Некачествен или замърсен газ чупи газовите уредби на колите, сигнализират шофьори и автомонтьори. Те пращат жалби до потребителските организации, но няма как да им бъде помогнато, тъй като качеството на газта у нас не може да бъде проверено.
"Всекидневно при мен идват хора с проблеми с газовата уредба. Най-често е запушен изпарител или запушени дюзи, които се прецакват от скапан пропан-бутан", разказа пред "Труд" столичен автомонтьор. След газовата уредба се чупи и двигателят на автомобила.
"Има много подобни сигнали, но не се наемаме да помагаме, тъй като е трудно доказуемо", заяви председателят на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. Той поясни, че у нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана.
"Няма стандарт и критерий за качеството на газа у нас. Предлагали сме да бъде въведен контрол чрез нормативна уредба, но това не се случи", заяви експертът по горивата от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Големите компании имат вътрешен контрол, но какво става на малките бензиностанции и газстанции - никой не знае.
От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор коментират, че не проверяват съдържанието на горивото. Причината е, че газът не попада в обхвата на Закона за чистотата на атмосферния въздух, нито в друг нормативен акт.
Преди две години е имало идея да бъде закупен уред, който да следи за качеството на пропан-бутана, но след проверка на европейската практика е установено, че това не се прави в нито една страна в ЕС, поясниха от агенцията. Те следят само за изправността на уредите, чрез които се зарежда горивото.
Продавачите смесват неправилно съставките пропан и бутан. Заради липсата на стандарт за газта те най-често мамят в отношението на двете й съставки.
"Съотношението между пропан и бутан през зимата и през лятото трябва да е различно, но не всеки го спазва. Това трябва да е строго регламентирано, но като няма закон, никой нищо не може да направи", поясни експертът по горива Светослав Бенчев.
През зимата горивото трябва да е в съотношение 60% пропан и 40% бутан, за да е в течно състояние и колата да върви. През лятото обратното - 40% пропан и 60% бутан.
Много продавачи обаче смесват в различни дози газта, за да им излиза по-евтино, поясняват специалистите. Пропанът е по-евтин и по-тежък.
Дистрибуторите припечелват допълнително и от друга врътка с пропан-бутана. Купуват го на тонове, а го продават на литри, разказаха запознати.
dnes.bg

Късна емисия
България получи изключение от санкциите срещу "Лукойл"
Да „паднеш“ върху Слънцето: впечатляващият кадър на Андрю Маккарти
Уникална мозаечна игрална дъска на маите е открита в Гватемала
Кометата C/2025 K1 (ATLAS) се разпадна на три части след преминаване край Слънцето
Вселената става по-студена и „безжизнена“
Любо Ганев увери: "Лъвовете" ни искат световната титла!
Готви се голям трансфер: Наш национал призна, може да заиграе в ЦСКА
Ще има ли България нов селекционер? Гонзо сяда на преговори
Голяма новина за новия треньор на Лудогорец
Дневен хороскоп за 15 ноември, събота
Любовен хороскоп за 17 – 23 ноември
Как да балансирате хормоните в 20-те, 30-те, 40-те
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Повече от половината хора с диабет в света остават недиагностицирани
Изкуствен интелект ускорява създаването на синтетични антитела
Нарушеният слух в бъдеще може да се лекува с…виагра?!
Повишена функция на щитовидната жлеза при деца - на какво може да се дължи?
САЩ позволиха изключение от санкциите за българските дружества на "Лукойл" до 29 април 2026 г.
България получи изключение от санкциите срещу "Лукойл"
Бъри: амортизацията прикрива истинските печалби на големите технологични компании
Защо педалът за газта на Nissan Skyline GT-R R32 е асиметричен
Крал Чарлз III на 77 – Живот, изпълнен с противоречия, страшна диагноза и трудни семейни отношения
4 зодии, които са непредсказуеми
Коментари