IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 27°
България
09:00 | 29 март 2022
Обновен: 19:07 | 13 август 2022

На ІІ клас пътища – тировете с тол такси. Винетките обаче ще поевтиняват

Превозвачите не са съгласни с размразяването на нулевата ставка за тези пътища, изчисляват двойно и тройно вдигане на разходите

По материала работи: Слав Велев
На ІІ клас пътища – тировете с тол такси. Винетките обаче ще поевтиняват

Тежкотоварните камиони ще плащат такси за преминаване и по второкласните пътища у нас, считано от 1 юли. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на второто обществено обсъждане за промени в тол системата. Той представи промени в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.

По думите му платената пътна мрежа няма да се разширява, тъй като и в момента тя обхваща второкласните пътища, но за тях не се заплаща нищо. Площта на този вид пътища е около 3000 км.

Таксата, която ще се събира от средата на година, ще бъде от 2 до 7 стотинки на километър за превозните средства от 3.5 до 12 тона.

В същото време, според плановете на Министерството на регионалното развитие винетните такси за пътните превозни средства до 3.5 тона ще поевтинеят с 10% от януари догодина. Там, където сумата не е цяло число, ще бъде закръглено в полза на потребителите. Така например, най-търсената винетка - годишната, която в момента струва 97 лв., от догодина би струвала 87,3 лв. Това означава, че ще бъде закръглена на 87 лв.

Предлаганите промени са направени по ценовия модел, изработен от Световната банка и са съгласувани от Европейската комисия, допълни министър Караджов.

Ето какво още предлагат от регионалното министерство за второкласните пътища, в зависимост от екологичния клас на превозните средства:

∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 2-5 стотинки на км;

∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 3-6 стотинки на км.

Предложено е и увеличение на тарифата за първокласните пътища, като след промяната в зависимост от екологичния им клас:

∙ ППС над 3.5 т - 12 т ще заплащат от 6-9 стотинки на км;

∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 3-7 стотинки на км;

∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 4-8 стотинки на км.

Предложението за автомагистрали е:

∙ ППС над 3.5 т - 12 т ще заплащат от 10-13 стотинки на км;

∙ Автобуси до 12 т ще заплащат от 4-8 стотинки на км;

∙ Автобуси над 12 т ще заплащат 5-9 стотинки на км.

"Знам, че няма да харесате предложенията ми и можех да си спестя тези главоболия просто като не предприемам нищо и като продължаваме да возим за нула стотинки по второкласната мрежа, както направиха всички мои предшественици, но това няма да реши проблемите на инфраструктурата, а те ще се задълбочат", обясни Гроздан Караджов.

От своя страна представители на превозвачите изразиха несъгласие с предложените промени. Йордан Арабаджиев от Съюза международните превозвачи посочи, че по негови сметки увеличението на разходите за тол такси е от 2 до 3 пъти.

Посредниците в събирането на тол такси или т.нар. доставчици на услуги остават, съобщи още министър Гроздан Караджов. Преговаря се обаче за намаляване на комисионната, която събират, уточни той, без да посочи с колко ще бъде намалена. В момента тя е 7%.

По думите на министъра намерението на правителството е да вложи тази година 2,6 млрд. лева в подобряване на пътната мрежа у нас. 

Коментари

Новини Варна