Всяко второ дете в България е жертва на кибертормоз

Статистиката за последните над три години и половина показва спад от около 12.5% на случаит

Снимка: Pixabay/  un-perfekt

Снимка: Pixabay/ un-perfekt

Според водещи европейски експерти, 51.9% от децата в България са станали жертва на кибертормоз – едва с 0.1% по-малко от средното ниво за ЕС. Въпреки тревожните числа, статистиката за последните над три години и половина показва спад от около 12.5% на случаите.

Данните бяха представени по време на форум в Русе, организиран от Областната администрация, общината, Регионалното управление на образованието и Българската академия за сигурност, ръководена от проф. Владимир Бронфенбренер.

Заместник областният управител Георги Георгиев подчерта, че интернет е едновременно ценен ресурс и опасно пространство.

„Кибертормозът е сред водещите предизвикателства пред сигурността и психичното здраве на децата днес. Той няма географски граници, няма почивен ден“, заяви Георгиев, призовавайки за системен, единен и устойчив подход.

Той акцентира върху необходимостта образованието, социалната политика, правосъдието и сигурността да работят съвместно за създаване на ефективна дигитална защита.

Проф. Бронфенбренер даде пример с Израел, където за 6–7 години броят на засегнатите деца е спаднал от 66% на 33% благодарение на денонощен оперативен център, който реагира до 120 секунди след сигнал.

Сред предложените мерки за България са:

  • Гореща линия за незабавна реакция
  • Регистър на лица със съмнения за педофилски прояви
  • Превенция и обучения във всяко училище

Училище в Пазарджишко вече прилага модел, който учи децата да внимават какво споделят онлайн, да разпознават фалшиви новини, да бъдат вежливи и да търсят подкрепа от родители и учители.

Според данни от програмата „Киберзащитници“, основана през 2019 г., броят на пострадалите деца в онлайн средата е намален с близо 190 000 за последните три години.

Кметът на Русе Пенчо Милков сподели, че екипът му води кампания срещу агресията сред младежите. „Децата живеят в нов свят – свят на дигитални същности и образи, които изграждат“, подчерта той и настоя за научно обосновани подходи.

От Регионалното управление на образованието заявиха, че ще акцентират върху възпитателната роля на училищата, като целта е учениците да познават не само ползите от интернет, но и рисковете, които крие той.

Новини

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата