Снимката е илюстративна/АРХИВ
Промоциите на магазините за хранителни стоки, често съпътствани от различен тип нелоялни търговски практики, се провеждат с цел привличане на допълнителен поток от клиенти, но нерядко и за да бъдат пласирани продукти с изтичащ или дори изтекъл срок на годност.
Потребителите продължават да бъдат потърпевши от липса на артикули с намалени цени или маркирането им на редовните, неспазване на предварително обявени промоционални условия и др. За санкционирането и забраната на подобни нелоялни практики трябва да се намеси контролният орган Комисия за защита на потребителите (КЗП), като приложи всички предвидени в закона мерки.
„За съжаление, КЗП не прави разлика между това да публикува в регистъра на официалната си интернет страница данни за забранени нелоялни практики и това да задължи рекламодателя/рекламната агенция да огласи за своя сметка и по подходящ начин акта, с който е установено нарушението, както и да разпространи съответната коригирана реклама. А това е още една предвидена в Закона за защита на потребителите мярка, която може да бъде налагана паралелно с останалите - санкция и забрана за прилагане в бъдеще на незаконната практика. Тази мярка има възпитателен характер, защото е свързана не само с преки финансови загуби за търговеца, но и с репутационни щети за него, каквито му нанася и задължаването да внесе яснота относно коректното послание“.
Това коментира по БНР основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. Според нея използването на този лост би променило съществено картината на пазара.
„Едно е някъде на сайта на КЗП да бъде публикувана тази информация, до която ще достигнат само потребителите, които знаят за съществуването на такъв регистър, ще бъдат активни да го посетят и разгледат и търпеливи да проследят неорганизираната му подредба. Съвсем друго е търговецът сам и за своя сметка публично да оповести в масмедиите, че е „хванат“ да осъществява нелоялна практика, да разкаже какво е извършвал и че това негово действие е санкционирано от компетентния орган. А след това да представи коректната реклама, с което потребителите да научат какво е вярното послание и да могат сами да сравнят как изглежда заблуждаващата реклама и как достоверната.“, обясни още Руменова.
Експертът посъветва всички потребители, които подават в КЗП жалби за нелоялни търговски практики, не само да настояват за проверка по техния случай, но и да отправят искане към контролния орган при доказване на нелоялна практика и влизане в сила на заповедта за нейната забрана да задължи търговеца да оповести акта за установяване на нарушението и „поправената“ реклама.
Оповестяването ще даде възможност на повече потребители, които са засегнати от конкретната практика, да научат за нея и да защитят правата си. Те ще могат да поискат намаляване на цената или разваляне на договора с търговеца, сключен в условията на прилагане на тази нелоялна практика. Освен това, те биха могли и да претендират обезщетение за претърпени вреди по общия ред.

Верижна катастрофа блокира ключов булевард в София
Късна емисия
Междузвездната комета 3I/ATLAS продължава да показва рядка прахова антиопашка
Китай планира да започне да строи орбитални центрове за данни още през 2026 година
ЕКА получава рекордни средства за космически проекти
Разкриха причините за упадъка на цивилизацията в долината на Инд
Паника в Ман Юнайтед! Аморим ходи с мокра кърпа на главата
Хаджиевски разказа за мачовете между ЦСКА и Бенфика
Тежки обвинения и огромна криза в претендент за Първа лига
Гонзо участва във важно заседание
Дневен хороскоп за 29 ноември, събота
Роботът Робърт пристигна с костюм за участие в „България сутрин“
Съвети за безопасно и безпроблемно пътуване до ритрийт центровете на Тайланд
Как да си осигурим финансов резерв, без да ограничаваме живота си?
Топ 5 най-чести злополуки и как да ги избегнете
Един от всеки трима родители споделя, че детето му е преживяло насилие
Защо изолиране на бактерии в носен секрет на деца не е повод за притеснение?
АФРМ се обяви против обединяването на професиите в рехабилитацията
Печалбата на банките у нас надхвърли 3 млрд. лв. към края на октомври
София: Тротоари, затрупани с листа, дъждът ги превръща в хлъзгава кал
Ще запази ли Швейцария статута си на рай за милиардери и след неделя
Brabus пуска G-class кабриолет
Как звездите отпразнуваха Деня на благодарността и какво си пожелаха Джей Ло, Доли Партън и Манди Мур
Сатурн става директен, нова и могъща ера за 3 зодии!
Коментари