Всеки търговец, който се сдобие със сертификати за коректност, получава определен брой стикери, които може да постави в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и др. Немаловажен бонус е, че при изписване на името му в Google, сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на „сертифициращата“ фирма списък с търговци със статус „коректен“. Така потребителите остават с впечатлението, че фирмите и търговците със стикери се ползват с безупречна репутация, професионални качества и компетентност. Сред удостоените обаче има такива, които през последната година са санкционирани за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите.
Комисията за защита на потребителите (КЗП) реши, че въпросната фирма осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси. При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат. КЗП е категорична, че е налице нелоялна търговска практика. Предстои връчването за заповедта за забраната й. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лв.
Фирмата гарантира единствено, че ползващият стикерите търговец е коректен към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея. Ако впоследствие се появят негативни коментари за него, той ще отпадне от „системата за коректни търговци“ на фирмата, но може да продължи да ползва стикерите и съответно те да влияят върху поведението на потребителите, тъй като не подлежат на изземване или на последващ контрол.
Така парадоксално се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци. Сертифицирането става на базата на предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари . КЗП смята, че прилаганият метод е субективен, още повече че разчита на коментари в интернет, а не на официална информация.
Коментари