IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 17°
България
11:20 | 5 декември 2023
Обновен: 12:27 | 28 април 2024

Оценките от PISA за страната са около и под средното ниво

Входното ниво за 9-и клас с повече практически задачи

По материала работи: Слав Велев
Оценките от PISA за страната са около и под средното ниво

Mинистърът на образованието Галин Цоков/Кадър: NOVA

Оценките от PISA за страната са около и под средното ниво за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това заяви в „Здравей, България” министърът на образованието Галин Цоков. За излизането на днешните оценки на функционалността на образователната система министърът очаква оценките да са сходни с тези от PISA 2018.

Цоков представи повече информация за идеята за учениците от 9. клас също да бъде въведено входно ниво. То ще включва практически задачи, така че учениците да могат да приложат функционално уменията, които са усвоили до 8. клас, както и да се видят пропуските. Това ще е и възможност за учителите да разработват и оценяват такъв тип задачи.

Според министъра по-добрите оценки на учениците до 4. клас при външно оценяване се дължат и на факта, че има повече интегралност, а знанието се изучава в своята цялост. Освен това учителите до 4. клас обикновено работят по двама в екип и познават по-добре индивидуалните качества на всяко дете, предаде NOVA.

Променят формата на матурите за седмокласниците и НВО след 4 и 10 клас

„Изграждането на STEM центровете, това не е само среда, в която могат да се преподават природни науки. Това е среда, в която учителите по различни дисциплини ще могат да преподават съвместно, да изграждат интегрални знания в учениците, за да могат след това те да ги прилагат в практиката”, заяви Цоков.

По думите му импулсът за иновативно образование, който се наблюдава в някои училища, трябва да бъде принесен на повече места, за да се стигне до по-голяма практическа приложимост.

„Външното оценяване след 7. клас се е превърнало във вход за гимназиалния етап на обучение. Ако направим отделен приемен изпит за гимназиите , това също не би било ефективно. Това означава, че ние не даваме достъп до качествено образование на всяко дете, щом има вход и изпит. Може би трябва да преориентираме това външно оценяване към по-голяма интегралност на задачите, за да не се учи само български и математика, а да се използват знания от повече дисциплини”, заяви Цоков.

Министърът каза още, че образованието трябва да се промени, така че да е насочено към индивидуалните качества на всяко дете. „Платформата „Дигитална раница” може силно да персонифицира обучението, да го направи индивидуално, спрямо способностите на всяко дете.

Олекотяването на учебния материал в различните видове учебници се налага, защото има повторения и излишна информация. Това е наложително. Работни групи работят за това как и по какъв начин да се премахне ненужното съдържание. Това коментира в студиото на „Твоят ден” по NOVA NEWS Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители.

„Синдиката на българските учители повтаря години наред, че трябва да бъде променен начинът на обучение. Олекотяването на учебния материал е сложен процес. Образованието е динамичен процес, който трябва да бъде винаги напред в обществените процеси”, каза Такева.

По думите ѝ трябва да се направят промени в закона за предучилищното и училищното образование.

Според историкът и учител Емил Джасим новото изходно ниво за осмокласниците и допълнителното входно ниво за деветокласниците е много краткосрочна мярка, която цели да покаже, че там нещо се прави. „Резултатите на PISA могат да бъдат по-високи, ако се промени методиката. Важно е как натрупаното знание може да бъде използвано. Знанията и уменията да бъдат прилагани в живота”, добави той

По думите му PISA  е международно изследване, което изследва функционалната грамотност сред 15 годишните с различен тип задачи.

Според него комуникацията на министерството с обществото е кошмарна.

„Това с новите програми сме го гледали много пъти в последните 20 години. Когато се променят учебните програми те трябва да бъдат променени с мисъл, какво искаме да постигнем.  Учебните програми отразяват философията на образованието”, уточни Джасим.

Коментари

Новини Варна