Омбудсманът поиска оттегляне увеличението на цените за паркиране в София

Велислава Делчева е получила десетки жалби в тази връзка

Снимка: БГНЕС

Снимка: БГНЕС

Омбудсманът Велислава Делчева поиска оттегляне на решението за по-високите цени и новите зони за паркиране в София.

Тя се обръща към областния управител на София-град Стефан Арсов, председателя на Столичния общински съвет Цветомир Петров и към кмета на Столична община Васил Терзиев заради десетки жалби на столичани до институцията, в които изразяват сериозни притеснения от разширяването на "синя" и "зелена" зони и увеличаването на цените за паркиране. 

"На основание на Закона за омбудсмана настоявам да упражните правомощията си съобразно предоставените ви компетентности съгласно Закона за местното самоуправление и местната администрация и по-конкретно като върнете Решението на СОС или предложете неговото оттегляне, съответно осъществите контрол за законосъобразност", пише Делчева.

Тя аргументира тезата си с липсата на широко обществено обсъждане, което не е позволило достатъчен диалог с гражданите по такава важна за столичани тема. 

Омбудсманът подчертава, че след анализ са констатирани съществени проблеми в процедурата по подготовката и приемането на наредбата. Има сериозен дефицит на фактически и правни основания, обосноваващи разширяването на зоните за платено паркиране и увеличението на цените.

И в процеса на изработване на проекта са допуснати пропуски, противоречащи на принципите за прозрачност, участие и обоснованост на нормативните актове.

Какви ще са последиците за гражданите

"Разширяването на „синя зона“ и „зелена зона“ за паркиране в София и увеличението на цените е промяна, която ще окаже значими последици за гражданите, което предполага провеждане на по-широко обществено обсъждане по райони, така че  да се даде възможност в най-голяма степен да бъдат изразени различни мнения и становища. Такава е била до момента практиката на СО", пише омбудсманът.

Въпреки че проектът за изменение на наредбата е бил подложен на писмени обществени консултации от 24 септември до 23 октомври 2025 г., правната рамка на Столична община изрично предвижда възможност за провеждане и на открити обществени обсъждания, когато предстоят значими промени за голям брой граждани.

Посочва, че подобни обсъждания са провеждани в различни райони на столицата в периода 2020–2022 г. при изменения със сходен характер, но за настоящите промени не са представени аргументи защо такава практика не е приложена.

"Както е видно от обобщената справка на подадените в периода на писмените консултации, от общо 107 становища от граждани, едва 20 са изцяло или частично в подкрепа на предложения за обсъждане проект на наредба, което е по-малко от 20% от всички участвали граждани", подчертава Велеслава Делчева.

Защо анкетата на СО не е активна

Тя обръща внимание на факта, че на 13 септември 2025 г. е публикувана онлайн анкета за мнението на гражданите и бизнеса във връзка с паркирането в столицата, която е била активна само 10 дни и към момента не е достъпна. Според кмета на Столичната община, резултатите от нея са послужили като основание за стартиране на проекта на наредбата.

"В тази връзка смятам, че анкетата, която не е достъпна вече, няма представителен характер и не дава реална представа за мнението на столичани по темата", категорична е Велеслава Делчева.

Според нея към проекта липсват и подробни данни какви са причините и необходимостта от разширяване на зоните за платено паркиране, както и икономическа обосновка на новите цени.

Освен това не са представени и ключови данни – какви приходи от паркиране са събрани през 2024 и 2025 г., достатъчни ли са те за покриване на разходите и как ще бъдат използвани средствата след увеличението.

Определените различни срокове за влизане в сила на правилата също не са мотивирани, което създава предпоставки за неравнопоставеност между районите.

Омбудсманът обръща внимание на факта, че в проекта недостатъчно са разгледани възможните алтернативни решения, посочени в Плана за устойчива градска мобилност - изграждане на буферни, периферни, подземни и етажни паркинги, които биха облекчили централните части на града.

Сред слабостите е и липсва на анализ на социалните и здравните последици от намаленото време за паркиране около болници, училища, детски градини и други обществени обекти, посещавани ежедневно от уязвими групи. Предвидените ограничения - като максимален престой от два часа и липса на кратък режим от 15-30 минути около училища, могат да възпрепятстват достъпа до тези услуги.

Затова омбудсманът препоръчва да бъде обмислен по-гъвкав режим на паркиране в зоните около лечебни и образователни заведения, който да отчита тяхната социална функция и потребностите на гражданите.

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата