По време на срещата беше направена равносметка за постигнатото от Националното сдружение на общините в бюджетната процедура за 2025 година/Снимка: Община Варна
Кметът на Варна Благомир Коцев участва във второто за годината заседание на ръководния орган на Националното сдружение на общините в Република България. По време на срещата, председателят на Управителния съвет, кметът на Велико Търново Даниел Панов, представи актуалното развитие на бюджетната процедура за 2025 г. Той очерта основните постижения на Сдружението при разговорите в Министерство на финансите и акцентите от становището по публикувания на 18 февруари Законопроект за държавния бюджет за 2025 г. Представена бе и информация за стандартите за делегираните от държавата дейности и конкретните предложения по текстовете, засягащи работата на общините и целящи подобряване на финансовата предвидимост и управление на общинските бюджети.
От пресцентъра на НСОРБ съобщиха, че основни договорености и постигнати резултати в хода на преговорите с МФ са:
• Общият размер на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2025 г. е 8 925,9 млн. лв., което представлява ръст от 1,054 млн. лв. (13%) спрямо 2024 г. Постигнати са 73% или близо ¾ от предложенията на НСОРБ;
- Обща субсидия за делегираните от държавата дейности– 7 892,9 млн. лв. (увеличение с 965,2 млн. лв. (14%);
- Общ размер на субсидията за дейност „Общинска администрация“– 726,5 млн. лв. Поисканото от НСОРБ увеличение със 145 млн. лв. е предоставено в пълен размер. Реалният ръст е с 95,17 млн. лв. или с 15%.
- Обща изравнителна субсидия– 460 млн. лв. (увеличение с 50 млн. лв. (12%), при поискано увеличение от НСОРБ от 84 млн. лв.);
- Целева субсидия за капиталови разходи– 454 млн. лв. (увеличение с 27,7 млн. лв. (6,5%);
- Трансфер за други целеви разходи за местни дейности– 70 млн. лв. (увеличение с 10 млн. лв. (16,7%). Поисканото от НСОРБ увеличение с 10 млн. лв. е предоставено в пълен размер;
- Трансфер за зимно поддържане и снегопочистване – 49 млн. лв. (увеличение с 0,8 млн. лв. (1,6%);
• Продължаване на Националната програма за общински проекти за финансиране на инфраструктурни обекти до 31.12.2028 г., като първоначално определеният размер от 1,150 млрд. лв. вече е 1,650 млрд. лв.;
• Увеличение на средствата за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински райони с 21%;
• Запазване на механизма за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи в трансфер за други целеви разходи и други разпоредби, вкл. и за разходването на преходните остатъци от ДДД;
Неотразени предложения на НСОРБ:
• Недостатъчно финансиране на здравеопазването и социалните услуги:
- Допълнително увеличение на финансирането на училищното и детско здравеопазване с 45,6 млн. лв. Спрямо проекта на служебния кабинет, ръстът на средствата за делегираните от държавата дейности е намален с 11,6 млн. лв.;
- Удвояване на броя на потребителите на услугата „Асистентска подкрепа“ със 176 млн. лв. допълнително поради отпадането на над 30 хил. лица от европейското финансиране на интегрираните здравно социални услуги по „Грижа в дома“;
• Липса на адекватни средства за културни институти– предложеното увеличение от 50,4 млн. лв. е под искането на НСОРБ за 58 млн. лв. Спрямо проекта на служебния кабинет, ръстът на средствата за делегираните от държавата дейности е намален с 3,6 млн. лв.;
• Недостатъчно финансиране за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища – НСОРБ предлага увеличение с не по-малко от 6,2 млн. лв. до общо 55 млн. лв.;
Промени в условията за изпълнение на Инвестиционната програма:
• Ограничаване до лимитите по категории общини: След подписването на Протокола по чл. 77 от ЗПФ беше променено условието за максимална стойност на разходите по всички сключени споразумения за всяка община според категорията й, като вместо предложеното ограничение това да се отнася за периода 2024-2027 г., във внесения законопроект това условие се отнася само за 2025 г. При нова категоризация на общините, този лимит не се променя.
• Добавени са разпоредби за гъвкаво разходване на преходните остатъци от делегираните от държавата дейности.
• Дофинансиране за собствена сметка: Общините могат да дофинансират за собствена сметка разходите за дейности, надвишаващи общите максимални стойности по категории общини.
• Еднократна промяна в Приложение № 3: Народното събрание може да извърши еднократна промяна в Приложение № 3, по предложение на Министерския съвет, в срок до 30 юни 2025 г.
Припомняме, че на 26 февруари 2025 предстои разглеждане на законопроекта на първо четене в три парламентарни комисии – по бюджет и финанси, по здравеопазване и по труда и социалната политика, на което ще присъстват и представители на НСОРБ.

Рецепта за кекс с малко продукти
34% от българите вярват в живота след смъртта
Тихият свръхзвуков самолет X-59 на НАСА извърши първия си изпитателен полет
Музиката намалява риска от деменция с 39%
Ново радиоизображение показа Млечния път в неочаквани цветове
Среща със Слънцето: Междузвездната комета 3I/ATLAS премина през перихелия си
Арсенал се падна с палача на Ливърпул на 1/4-финалите
Гостуване с вкус на домакинство чака Левски
Халанд е основната трансферна цел на Реал Мадрид
Лудогорец пусна билетите за Ференцварош
3 чая за по-добър имунитет
Таро карта за 30 октомври, четвъртък
Дневен хороскоп за 30 октомври, четвъртък
Месечен хороскоп за ноември
Как се формира мозъчната аневризма и кои са механизмите на нейното разкъсване?
Помага ли спортът при хронична умора?
Съвременни неоперативни терапии при дискова херния
Микроинсултът не е дребен инцидент – защо спешната реакция определя съдбата на мозъка?
30 години Argent Group: Това не е ретроспекция
САЩ определиха краен срок Германия да оправи ситуацията с "Роснефт"
Филипов отвърна на старото ръководство: Ботев оцеля въпреки тях
Германия решава основния проблем на plug-in хибридите
Празник в дома на Сара Джесика Паркър – синът ѝ Джеймс навърши 23 години
Според зодията: Най-подходящите костюми за Хелоуин
Коментари