IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
България
09:12 | 25 януари 2015
Обновен: 10:15 | 23 май 2024

Моряците ни в Либия може да изкарат 10 години зад решетките

„Обикновено за такива кораби се наемат румънци и сирийци“, обясняват опитни моряци

По материала работи: Лиляна Трънкова
Моряците ни в Либия може да изкарат 10 години зад решетките

До 10 години затвор грозят двамата български моряци, които лежат в затвор близо до пристанището в Триполи. Това съобщиха пред „Стандарт“ дипломатически източници. Двамата българи са били част от петчленния екипаж на танкер, който е задържан в либийската столица на 3 януари.В първите дни на новата година корабът "SUNOIL I", плаващ под молдовски флаг, е бедствал в Средиземно море. На помощ му се е притекъл италиански търговски кораб, който го е изтеглил до пристанището в Триполи. Така на либийска територия екипажът е бил задържан. Срещу капитана и моряците е заведено дело, а прокуратурата е повдигнала обвинения за митническо престъпление - контрабанда на петролни продукти. Двамата български моряци са в затвор близо до пристанище Триполи, съобщиха от Външно министерство.

Междувременно дипломатите ни водят разговори да осигурят консулска защита на българите с единствените две мисии на държави от ЕС, които функционират в Либия - на Италия и Унгария. Така 14 дни от задържането си сънародниците ни са посетени от консула на Унгария в Триполи, а на 18 януари - и от представители на италианското посолство. Партньорите уверили българските власти, че моряците ни са здрави и отношението към тях е внимателно.

В сряда директорът на дирекция „Консулски отношения“ в МВнР Раковски Лашев се срещнал с посланика на Държавата Либия в София - Юсеф Зургани, с настояване за официална информация от либийските власти за случая със задържаните българи и настояване за тяхното незабавно освобождаване.

Справка в публичните корабни регистри в интернет сочи, че танкерът е построен през 1986 г. от корабостроителницата в румънския град Тулча. Плава под молдовски флаг, а като пристанище на домуване (пристанището на регистрация на кораба) е посочено молдовското село Джурджулещ, на границата с Румъния и Украйна и с население около 3000 души. Като мениджър и собственик на кораба се посочва компанията BTZ-VALLETA, MALTA, а офисът й е в Санта Лучия, малтийски модерен град с около 3000 жители. Компанията е регистрирана на 21 февруари 2013 г. и по всичко личи, че разполага и оперира само с един плавателен съд - въпросния Sun Oil I. Танкерът е дълъг 55 метра и е широк 10 метра. Тежи 1260 тона, а брутният му тонаж е 729 тона.

„За "SUNOIL I" е трудно да се каже, че е танкер дори, това е бункеровчик, който е малък - 54 м, и зарежда с гориво големите кораби“, коментира кап. Димитър Димитров, председател на Асоциацията на българските капитани. Плавателният съд е строен от времето на соца и обикновено такива се регистрират под молдовски флаг.

За екипажи се наемат предимно румънци, сирийци, разказаха морски вълци. По думите им едва ли голяма менингова компания у нас е посредничила за наемането на двамата моряци. Вероятно те са се договорили директно с корабособственика или оператора. Не е изключено и да са пенсионирани моряци, които не са взели да плават другаде, допускат още в бранша.

Коментари

Новини Варна