Снимка: БГНЕС
Министърът на енергетиката Жечо Станков съобщи, че до края на тази година „Булгаргаз“ ще трябва да плати с 20 милиона лева повече по договора с „Боташ“, заради индексациите, съобщава БГНЕС.
По време на служебното правителство на Гълъб Донев, назначено от президента Румен Радев, България сключи дългосрочен 13-годишен договор с „Боташ“ на стойност 2,2 милиарда долара. Според него страната ни ще получава синьо гориво през турските терминали за втечнен природен газ. Според политици и експерти договорът не е изгоден за България и ние плащаме ежедневно по 1 милион лева без да използваме пълния му капацитет.
Министър Станков съобщи, че преговорите с турската компания за предоговаряне продължават, но към момента не са дали резултат. Той с ирония дори покани бившия енергиен министър Росен Христов, по време на който е сключен договора, да се присъедини към сегашните преговори.
„Готов съм да поканя всеки един който може да преговаря, този договор трупа разход за услуга която не ползваме. Каня и бившия министър Росен Христов да се включи в преговорите. При успешно предоговаряне ще има съответното възнаграждение. Защо се смеете, плащаме 1 млн. на ден и ако някой може да помогне от вас, защо да не му платим при успешен изход“, заяви министър Станков.
Той припомни, че договорът няма клауза за разваляне, освен ако не се плати цялата сума, която надхвърля 4 милиарда лева. Министърът заяви, че дори са пробвали да продадат капацитета на вторичния пазар, но неуспешно.
„Моята оценка към днешна дата показва, че тази услуга не е необходима към днешната дата и през следващите 13 години. На базата на договор около 1,2 млрд. лева е сума която ще платим без да ползваме. Купили сме си винетка за камион за магистрала, по която могат да карат само леки коли“, подчерта министър Станков.
Енергийният министър участва в парламентарното изслушване по въпроса за сключения договор с турската газова компания. В него участват също така бившият енергиен министър Росен Христов, тогавашният директор на „Булгаргаз“ Деница Златева и настоящият на „Булгартрансгаз“ Владимир Малинов.
Коментари