Възможно ли е да заредим повече, отколкото резервоарът събира?

Нито една институция у нас не контролира газовите уредби

Възможно ли е да заредим повече, отколкото резервоарът събира?

Зареждаш 22 литра, плащаш – 26! За това сигнализира зрител на NOVA, който твърди, че е платил повече, отколкото резервоарът на колата му технически може да поеме.  Удрят ли ни бензиностанциите в количеството на горивото, което зареждаме? Проверката е на Георги Георгиев в рубриката „На твоя страна”.

 

Не рядко шофьори, при които е останало съмнение, че количеството гориво, налято в резервоара, е далеч по-малко от заплатеното, отиват на сервиз. При поредния сигнал зрител на NOVA дори твърди, че е платил повече от вместимостта на резервоара на автомобила му. Измама на колонката или техническа грешка?

 

Преди седмица Ангел Славов два пъти зарежда колата си с гориво на една от столичните бензиностанции. Автомобилът му е с газова уредба. Когато стига до касата обаче – остава неприятно изненадан.

 

„Едната бележка показва близо 25 литра, другата бележка показва 26 литра. Което е около 3-4 литра отгоре – няма как да се случи. Резервоарът по принцип съдържа до 22 литра газ”, обясни той.

 

 

Още на място търси обяснение и от самата бензиностанция защо отчетеното на бележката количество пропан-бутан е по-голямо от това, което технически може да побере резервоарът.

 

Подобни сигнали достигат и до Петролната и газова асоциация, която обединява големите вериги бензиностанции. От там обаче са категорични, че манипулиране на газ колонката е невъзможно.

 

„В 95 % от случаите това се дължи на дефект в газовата бутилка. Има един специален поплавък, който спира възможността да се напълни на 100 %. Само когато той е дефектирал, може да се напълни и повече в една газова бутилка. Става дума по-скоро за технически проблем, отколкото някакъв проблем с измерването на бензиностанциите”, обясни Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация.

 

Ангел обаче е категоричен, че колата му минава всеки месец профилактики, тъй като я използва и при работата си. И технически проблем в уредбата не може да има. От бранша съветват при съмнение, че са ударени в количеството, шофьорите веднага да подават сигнал до бензиностанциите.

 

„Когато един клиент има съмнение в заредените количества, първо може да поиска замерване на самата бензиностанция. Ако това не даде резултат – да говори със самата верига бензиностанция. Ако и това не помогне – накрая винаги остават и държавните институции”, обясни Бенчев.

 

Оказва се, че нито една институция не контролира газовите уредби. А колонките с пропан-бутан се проверяват само по стикери от инспекторите на Агенцията по метрология дали са минали предварително технически замервания. Колко точно зареждаме, обаче, трудно може да се докаже. Още по-труден е контролът при качество на газообразните горива.  

 

 

Голяма част от сигналите, които идват до Асоциацията, са свързани именно с качеството на горивата. Преди дни прокуратурата възложи проверка за качеството на течните горива, както и на нормите за съдържанието на олово, сяра и замърсители в тях.

 

 

„Вместимостта е изписана на бутилката. Може да се види, че максималното запълване е 80%. Ако бутилката е монтирана както трябва, при бутилка с вместимост 40 литра, могат да се заредят максимално 32 литра – точно 80%”, обясни той.

 

Бутилките се оставят на 20% празни, това е свободен обем, който играе ролята на буфер. Ако той липсва, вероятността от експлозия е много голяма.

 

„Газовите бутилки са безопасни, когато са монтирани правилно. Газовите уредби са с предпазни клапани. Когато се вдигне температурата или когато се разшири обемът и се вдигне налягането, тези клапани го изпускат контролирано”, поясни Дунев.

 

Той е на мнение, че освен скъпо, презареждането на бутилката е изключително опасно.

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата