Снимка: НАП
Потребители могат да осъществяват непрекъснат граждански контрол върху отчитането на приходите от страната на търговците, като изискват касови бележки при заплащане на стоки или услуги, след което ги проверяват дали са истински или фалшиви. Това е възможно с мобилното приложение на НАП – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него през 2024 г. са проверени над 300 000 фискални бона, а от началото на тази година те са повече от 40 000 и нито един не е бил фалшив.
За да проверят дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви, е необходимо потребителите да сканират отпечатания върху тях QR код. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номер на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране за фалшива касова бележка.
Потребителят може да направи и справка дали конкретната касова бележка е получена в сървърите на приходната агенция, за което е необходимо изчакване от няколко минути. Ако всичко с бележката е наред, приложението показва екран в зелен цвят, което значи, че документът е бил успешно получен в НАП. Мобилното приложение NRA Mobile може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play - за Android устройства.
Ако не им бъде издаден касов бон, клиентите могат да подадат сигнал в НАП като се свържат по телефона с Информационния център на приходната агенция – на телефони: 0700 18 700 или изпратят имейл на: infocenter@nra.bg. Освен това, те имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат платежния документ. Тази промяна в Закона за ДДС влезе в сила от 1 януари 2024 г. и е с цел да противодейства на укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права, които носи наличието на касова бележка.
Когато изискват и получават платежен документ при заплащане на стоки и услуги, клиентите осъществяват граждански контрол върху отчитането на приходите и стават гарант за лоялна конкуренция. Фискалният бон им дава възможност да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.
В помощ на потребителите НАП създаде поредица от подкасти, публикувани в YouTube канала на приходната агенция, както и брошура, в които са разяснени правата и задълженията на клиентите и възможностите за подаване на сигнал за некоректни практики на търговците.

В Гърция ще конфискуват имущество за просрочени дългове
Китай стартира първия в света ториев реактор
Пакистански астронавт ще посети китайската орбитална станция „Тянгун“
Обсерваторията „Вера Рубин“ откри огромен звезден поток
В монголската пустиня издигат „марсиански“ лагер
Брюж - Барса
Защитата на Артилеристите с куп постижения след Прага
Ман Сити - Борусия Дортмунд
ЦСКА страда от липсата на визионер, а Гриша Ганчев вече го няма
Протеинов тост с авокадо и бурата
Таро карта за 5 ноември, сряда
Дневен хороскоп за 5 ноември, сряда
Тест: Коя емоция управлява живота ви в момента?
Какви методи за лечение на рака на стомаха предлага съвременната медицина?
Нов нехормонален медикамент при менопауза одобри FDA
Памуклийка – древна билка от помощ при съвременни заболявания
Захарен диабет тип I при деца - хранене и инсулинолечение
Притесненията около оценките на AI компаниите потопиха индексите на Wall Street*
Ню Йорк избра социалист да управлява столицата на капитализма
След 23 години Барса отново ще мачка Брюж
Cadillac сложи космическа цена на своя флагман
Антъни Хопкинс: Вече е модерно да „страдаш“ от нелечими болести
Фантастичен НОЕМВРИ за 3 зодии!
Коментари