Какво е грийнуошинг (greenwashing) и защо е изгоден за бизнеса? Когато екологията стана модерна, производителите разбраха, че „зелените“ продукти се продават по-добре. Маркетолозите започнаха да спекулират с това и по рафтовете се появиха „екологични лампи“, „екологични торбички за прахосмукачки“ и „екологична тоалетна хартия“. Много често това са просто големи думи и всъщност продуктът изобщо не е екологичен, а понякога дори обратното - той е по-вреден за околната среда от неговите аналози, пише "Труд".
Грийнуошингът е маркетингов ход, която кара потребителите да възприемат продукт като екологично чист, въпреки че не е така.
Например, срещнах „екологична“ тоалетна хартия, направена от 100% първична целулоза. Това е грийнуошинг. Хартията от първичната целулоза не може да се смята за екологична, защото суровината за нея е била дървесина, тоест отсечена гора. Много производители се оправдават с това, че гората е възобновяем ресурс. Но не всички от тях инвестират във възстановяването u. Освен това обезлесяването има редица отрицателни ефекти. Например, биоразнообразието намалява, тъй като животните губят обичайното си местообитание, нараства и приноса към изменението на климата, тъй като повече CO2, който преди е бил в горската биомаса, се отделя в атмосферата. Затова е по-рационално и екологично да се произвежда тоалетна хартия от рециклирани материали, след като технологиите позволяват това. В магазините тоалетната хартия, направена от рециклирана целулоза, тоест от рециклирана отпадъчна хартия, е широко представена. Екологичният отпечатък на такава хартия е по-нисък, защото е направена от преработени ресурси, и това обикновено е посочено в състава.
В супермаркета на почти всеки рафт можете да намерите продукти на производители, които използват грийнуошинг, просто трябва да обърнете внимание на знаците „еко“ и „био“. Сами по себе си тези думи нищо не означават. Продуктите трябва да имат международно признат сертификат.
Методи за грийнуошинг - етикети „еко“ и „био“. Най-простият начин е да напишете на опаковката, че продуктът е екологичен. Някои страни имат законови ограничения за използването на такъв език, така че се случва в наименованието на марката да са включени префиксите „ECO“ и „BIO“. Това е начин за заобикаляне на закона и създаване на впечатление за екологичност и така да убедят потребителите в натуралността на продукта.
Използване на зелен цвят - този метод не може да се нарече незаконен, но ако екологията е важна за вас в процеса на покупка, важно е да разберете как производителите могат да ви манипулират. В магазините често се срещат кремове и шампоани в зелени опаковки с изображения на „лист“ и думите „чист“, „натурален“, „фитотерапия“. Оставаме с общото впечатление, че тези продукти са екологични, но всъщност могат да включват парабени (естери на пара-хидробензоена киселина, SLS (маркировката SLS се използва широко при производството на миещи препарати) и консерванти, а самият продукт може да е тестван върху животни.
Използване на несъществуващи еко сертификати. Понякога върху опаковката изобразяват знаци, много подобни на знаците на сертификатите. Това обаче е просто маркетингова уловка.
Например, понякога на продукта е написано, че не е тестван върху животни. Но ако продуктът няма съответен сертификат, потвърждаващ етичността, това може да означава, че не самият продукт е бил тестван, а съставките, които влизат в него. Производителят не лъже, но изопачава информацията и създава имиджа на екологично чиста марка.
Защо хартиените торби не са екологични? За да се оцени екологичността на даден продукт, е необходимо да се анализира неговият екологичен отпечатък от всички етапи на жизнения му цикъл. В този случай се вземат предвид процесът на извличане на суровините, екологичността на производството и опаковането, въглеродният отпечатък по време на транспортирането и едва след това възможността за преработка на опаковката и методът за управление на отпадъците.
Обикновено не мислим как е произведен продукта: какви ресурси са били използвани при неговото производство и колко отпадъци са били генерирани в процеса. Но това се отразява и на екологичността на продукта. Например, производството на хартиени торбички генерира 5 пъти повече отпадъци, консумира повече вода и генерира повече емисии на CO2, отколкото производството на същия брой найлонови торбички. Затова е невъзможно да се каже еднозначно, че хартиената торбичка е екологична.
Най-добрият начин да бъдете по-екологични е доколкото е възможно да се намалите образуването на отпадъци. Не се увличайте да купувате модни дамски тъкани чанти (пазарски чанти) - те също имат екологичен отпечатък. За да е оправдано това, ще е необходимо да ги използвате в продължение на много години. Помислете: може би вече имате подходящи чанти или раница у дома.
