IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
България
10:00 | 11 декември 2022
Обновен: 13:07 | 28 април 2024

Защо се бавят компенсациите за домакинствата през зимния сезон?

Средствата са определени с европейския Регламент 1854

По материала работи: Слав Велев
Защо се бавят компенсациите за домакинствата през зимния сезон?

Снимката е илюстративна/АРХИВ

Във всички страни-членки на ЕС от 1 декември започна директното прилагане на Регламент 2022/1854, който е временен инструмент за държавна намеса за справяне с високите цени на енергията. България обаче все още не започнала изпълнението му, въпреки, че в края на месеца предстои страната ни да представи и първия отчет пред ЕК за събраните свръхприходи от енергопроизводителите и как са изразходвани.

Регламент 1854 осигурява подкрепа за домакинствата за да се справят с последиците от непрекъснато растящата инфлация и значителното поскъпване на отоплителния сезон. В страни като Германия, Гърция и Италия гражданите получават ежемесечно пари в брой или значителни отстъпки от сметките за ток.

Виждането на българското правителство, че оставането на домакинствата на регулирания пазар за електроенергия е достатъчна подкрепа, е в ущърб с изискванията на Регламент 1854, пише до ИА "Черно море" адвокат Георги Тошев, председател на Института за развитие и управление на ресурсите. Според ЕК той се счита за механизъм осигуряващ допълнителни мерки за подкрепа на гражданите към вече въведените от националните правителства. Схващането, че свръхприходите и те трябва бъдат насочени към едрия бизнес е в нарушение на Регламента, в чиито фокус са енерегийната ефективност, домакинствата, малки и средни предприятия. Гражданите са тези, които са най-пряко засегнати от последствията от непрекъснатия ръст на инфлацията, която е вследствие на високите цени на енергията. Значителен брой семейства изпитват трудности да си покриват разходите за отопление, включително и на ток.

В чл. 17, ал. 1 от Регламент 1854 са изброени целите, за които събраните средства от свръхприходи на енергопроизводителите трябва да бъдат похарчени. На първо място са посочени „мерки за финансова подкрепа на крайните клиенти на енергия, и по –специално на уязвимите домакинства за целево смекчаване на последиците от високите цени на енергията.“

Институтът за развитие и управление на ресурсите - ИРУР обръща внимание, че небитовите потребители (едрия бизнес) на електрическа енергия вече са подсигурени чрез компенсациите заложени в държавния бюджет. Трябва да е ясно, че средствата, които ще се събират по силата на Регламента са отделно перо и са за домакинства, малък и среден бизнес и енергийна ефективност. Правителството следва да е гарант за осигуряване на подкрепа за двете групи, а не да създава условия за тяхното противопоставяне.

Вече трети месец ИРУР води последователна кампания с цел институциите да изпълнят в цялост Регламента, но досега няма никакви реални действия в тази посока. Министерство на енергетиката представи проект на Постановление на Министерски съвет, което единствено третира събирането на свръхприходите от енергийните производители. Документът предстои да бъде приет, но в него липсва каквато и да било конкретика относно бъдещи програми за изразходване на събраните средства. Крайните битови потребители – домакинствата, са изцяло пропуснати като евентуални получатели на част от свръхприходите. За да избегне риска от санкции следва в най-кратки срокове служебното правителство да гласува поне мерки за подкрепа на уязвимите групи в обществото. 

Коментари

Новини Варна