Забраняват сертификатите "Коректна фирма"

Според КЗП тези документи представляват нелоялна конкуренция

Забраняват сертификатите "Коректна фирма"

Всеки търговец, който се сдобие със сертификати за коректност, получава определен брой стикери, които може да постави в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и др. Немаловажен бонус е, че при изписване на името му в Google, сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на „сертифициращата“ фирма списък с търговци със статус „коректен“. Така потребителите остават с впечатлението, че фирмите и търговците със стикери се ползват с безупречна репутация, професионални качества и компетентност. Сред  удостоените  обаче има такива, които през последната година са санкционирани за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите.

 

Комисията за защита на потребителите (КЗП) реши, че въпросната фирма осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси. При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат. КЗП е категорична, че е налице нелоялна търговска практика. Предстои връчването за заповедта за забраната й. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лв.

 

Фирмата гарантира единствено, че ползващият стикерите търговец е  коректен  към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея. Ако впоследствие се появят негативни коментари за него, той ще отпадне от „системата за коректни търговци“ на фирмата, но може да продължи да ползва стикерите и съответно те да влияят върху поведението на потребителите, тъй като не подлежат на изземване или на последващ контрол.

Така парадоксално се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци. Сертифицирането  става на базата на  предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари . КЗП смята, че прилаганият метод е субективен, още повече че разчита на коментари в интернет, а не на официална информация.

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата