчески изяви, предимно на архитекти, членове на варненската колегия, както и на колеги от страната. Но още в първите години се забелязва определен интерес на публиката и колегията към разширяване профила на участниците и изложбите, което постепенно превръща Дома на архитекта в търсено място за по-широк спектър културни прояви, а не толкова и единствено за тясно професионални срещи.
Такъв е проектът La bella Italia (2004), вдъхновен от пътуване до родината на Ренесанса на група архитекти, инженери, журналисти и участници с различни професии и възрасти. Резултатът е мултидисциплинарна изложба с живопис, фотография, видео, музикален и сценичен пърформанс на общо 14 участника. Успехът на изложбата, широко отразен в медиите, предизвиква повторно издание на проекта в Централния дом на САБ в София, на което присъства директорът на Италианския културен институт в София Умберто Риналди.
Важен етап в работата на Станчо Веков като галерист и куратор е участието в Биеналето на визуалните изкуства Август в изкуството 2004 г. с проекта Пътища/ Енигми на Евгени Русев, художник с кариера в Полша, САЩ и България.
Следват още 4 участия през 2006, 2008, 2010 и 2012 г. в този престижен международен форум на модерното изкуство, чийто основател е изкуствоведът Румен Серафимов. Интересен е фактът, че от петимата избрани автори, трима са от чужбина: Антония Дуенде - Берлин, Агапит Борас - Барселона и Мери Аницин Пейоска - Скопие.
Ако трябва да се определи най-значимата изява на Станчо Веков, като куратор на изложби, това е реализирането на дългосрочния проект Изчезващите къщи/ Хубавите къщи, в подкрепа на националната кампания на Съюза на архитектите в България Наследство в риск. Провокирани от проекта Паметта на София на Сдружени софийски архитекти, показан в галерията на дома, по инициатива на група приятели: художника Светлин Ненов, журналистката Виолета Тончева, фотограф дизайнера Вихра Бобчева и автора, се разработва идеята за насочване вниманието на широката общественост към застрашените паметници на културата във Варна, през призмата на личния опит и позицията на участниците.
Първото издание през 2007 г. е мултидисциплинарно, подобно на La bella Italia, с участие на архитекти, художници, дизайнери, фотографи, журналисти, студенти и ученици. Съвместно със Сдружението на софийските архитекти, се подготвя разширено, общо издание, под наслов Паметта на града, което е представено на Фестивала на изкуствата Аполония в Созопол. С този проект, предизвикал силен обществен отзвук в цялата страна, се възстановява участието на САБ и архитектурата като изкуство в афиша на фестивала.
Следващите две издания през 2008 и 2009 г. затвърждават позицията на САБ в този най-престижен фестивал на българското изкуство у нас, като последното издание на изложбата е показано и в Централния дом на САБ в София през 2010 г. със специален каталог.
По отношение на сферите и жанровете на изкуството, плакатите за изложбата обхващат: архитектурни проекти, рисунки, 2 и 3 D-изображения, различни графични и принт – техники, живопис/ маслена, акрилна, акварел; скулптура, малка пластика, модели, макети, текстил, декоративна бижутерия и дизайн, фотография, филателия, архивни материали, текст, ТV и видео, музикален, поетичен и сценичен пърформанс, традиционни занаяти и произведения на приложното изкуство.
Значителен дял от кураторската дейност на автора, като преподавател във ВСУ Черноризец Храбър, са изложбите, посветени на работата със студентите по Архитектура и Дизайн за архитектурна среда, вкл. и представяне на дипломните им проекти. Изложбата: Оригинални чертежи на студенти специалност Архитектура на Варненски държавен университета 1947 – 1953 г. поставя началото на постоянна експозиция в Архитектурния кабинет.
Особено внимание предизвикват изложбите: 17/17 Евро архитекти- дипломни проекти на български и чуждестранни студенти, от ВСУ и реномирани европейски университети; курсови проекти за Женския пазар София и Пристанище Варна Изток, представени и пред софийска публика в Централния дом на САБ и получили отличия от главния архитект на София Петър Диков и Софийска община.
Предпочитан композиционен принцип на Станчо Веков е мултиплициране на изображение от творба на представения автор и текст в спокойна ортогонална схема, но също така и решения с диагонална ориентация, които внасят определен динамизъм в посланието (Счупени мисли/ Мери Аницин Пейоска).
Използвани са стандартни шрифтове от свободни електронни медии с различна големина, графична изразителност и колоритен акцент. Най-често прилагания формат е техническия стандарт А, от А3 и А3+ до А2 и A1, но също така има и единични, извън посочения стандарт, в т. ч.: 500 x 700, 594 x 594, 700 x 700, 345 x 595 мм.
Изпълнени са като цветен принтов отпечатък, с изключение на Пътища/Е нигми на художника Евгени Русев, който е в смесена техника принт и акварел.
Представените плакати от изложбата СТАНЧО ВЕКОВ & приятели са предимно собствени проекти, но също и на други артисти, или плод на съвместна работа със сътрудници на автора оттам и насловът. Приятелите са: проф. дан арх. Иван Никифоров, проф. д-р арх. Росица Никифорова, проф. д-р арх. Тодор Булев, художниците Димитър Трайчев, Евгени Русев, Светлин Ненов, Генадий Иванов – Гендони, архитектите Косю Христов, Спиридон Ганев, Явор Банков, Белин Моллов, Ваня Караджова, Здравка Нейчева, Живко Железов, журналистите Виолета Тончева, Мариета Бобева и Антония Йовчева, поетесата и художник Драга Дюлгерова, фотографите Вихра Бобчева, Борислав Чонков, Анатолий Радев и Дария Василева, както и студентите Мила Банкова, Катрин Ефтимова, Харика Мехмедова, Ива Димитрова и Станимир Величков.
Плакатите за повечето изложби са реализирани в сътрудничество с рекламната агенция на Лъчезар Борисов и участието на Галя Грекова, член на неговия екип и възпитаничка на ВСУ Черноризец Храбър, специалност Дизайн, както и на други фирми.
Коментари