IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
България
10:33 | 15 март 2016
Обновен: 11:01 | 24 април 2024

Проверки за горивата и спад в цените? Съвпадение!

Емил Хърсев твърди, че проблемът е в устройството на пазара

По материала работи: Деян Михайлов
Проверки за горивата и спад в цените? Съвпадение!

Проверката на КЗК започна в момент, когато цените бяха достигнали ниско ниво. Трябва да се има предвид, че винаги има натрупани запаси при предишни по-високи цени. Промяната в цените на горивата след обявената проверка от страна на КЗК е по-скоро съвпадение във времето. Тя започна в близки периоди на времето, в което цените реагираха в резултат на движението на световния пазар. Това каза финансистът Емил Хърсев в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria. 

Цените реагират много по-бързо в посока покачване, когато има фундаментални фактори и съвсем бавно се адаптират към намаляване, посочи още той.
Финансистът обясни кои фактори трябва да са налице, за да има картел на пазара на горива. Преди всичко трябва да има споразумение между участници, които имат контрол на пазара, и това споразумение трябва да бъде насочено срещу ограничаване на конкуренцията. Освен това то трябва да доведе до общи действия. 

"Ако само се договорят участниците на пазара за нещо, а не могат да изпълнят, то картелното споразумение е недействително, тъй като не води до резултат", отбеляза Хърсев. 

"Не забелязваме нито един от основните компоненти на този състав, който би дефинирал картел", посочи още той. 

Високите цени могат да се дължат и на други фактори, сред които са лошата и тежка уредба на пазара, която не позволява свободния внос на горива на конкурентни цени. Хърсев посочи, че става въпрос за изключително трудния режим за внос на горива в България и завишените изисквания към местата за съхранение.

Проблемът е в устройството на пазара, заяви финансистът. Цените на едро преди акциз и ДДС са високи, защото пазарът ни е устроен по този начин. Той е периферен пазар и е далеч от основните центрове в европейската икономическа общност, където преминават основните потоци на горива. 

"Колкото по-труден е достъпът на пазара, а това го прави не картелът, а държавата, толкова по-лесно е за търговците да поддържат високи цени", посочи още той.


Dnes.bg

Коментари

Новини Варна