Супермаркетите използват хитри трикове, за да ни накарат да похарчим повече – но какви?
Става въпрос за прийоми, разработвани с години, които неусетно ни карат да слагаме повече продукти в количката. Според оценките на специалисти, цитирани от портала AdMe, допълнителните разходи могат да достигнат сериозни размери – до няколкостотин лева месечно, пише в своята страница Хранене за Красота и Здраве, здравният инструктор Ники Суков.
Ако не се каните да пазарувате за седмица, не взимайте количка
От изобретяването им преди 40 години количките в супермаркетите станаха два пъти по-големи. Смята се, че потребителят несъзнателно иска да запълни полупразното пространство и затова трупа повече, отколкото е възнамерявал в началото.
Лакомствата неслучайно са при касите
Тук съществуват два варианта. Първият е да се даде на хората възможност да постъпят „правилно” и „здравословно”. Затова много магазини слагат полезните продукти като плодове и зеленчуци най-близо до входа. Смята се, че колкото повече пари клиентът изхарчи за тях, толкова повече ще компенсира с вредни стоки като шоколади и снаксове. Вторият вариант включва разполагането на незадължителни, но много привлекателни продукти до входа, често такива, които имат най-кратък срок на годност – цветя или прясно изпечен хляб. Влизайки, вие още сте пълни с ентусиазъм и не следите толкова строго бюджета си. Приятните аромати на свежата продукция освен това стимулират сетивата и карат мозъка да произвежда хормона на щастието допамин.
Внимателно четете цветните етикети с цените
По правило етикетите, които се отличават цветово от останалите, се асоциират с намаления и специални акции. Често обаче такива няма, или са съвсем незначителни. Импулсът да купите изгодно обаче вече се е появил.
Добавяйте несъществуващата стотинка към „хитрите” цени
Това е един от най-разпространените трикове – да се сложи цена, която прави продукта да изглежда визуално по-евтин, например 3,99 лв. Подобна е и хитрината с етикетите, където старата цена е дебело зачертана, а новата – изтеглена отгоре. Мозъкът ви обработва тази информация повече като образ, отколкото като аритметическа задача. И затова избирате ненужна вещ, за да „спестите”.
Полиците на нивото на очите са лош избор
Там се слагат стоките, които носят на магазина най-голяма печалба. Внимателно се вгледайте – по-надолу и по-нагоре ще намерите по-евтини и не толкова рекламирани варианти на същия продукт. Физическото неудобство да го направим обаче обикновено ни кара да сложим в количката онова, което виждаме най-лесно. На „златните рафтове” често се слагат и продукти, които бързо трябва да бъдат продадени – например такива с изтичащ срок на годност.
Внимание! Деца в супермаркета
Големите магазини не могат да пропуснат такъв шанс – на нивото на детските очи винаги има сладости в ярки опаковки или играчки. Тогава малкият сам ще вземе интересуващия го продукт и ще настоява до дупка, за да го получи. Много родители купуват само от притеснение заради виковете и сълзите на децата си.
Не се оставяйте на логиката на магазина
Тук всичко е просто – в търсене на млечни продукти се налага да преминете през целия магазин и непременно по пътя ще ви се прииска да вземете още нещичко. Най-необходимите продукти обикновено са разположени в дъното на магазина или са разхвърляни по цялата му площ. Така, за да купите мляко, хляб и яйца, ще трябва първо да преминете през всичко останало.
Гледате не там, където искате вие, а там, където искат те
В супермаркета винаги се движите срещу часовниковата стрелка – така е организирано движението. Така през цялото време се налага да се обръщате, ако искате да погледнете наляво, а очите ви инстинктивно се насочват към средните рафтове отдясно. Точно там се слагат така наречените златни рафтове, където стоят най-печелившите за магазина стоки. По този начин често взимате не това, което сте искали, а това, което са ви накарали да купите.
Нужни ли са ви допълнителните вещи?
Често близо до основните продукти са поставени допълнителни. Например до хляба стоят соковете и газираните напитки, а до ризите – вратовръзки. И всичко е за това да купите повече.
