IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
12:25 | 26 май 2015
Обновен: 20:00 | 6 декември 2022

"Шеврон" иска да възкреси "Бургас-Александруполис"

Компанията обещала да проведе консултации с българската страна

По материала работи: manager
"Шеврон" иска да възкреси "Бургас-Александруполис"

Американският енергиен гигант "Шеврон" е заинтересован от възкресяване на проекта за нефтопровода "Бургас-Александруполис" и ще се опита да убеди българските власти, че той е необходим, пише московският вестник "Ведомости".

 

Вестникът цитира интервю за ТАСС на президента на руската компания "Транснефт" Николай Токарев. Интересът на тази компания към проекта е свързан с плановете за разширяване на мощността на Каспийския тръбопроводен консорциум (КТК), в който 15-процентов дял има и "Шеврон". Представител на "Транснефт" не се е отзовал на запитване на "Ведомости" по темата.

 

През 2014 г. по КТК са пренесени 40 млн. т петрол, а след разширението до края на 2016 г. мощността на тръбата ще се увеличи на 67 милиона тона. По нея се пренася нефт от Казахстан и Русия до черноморското пристанище Новоросийск, откъдето се прехвърля на танкери. "Възможностите на Босфора не са безгранични. Ще има проблеми с транспортирането на допълнителните обеми, които ще се появят след разширяването на консорциума", казал Токарев.

 

"Ведомости" припомня, че идеята за нефтопровода с мощност до 50 милиона тона от българския град Бургас до гръцкото егейско пристанище Александруполис се роди още през 1990-те години. Той бе замислен като алтернатива на танкерните превози през претоварените проливи Босфора и Дарданелите. 

 

Споразумението за изграждането му бе подписано от Русия, България и Гърция през 2007 г., а за реализацията му бе създадена компанията "Транс-Болкан пайплайн Би-Ви", в която "Транснефт", има 51%, а България и Гърция - по 24,5%. Стойността на проекта се оценяваше на 1 млрд. евро. Но през 2011 г. проектът бе замразен, тъй като българските власти се усъмниха в неговата екологична безопасност, отбелязва "Ведомости".

 

"Само преди една седмица българската страна отново излезе с инициатива за закриване на управляващата компания "Транс-Болкан пайплайн Би-Ви" - отбелязва Токарев, - но българската страна няма юридически основания да излезе едностранно от проекта." 

 

Той добавя, че "Шеврон" е обещал да проведе консултации с българските партньори. "Затова смятам, че проектът има бъдеще. Той е интересен най-малкото заради това, че ще реши проблема с Босфора", казва Токарев. Той не изключва КТК да влезе в проекта "Бургас-Александруполис", като отбелязва само, че въпросът се обсъжда, но не са взети никакви решения.

 

"Бургас-Александруполис" ще бъде интересен за участниците в КТК, но за реализацията му е необходимо да се постигне договореност с България, а това не е лесно, смята шефът на аналитическата агенция "Смол летърс" Виталий Крюков, цитиран от "Ведомости". 

 

Санкциите срещу Русия не би трябвало да попречат на неговото строителство, но има рискове в случай на влошаване на ситуацията, казва пък заместник-директорът на Центъра за политическа информация Алексей Панин.
 

Източник: БТА, ДНЕС.bg

 

Коментари

Новини Варна