IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
12:52 | 23 октомври 2019
Обновен: 21:45 | 19 май 2025

Димитър Маргаритов: Българите пазаруват с по-голямо самочувствие онлайн

Статистически се запазва тенденцията потребителите да се оплакват най-много от търговците в сектора телекомуникации

По материала работи: Борис Проданов
Димитър Маргаритов: Българите пазаруват с по-голямо самочувствие онлайн

Българите пазаруват с по-голямо самочувствие онлайн заради законово гарантираните им права и повишената им информираност. Това каза за novini.bg председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

 

По думите му две обстоятелства са в основата на повишеното доверие на българските потребители към електронната търговия. Първото е изключително бързото развитие на онлайн технологиите и взаимодействието между хората в дигиталната среда. И второто е действащото законодателство, което дава добри потребителски права и достатъчно инструменти за тяхната защита.

 

Резултатите от проучване на нагласите на българските потребители към онлайн търговията сочат, че 80% от анкетираните не са срещнали никакви проблеми при покупки от интернет. Изследването е проведено сред пазарували поне веднъж за последните шест месеца от електронен магазин.

 

Според Маргаритов повишеното самочувствие на българина при пазаруване от интернет е обусловено и от по-добрата информираност. Повечето хора търсят отзиви в социалните мрежи или форумите, които обикновено са част от платформите за търговия, с цел да разберат дали насреща стои реален търговец. Важно е да има достатъчно информация за продавача – за адреса, за електронната поща, телефона и най-вече – възможно ли е да се осъществи реален контакт. „Интернет изобилства от всякакъв тип оферти за изключително ниски цени, за много големи намаления, но невинаги това отговаря на истината и най-лесният начин да го проучим е да имаме повече информация за този, който стои отсреща“, коментира той.

 

Председателят на КЗП подчерта, че ниските цени – посочени от анкетираните като едно от предимствата на онлайн пазаруването, не бива да бъдат единственото основание за реализирането на покупка. „Интернет дава възможност за бърза съпоставка на няколко оферти за идентични стоки от различни електронни магазини. Когато сравним цените, на които тези стоки се предлагат, може да видим къде е реалистичната стойност, за да направим истинската покупка“, каза още той.

 

Според статистиката на КЗП хората най-често се оплакват от опити на онлайн търговци да ограничат гарантираните им от закона права, като например да върнат стоката в 14-дневен срок или пък бавят доставката на поръчките им. Статистически се запазва и тенденцията потребителите да се оплакват най-много от търговците в сектора телекомуникации, но процентът на жалбите срещу тях намалява. „Продължават нашите усилия и те няма да приключат, защото няма как пазарът да бъде стерилен. Но в последните години бяха направени няколко решаващи стъпки, включително и след произнасяния на Комисията за промяна на лоши практики от минали години – прекратяването на срочни договори с изискване за заплащане на всички такси до края на срока, спиране на редовно заплащана услуга заради просрочие за друга по отделен договор и т.н. Предстои и още работа“, завърши Маргаритов.

 

Коментари

Новини Варна