IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
11:30 | 14 май 2025
Обновен: 15:11 | 14 май 2025

Синдикат „Образование“ адмирира въвеждането на предмета „Добродетели и религия“ в училище

98% от участниците в изследване посочват, че образователната система в България трябва да формира не само успешни и компетентни, но и добри и нравствени хора

По материала работи: Слав Велев
Синдикат „Образование“ адмирира въвеждането на предмета „Добродетели и религия“ в училище

Д-р Юлиян Петров, председател на СО „Подкрепа“

Синдикат „Образование“ адмирира въвеждането на учебния предмет „Добродетели и религия“ в образователната система от първи клас. Това се казва в позиция от д-р Юлиян Петров, председател на СО „Подкрепа“.

98% от участниците в изследване на синдиката посочват, че образователната система в България трябва да формира не само успешни и компетентни, но и добри и нравствени хора – което е очевиден дефицит в цялото българско общество.

Синдикатът е категоричен, че българската образователна система трябва да изгражда у децата знания и умения, но и да ги възпитава като добродетелни и отговорни личности, тъй като добротата се формира чрез възпитание.

Министерството на образованието и науката прие стратегия за възпитание, а следващата логична стъпка е въвеждането на отделен учебен предмет „Добродетели и религия“.

Близо 80 000 български учители са заявили, че има смисъл от такъв предмет, според вариантите, предложени от МОН.

Нашето общество е силно обединено в полярните кампании, което също е дефицит на обществена хармония и училищно възпитание, но работещите в образователните институции са убедени, че нравственото възпитание е неразделна част от социално-емоционалното обучение и личностното развитие.

Семейството и училището трябва да ни учат и възпитават на смиреност и толерантност по-ефективно, отколкото го правят сега.

В българската образователна история е имало предмети като „Вероучение“, „Гражданско образование“, „Отечествено възпитание“ – с елементи на източното православие, което според учебника по „Гражданско право“ от 1942 г. е била официалната религия на държавата тогава.

Днес формирането на ценностна система е задача на цялото общество, но родителите и учителите остават най-важните фактори за осъществяването на това ключово качество на съвременния човек.

Синдикат „Образование“ призовава всички просветни дейци, работещи в образователните институции,

които искат да спрат упадъка на ценностите чрез засилване на възпитателната функция на училището,

които искат децата да научат и формират добродетели и духовни ценности,

а родители, учители и обществото да бъдат заедно – за своите деца,

да се присъединят към националното шествие „За добродетели и религия в училище“, което ще започне на 17 май от 12:00 часа в София, пред храм-паметника „Св. Александър Невски“.

Но Синдикат „Образование“ и българските учители са категорични, че възпитателната функция на българското образование е невъзможна без ясни правила и поемане на отговорности от всички – ученици, родители и учители.

Спазването на училищния правилник е задължително условие за възпитание, а гарантирането на това следва да се осъществява чрез договор между образователната институция и родителя, заложен в ЗПУО.

В момента училищният правилник не се спазва, както и не се спазва забраната за използване на мобилни телефони в училище.

За да се реализира възпитателната функция на образованието, освен учебен предмет „Добродетели и религия“ – е необходима и „Оценка за дисциплина“. За съжаление, Синдикатът на българските учители с лидер Янка Такева е категорично против въвеждането на такава оценка – по необясними причини.

Ако не се възстанови хармонията в класната стая и не се предприемат мерки за превенция на агресията между учениците и натиска върху българския учител, скоро в класните стаи няма да има кой да преподава.

Синдикат „Образование“ приветства новата политика за езикова и социална интеграция и ще отстоява предложението си за повтаряне на първи клас при липса на езикови и социални компетентности.

СО „Подкрепа“ смята, че основното образование трябва да приключва след осми клас, тъй като промяната, направена в ЗПУО през 2016 г., се е оказа категорично неуспешна.

Коментари

Новини Варна