Снимка: БГНЕС
Край на безплатното паркиране в София за собствениците на електрически автомобили предлагат общинските съветници от "Спаси София", които представиха своя доклад за реформа в платеното паркиране в столицата.
Общинските съветници искат да бъде обособена нова зона за платено паркиране, която да включва идеалния исторически център на София. Според Андрей Зографски, червената зона ще подобри качеството на живот в центъра и условията на паркиране. Новата зона ще помогне да намалее автомобилния натиск в центъра.
"Предлагаме почасовото паркиране в червена зона да струва 5 лева на час. Осемте сегашни подзони да бъдат окрупнени в 4 подзони. По искане на гражданите, червената зона ще важи всеки ден, включително и в неделя, когато цари хаос и се създават тежки главоболия", заяви Зографски, предаде БНТ.
Предложението е червената зона в строгия център да работи всеки ден от 9:00 до 21:00 часа. Премахва се и хартиеният талон. Служителите, които обикалят в центъра и проверят регистрационните номера на автомобилите, ще бъдат пренасочени, стана ясно от пресконференцията на "Спаси София".
Запазваме цените на годишните винетни стикери за живущите в центъра. Независимо дали някой е в зелена или червена зона, съобщи още общинският съветник.
Освен новата зона, от "Спаси София" предлагат разширяване на синята зона в широкия център. Периметърът ще обхване районите на Руския център, Медицинска академия, части от квартал "Оборище", "Иван Вазов" и др. И в синята, и в червената зона се увеличава максималният брой часове – от 2 часа сега, на 3 часа. Дава се опция и на закупуване на дневна карта в червена или синя зона за цял ден в историческия център на София.
Предлага се разширяване и на зелената зона. Тя ще обхваща кварталите с най-големи транспортни проблеми в момента, като "Студентски град".
Андрей Зографски съобщи, че за да бъдат облекчени студентите в държавни общежития – само за тези, които са с адресни регистрации, се предлага да могат да придобият стикер за платено паркиране.
Друга съществена реформа, която предлагат общинските съветници от "Спаси София", е електрическите автомобили да започнат да плащат паркиране в зоните. Предложението е електрическите автомобили да заплащат такса на 50% за всички видове тарифи. Навсякъде за тях ще важи 50% отстъпка. Запазват се нулевите данъчни ставки. Тоест, привилегията за електромобилите се запазва, но те все пак трябва да плащат, заяви още Андрей Зографски.
Ново предложение в представения днес доклад е и да бъдат обособени места за доставки. Предвижда се безплатен престои на специални места – близо до кръстовища и търговски улица, и там където има концентрация на магазини и заведения. Безплатният престои ще бъде за 15 минути. Местата за доставчици в центъра и широкия център ще са около 250 места.
Вторият тип места за кратък безплатен престои – до 3 минути, се отнася за обществените обекти – училища, болници. Това са места за слизане или качване.
От "Спаси София" искат намаляване на услугата "служебен абонамент" в центъра на София.
снимки: БГНЕС/Архив
Според Борис Бонев, ако предлаганата от тях реформа в паркирането бъде приета, очакваните приходи за Столична община са около 70 млн. лева.
Те настояват тези пари да не остават в касата на Център за градска мобилност, а чрез договор със СО, всички приходи от платеното паркиране да отиват в сметката на Столична община. От "Спаси София" искат приходите да се използват за строителство на паркинги, ремонт на улици в зоните с платено паркиране и закупуване на нови превозни средства за градския транспорт.
Коментари