Какво не е наред с биоразградимите опаковки? В биоразградимите опаковки обикновено се добавя химическата добавка d2w, ускоряваща материала да се разгражда на микрочастици. Това обаче води до следните проблеми. Първо, химическа добавка само ускорява разпадането на пластмасата в микрочастици. Но ние не виждаме, че именно в тази форма те по-лесно проникват в почвата, водата и се пренасят по въздуха. Второ, пластмасата с такава добавка почти никога не се рециклира. Ако обикновената пластмасова торба може да бъде рециклирана и да u се даде втори живот, това не може да се направи с биоразградима торбичка. Затова биоразградимите опаковки често са грийнуошинг. Те могат да навредят на природата повече от обикновената пластмаса, така че е по-добре изобщо да не ги купувате.
Съществуват обаче истински биоразградими полимери. По правило те се наричат „биополимери“, тъй като суровините за тях не са газ, а растителни продукти, като царевица или картофи. Такива полимери могат да бъдат унищожени чрез компостиране. Те могат да се разлагат и в естествената среда, ако са изпълнени необходимите условия - например да се заровят в почвата и да им се осигури достъп на кислород, правилната влажност и правилната температура. На сметището няма такива условия, така че не трябва да се купуват такива торбички за хвърляне на боклука в тях като „по-екологични“.
Как да различим екологичните от неекологичните продукти?
За да нарече продукт екологично чист, производителят трябва да го докаже. За това е необходимо да преминете през доброволно сертифициране. Това означава, че продуктът е одитиран от независима организация, която го проверява за съответствие с екологичните стандарти на всички етапи от производствения цикъл.
За потребителите най-добрият начин да се уверят, че продукта е екологично чист е да проверят за сертификат. Понякога производителите си купуват сертификат срещу пари от некомпетентна организация по този въпрос или поставят сертификатния знак върху опаковката незаконно.
1. Запомнете най-често срещаните международно признати сертификати и се научете да разпознавате техните маркировки.
Имайте предвид, че сертификатите за храни и козметика могат да варират. Освен това в различните страни се използват различни маркировки.
2. Ако видите маркировката на сертификата на опаковката - проверете я отново.
Първо, трябва да проверите дали производителят го използва законно. За да направите това, отидете на сайта на самото сертифициране и търсете името на компанията и нейния продукт. Сертификацията се издава за всеки продукт поотделно. Ето защо е важно да проверите дали продуктът, който ви интересува, е в списъка. Понякога производителят получава сертификат само за един продукт и го позиционира като екологично чист за цялата си линия. Можем ли да променим ситуацията? Използването на грийнуошинг не винаги означава, че пред нас е лош продукт. Например, един продукт може да има добър състав, въпреки манипулациите с опаковките.
Но ако искате да повлияете на ситуацията, можете да информирате производителя за вашето недоволство.
Кое е главното за грийнуошинга? Производителите манипулират съзнанието с помощта на зелени опаковки, думите „екологично чисти“ и големите думи „био“ и „органично“. Ако видите тези думи - това е повод да внимавате и да проверите информацията.
Единственото потвърждение за екологичността и органичността на продукта е наличието на авторитетен сертификат, който трябва да бъде признат в международен план. Сертификатите от малко известни независими компании често се фалшифицират или се купуват.
* Грийнуошинг - в буквален превод от англ. означава „екологично“ изпрано, подобно на „изпрани пари“

Почина Иван Тенев
Депутатите избраха Костадин Ангелов за зам.-председател на НС
Болницата в България, която вдига заплатите със задна дата
Кои органи на мъжете и жените страдат най-много в Космоса
Тихият свръхзвуков самолет X-59 на НАСА извърши първия си изпитателен полет
Музиката намалява риска от деменция с 39%
Ново радиоизображение показа Млечния път в неочаквани цветове
566 деца ще участват в най-старото състезание по плуване у нас "Замората"
Арсенал се падна с палача на Ливърпул на 1/4-финалите
Гостуване с вкус на домакинство чака Левски
Халанд е основната трансферна цел на Реал Мадрид
3 чая за по-добър имунитет
Таро карта за 30 октомври, четвъртък
Дневен хороскоп за 30 октомври, четвъртък
Месечен хороскоп за ноември
Какво да очакваме на първата консултация през бременността?
Как се формира мозъчната аневризма и кои са механизмите на нейното разкъсване?
Помага ли спортът при хронична умора?
Съвременни неоперативни терапии при дискова херния
Според Симеон Дянков управляващите "пробват" някои теми в бюджета
Почина Иван Тенев
"Лукойл" се съгласява да продаде международното си подразделение на Gunvor
Stellantis залага на нов двигател с гениална система за запалване
Празник в дома на Сара Джесика Паркър – синът ѝ Джеймс навърши 23 години
Според зодията: Най-подходящите костюми за Хелоуин
Коментари