IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 20°
България
13:00 | 2 август 2021
Обновен: 08:24 | 22 септември 2022

Опасно: Асансьори пълни с части самоделки

Старите подемници гълтат 80% от тока на общите части на входа

По материала работи: Слав Велев
Опасно: Асансьори пълни с части самоделки

Поправят старите асансьори, произведени по времето на соца, с части самоделки, научи „Монитор“. Причината е, че не може да бъдат осигурени надеждни доставки.

Председателят на Българската асансьорна асоциация“(БАА) Валентин Маринков обясни за „Монитор“, че държавният завод, който навремето се намираше до столичната Гара Искър, е произвел около 75% от съществуващите асансьори в страната, но е затворен преди 25 години и затова не може да се намерят оригинални части. „Други 10-15% от всички съоръжения са сглобени в последните години от фирми, като се комбинираха части по критерии най-ниска цена от най-различни производители, които нямат нищо общо един с друг. И в двата случая собствениците на тези асансьори нямат производител, към който да се обърнат и да им бъде доставена оригинална резервна част, произведена точно за техния асансьор“, смята браншовикът.

Според него около 100 000 асансьора днес представляват един безподобен „сбирщайн“ от най-различни не проектирани един за друг компоненти, обикновено неотговарящи на какъвто и да е европейски стандарт.“

„Държавният асансьорен завод, затворен преди 25 години, е произвел над 90 000 асансьора в периода около 1960-1994 г. За тези асансьори беше приложена технология, която понижи нивото на сигурност в сравнение с произвежданите преди тях - например нямат кабинна врата или поне решетка като при по-старите асансьори до 60-те години. До приемането ни в Европейския съюз (ЕС) са произведени поне още 10 000 асансьора, които могат да се степенуват като опасни.

Всички тези 100 000 асансьора в България трябва да преминат през обстоен одит по специалния европейски стандарт за сигурност. В повечето случаи подмяната с нови съоръжения ще е по-евтина от ремонта.

Освен това старите асансьори консумират около 80% от цялата енергия на общите части в един блок и са в окайващо, опасно състояние. Новите асансьори консумират с около 90% по-малко електроенергия и дори връщат енергия в сградната инсталация, електроразпределителната мрежа или в батерии. Една от причините за енергоефективността им е липсата на редуктори, поясняват експерти.

По думите на Маринков около 15 години биха били необходими за подмяна на старите асансьори с по-модерни и сигурни. „Във всички европейски страни модернизацията е задължителна, но има и множество програми, които стимулират и подпомагат собствениците. Голяма възможност за промяна в положителна посока ни дава Планът за възстановяване и устойчивост, в който асансьорите трябва задължително да бъдат включени с цел изпълнение на Зелената сделка за въглеродна неутралност до 2050 г.“, смята той.

Според асансьорни техници в част от високите блокове в големите градове, които имат повече от един асансьор, работи само едно от съоръженията, а останалите се използват за резервни части при ремонтите.

Коментари

Новини Варна