Качество – да, визуални трикове – не
В повечето супермаркети плодовете и зеленчуците са измити и лъснати до блясък. Често ги пръскат с вода, за да изглеждат по-свежи – а всъщност така те се развалят по-бързо. В хладилника ви те бързо ще добият реалния си вид. Същото се отнася и за месата – продават ги на чисто бял фон и дори им слагат бои, за да изглеждат по-червени.
Гладният човек е лесна плячка
Видът и уханието на прясната храна често ви кара да правите „гладни” покупки. По-добре хапнете, преди да идете на пазар – така ще спестите много.
Изгодата понякога е измамна
Струва ни се, че промоционалните акции са безкрайни. Купи един шампоан и получаваш втори като подарък. Супер сделка! Само че преди да купите, помислете наистина ли ви трябва още едно от същото или просто сте били алчни? Ако купите два продукта, от които ви трябва само единият, печелите малко, а магазинът увеличава оборота си. При това такива акции обикновено се правят със застаряващи стоки.
Музиката вдъхновява
Доказано е, че ритмичната музика кара хората да се движат по-бързо из залата, да пълнят кошниците си с продукти и да правят спонтанни покупки. Бавните мелодии пък ни карат по-внимателно да разглеждаме асортимента. Резултатът е един и същ – купуваме повече. Някои магазини дори имат специални плейлисти за различните часове на деня. Сутрин и през деня основните купувачи са пенсионери и домакини, а вечер влиза работещото население и студентите. Двете групи имат различни музикални предпочитания и те се взимат предвид.
Последната засада е на касата
Много магазини се държат на повърхността благодарение на вашите спонтанни покупки. Защо до касите стоят полици с шоколади, цигари, кърпички, дъвки и газирани напитки? Това е последният шанс на супермаркета да ви накара да похарчите пари. Ще разглеждате тези стоки при всяко положение – докато чакате на опашката. А на фона на големите покупки една дъвка не изглежда кой знае какво. Уморените от чакането деца също вероятно ще поискат нещо.
Картите за намаление са по-изгодни за магазина, отколкото за вас
Малката отстъпка създава илюзията, че най-изгодно е да пазарувате именно оттук. Постоянният клиент е златна жила. Вероятно отново ще се върнете и ще похарчите повече пари с облекчена от отстъпките съвест.

"Искам те мъртва": 19-годишен опита да удуши майка си в София
ЕК с иск срещу България заради мръсния въздух
Костадин Костадинов: Въпросът не е дали, а кога България ще фалира
Дело в КС за спешните закони за "Лукойл"
Алтернатива на SLS: Blue Origin ще създаде по-мощна версия на ракетата New Glenn
Ракетата на Илън Мъск постави рекорд по изстрелвания от космодрума във Флорида
Слънчева буря сви щита на Земята – стана пет пъти по-малък от нормалното
Целувките не са човешко „изобретение“
Мениджърът на Нюкасъл с големи очаквания към германски национал
Драмата продължава! ЦСКА зацикли с национал, ясна е ябълката на раздора
Легенда на Левски иска бой с разлика
ЦСКА да внимава! Повечето дебюти на Херо са ударни
МЕГА Черен петък от VITAGOLD! Отстъпки, които не са за изпускане!
Бързи трикове за подреждане на дома
5 зодии с късмет в любовта в последната седмица на ноември
Пет месеца преди концерта си в София, Ерос Рамацоти с премиера на нов албум
88% от младите хора поставят емоционалното здраве на първо място, показва европейско проучване
Как да се грижим за нокътните кутикули?
Как сънят и шумът в ушите си влияят взаимно?
Билки, използвани при уринарни проблеми
Инвестират 115 млн. евро в сателитни комуникации и научни проекти
Мицотакис: Има проблематични точки в мирния план за Украйна
Всеки пети автомобил в Германия не минава техническия преглед
Били Рей Сайръс и Елизабет Хърли се появиха влюбени на наградите CMA 2025
Лейди Гага и Майкъл постоянно говорим за сватбата
Коментари