IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
България
11:45 | 11 декември 2021
Обновен: 08:32 | 3 май 2024

Какво напазарувахме онлайн през 2021 г.

Вижте какъв достъп до интернет има населението на страната

По материала работи: Слав Велев
Какво напазарувахме онлайн през 2021 г.

През 2021 г. 83.5% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 4.6 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 75.0% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 62.7%.

През 2021 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (86.2%), а с най-нисък е Северозападният район - 73.5%.

От домакинствата, живеещи в градовете, 87.4% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 71.5%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96.7% от тях имат достъп до интернет при 80.0% за домакинствата без деца.

Използване на интернет

През 2021 г. 73.9% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61.4% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Най-активни потребители на интернет са лицата с висше образование (92.7%), както и младите хора на възраст между 16 и 24 години - 92.9%. Мъжете използват интернет повече от жените - съответно 75.1 и 72.8%.

Най-предпочитаното устройство за достъп до интернет e мобилният телефон (смартфон), който се използва от 71.8% от лицата, следван от:

• лаптоп - 30.7%;

• настолен компютър - 25.6%;

• таблет - 10.8%;

• друго устройство (смарт телевизор, конзола за видеоигри, четец за електронни книги, смарт часовник) - 6.0%.

Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 63.4% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat), а 60.0% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.).

Взаимодействие с публични институции

През последните 12 месеца 26.6% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт с цел:

• получаване на информация от уебсайт или приложение на публична институция - 19.1%;

• подаване онлайн на попълнени формуляри, декларации или отчети - 15.5%;

• изтегляне на официални документи, формуляри, декларации, отчети и др. - 13.4%.

При използването на предлаганите онлайн услуги от публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 27.8 и 25.3%.

Електронна търговия

Делът на лицата, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 19.6%, като най-активни са лицата с висше образование (38.8%), както и хората във възрастовата група 25 - 34 години (34.3%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 20.3 и 18.8%.

Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са:

• дрехи, обувки и аксесоари - 76.4% ;

• спортни стоки - 23.5%;

• мебели, стоки за дома, градински принадлежности - 22.2%;

• услуги, свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) - 19.4%;

• доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг - 18.9%;

• козметика, продукти за красота и здраве - 18.8%.

От пазарувалите по интернет през последните три месеца, 96.1% купуват стоки и услуги от търговци от България, 29.7% от търговци от държави - членки на ЕС, а 16.5% пазаруват онлайн от други държави.

Основните причини, поради които лицата не пазаруват по интернет, са: предпочитание към пазаруването на място, лоялност към магазините или просто навик (31.4%); липса на необходимост за пазаруване онлайн (14.3%) и недостатъчни умения за пазаруване онлайн - 7.6%.

Цифрови умения

През 2021 г. 38.1% от лицата посочват, че са срещали в новинарски сайтове в интернет или в социалните медии информация, която считат за невярна или съмнителна. От тях 41.7% проверяват нейната достоверност чрез:

• проверка на източниците или намиране на друга информация в интернет - 71.1% ;

• проследяване на коментарите или участие в обсъждане по интернет - 46.0%;

• обсъждане на информацията извън интернет с други лица или чрез използване на източници извън интернет - 41.8%.

Поверителност и защита на личната информация в интернет

През 2021 г. 47.1% от лицата извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет, като:

• запознаване с декларациите за поверителност преди предоставяне на лична информация - 34.4%;

• ограничаване или отказване на достъпа до информация за географското местоположение - 19.7%;

• отказване от използването на лични данни с рекламна цел - 18.8%;

• ограничаване на достъпа до профил или до собствено съдържание в социални медии - 17.7%.

Притеснения, че дейностите в интернет се записват с цел показване на персонализирани реклами имат 37.3% от лицата, а 9.1% използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на действията им в интернет.

Повече от половината от лицата (52.6%) са запознати с факта, че „бисквитките“ (cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на уебсайтовете, които посещават, а 15.5% са променяли настройките на интернет браузъра си, за да ограничат броя на „бисквитките“, които се съхраняват на устройствата им.

Коментари

Новини Варна