IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
16:22 | 14 юли 2016
Обновен: 16:01 | 9 април 2025

Само 3 % от киселото мляко заквасено у дома

97 % от киселото мляко е произведено в големи предприятия

По материала работи: Юлиян Атанасов
Само 3 % от киселото мляко заквасено у дома

През последните пет години консумацията на домашно приготвени кисели млека се свива, а тази на индустриално произведените се увеличава. Само 3 % от киселото мляко е нас се прави в домашни условия, докато дялът на индустриалното кисело мляко нараства с 2 процентни пункта от 95% на 97% за дванадесетте месеца до март на 2016 г. спрямо аналогичния предходен период.

 

Връщайки се пет години назад, делът на домашното заквасеното мляко е бил значително по-голям – 12%, а индустриалното 88%. Свиването на домашно приготвените кисели млека през целия този период се определя от загуба на консуматори, т.е все по-малко са домакинствата, в чиито домове срещаме този тип продукт. През годишния период до март на 2012 г. домашно заквасеното мляко са консумирали 11% от българските домакинства, докато през последния анализиран период до март на тази година потребителите му се свили до едва 3%, показват данните на GfK, цитирани от  Регал.

 

97 % от киселото мляко е произведено в големи предприятия.

 

Друга значима и интересна тенденция, наблюдавана в категорията кисело мляко и по-конкретно в сегмента на индустриално произведеното, е свиване на продуктите с по-ниска масленост (0-0.9% и 1-2.9%) за сметка на нарастване на най-високомаслените (4+%). При сегмента с масленост 3-3.9% също се регистрира увеличение в тежестта за последните пет години, но при него динамиката е по-слабо изразена, отколкото в останалите групи. Зад тези промени отново стои промяната в броя на консуматорите им. Само за последния анализиран период спрямо предходния купувачите на кисело мляко с масленост 0-0.9% спадат от 16% на 13% от българските домакинства.

 

Същевременно високомаслените кисели млека 4+% успяват да привлекат значително повече консуматори и така пенетрацията им сред населението се увеличава от 52% на 57%. Това привличане на нови купувачи към сегмента на високо маслените продукти се дължи в основна степен на лансиране на нови продукти на пазара, а в много по-малка е повлияно от разширяване дистрибуцията на вече налични на пазара продукти с такава масленост. Най-популярни обаче си остават останалите два сегмента с масленост 1-2.9% и 3-3.9%. Те са с най-широко потребление сред населението, като всеки от тях влиза в повече от 80% от българските домове. Въпреки това и при тях се регистрира известна динамика. При сегмента 1-2.9% се наблюдава свиване в базата на купувачите му от 86% на 85%, докато при този с масленост 3-3.9% купувачите слабо се повишават от 82% на 83%.

 

По търговски канали

 

По отношение на търговските канали, от които се купува категорията, традиционната търговия остава водеща, държейки почти 1/3 от пазара в обем, но за последния период се сива до 32%. Свиват се и дискаунтърите от 8% на 5%, повлияни основно от излизането на „Пени“ от българския пазар. За сметка на тях супермаркетите се развиват много добре, нараствайки с 2 процентни пункта от 21% на 23%. Хипермаркетите успяват да запазят стабилни позициите си от 11%.

 

Динамика се регистрира при собствените марки и промоциите. Продуктите с марки на търговските вериги се свиват като дял в обем спрямо общото потребление на категорията, спадайки с 2 процентни пункта от 11% на 9%. Същевременно покупките на кисели млека на промоция нарастват значително и така техния дял достига 18% спрямо 15% за предходния период.

http://agrozona.bg

 

Коментари

Новини Варна