IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Начало
15:03 | 6 март 2019
Обновен: 03:36 | 7 май 2025

Увеличават се децата с нарушени способности за учене

Около 30% от малчуганите в предучилищна възраст са с езиково-говорни нарушения

По материала работи: Борис Проданов
Увеличават се децата с нарушени способности за учене

42 кабинета функционират към Логопедичния център във Варна, който на 6 март навършва 45 години от основаването си. Те се обслужват от 30 логопеди, които в началото на всяка учебна година правят проучване относно състоянието на речта на децата във варненските училища и детски градини. Това заяви в сутрешния блок на тв „Черно море“ с водещ Иван Барбов Лиляна Лазарова – директор на Логопедичен център – Варна.

 

По думите й през последните години не се наблюдава фрапиращ скок на децата, които имат езиково-говорни нарушения, като процентно в предучилищна възраст те са около 28-30 %.

 

При около 15-16 % от децата в начална училищна възраст е отчетен проблем с писмената реч.

 

По-тревожното обаче според директора на Логопедичния център е, че в рамките на тези непроменени проценти се наблюдава увеличаване на процентния дял на по-тежката речева патология – специфични нарушения, свързани със способностите за учене, комбинирано четене и писане и математически способности, което налага по-дълга индивидуална терапия.

 

Като част от причините за това Лиляна Лазарова изтъкна бурното навлизане на технологиите в живота на децата от най-ранната им възраст, както и липсата на пълноценно речево общуване в семейството.

 

„Най-често срещаните нарушения на речта и процентно с най-висок дял са нарушенията в звукопроизношенията. Много често, когато тези прояви не се коригират в предучилищна възраст, преминават в писмената реч. На второ място са децата  и учениците с общо недоразвитие на речта, където страдат всички страни на речта – лексика, беден активен и пасивен речник, граматичен строй и звукопроизношение“, уточни Лазарова, като отбеляза, че се повишава процентът на родителите, които осъзнават, че колкото по-рано се обърне внимание на проблема, толкова е по-добре за детето.

 

„Във всеки един аспект профилактиката е за предпочитане пред последствията от неосъществената такава. Що се отнася до развитието на речта, тази профилактика тръгва от момента, в който майката разбере, че очаква дете. Всичко останало, което следва – бременност, раждане и първите месеци, се отразява върху развитието на детето“, каза тя и напомни, че Наредбата за приобщаващо образование задължава всяко дете, което постъпи в детска градина на възраст от 3 до 3,5 г., да премине през скрининг, който също дава индикации дали има риск от обучителни трудности в бъдеще.

 

Нейният съвет към родителите е независимо на каква възраст е детето, ако има нещо, което ги притеснява в развитието на речта му, да се обърнат към специалистите.

 

Мариана Стойкова

 

Коментари

Новини Варна