През последните пет години консумацията на домашно приготвени кисели млека се свива, а тази на индустриално произведените се увеличава. Само 3 % от киселото мляко е нас се прави в домашни условия, докато дялът на индустриалното кисело мляко нараства с 2 процентни пункта от 95% на 97% за дванадесетте месеца до март на 2016 г. спрямо аналогичния предходен период.
Връщайки се пет години назад, делът на домашното заквасеното мляко е бил значително по-голям – 12%, а индустриалното 88%. Свиването на домашно приготвените кисели млека през целия този период се определя от загуба на консуматори, т.е все по-малко са домакинствата, в чиито домове срещаме този тип продукт. През годишния период до март на 2012 г. домашно заквасеното мляко са консумирали 11% от българските домакинства, докато през последния анализиран период до март на тази година потребителите му се свили до едва 3%, показват данните на GfK, цитирани от Регал.
97 % от киселото мляко е произведено в големи предприятия.
Друга значима и интересна тенденция, наблюдавана в категорията кисело мляко и по-конкретно в сегмента на индустриално произведеното, е свиване на продуктите с по-ниска масленост (0-0.9% и 1-2.9%) за сметка на нарастване на най-високомаслените (4+%). При сегмента с масленост 3-3.9% също се регистрира увеличение в тежестта за последните пет години, но при него динамиката е по-слабо изразена, отколкото в останалите групи. Зад тези промени отново стои промяната в броя на консуматорите им. Само за последния анализиран период спрямо предходния купувачите на кисело мляко с масленост 0-0.9% спадат от 16% на 13% от българските домакинства.
Същевременно високомаслените кисели млека 4+% успяват да привлекат значително повече консуматори и така пенетрацията им сред населението се увеличава от 52% на 57%. Това привличане на нови купувачи към сегмента на високо маслените продукти се дължи в основна степен на лансиране на нови продукти на пазара, а в много по-малка е повлияно от разширяване дистрибуцията на вече налични на пазара продукти с такава масленост. Най-популярни обаче си остават останалите два сегмента с масленост 1-2.9% и 3-3.9%. Те са с най-широко потребление сред населението, като всеки от тях влиза в повече от 80% от българските домове. Въпреки това и при тях се регистрира известна динамика. При сегмента 1-2.9% се наблюдава свиване в базата на купувачите му от 86% на 85%, докато при този с масленост 3-3.9% купувачите слабо се повишават от 82% на 83%.
По търговски канали
По отношение на търговските канали, от които се купува категорията, традиционната търговия остава водеща, държейки почти 1/3 от пазара в обем, но за последния период се сива до 32%. Свиват се и дискаунтърите от 8% на 5%, повлияни основно от излизането на „Пени“ от българския пазар. За сметка на тях супермаркетите се развиват много добре, нараствайки с 2 процентни пункта от 21% на 23%. Хипермаркетите успяват да запазят стабилни позициите си от 11%.
Динамика се регистрира при собствените марки и промоциите. Продуктите с марки на търговските вериги се свиват като дял в обем спрямо общото потребление на категорията, спадайки с 2 процентни пункта от 11% на 9%. Същевременно покупките на кисели млека на промоция нарастват значително и така техния дял достига 18% спрямо 15% за предходния период.
http://agrozona.bg

България назначи посланик на това приказно място за лятна почивка (+СНИМКИ)
Радев със съболезнователно писмо до Ердоган заради катастрофата на турския самолет
Радев наложи вето на закон за нефтените компании, приет покрай "Лукойл"
Карстови пещери на Марс може да са съхранили следи от минал живот
Днес Земята е под влиянието на силна магнитна буря
Учените обясниха „невъзможното“ сливане на две черни дупки
Археолози създадоха наръчник за колонизиране на други планети
Мъри Стоилов здраво го закъса в Турция
Ужас: Бивша звезда на Челси колабира, отказва се от футбола
Италианският гладиатор Майкъл Сампери: Пригответе се за експлозивна битка на SENSHI 29!
Яко прецакване: Хулио Веласкес е бил предложен за треньор на ЦСКА
Грим „без грим“ – новият хит в тенденциите
Започват Коледните пости, време е за смирение
4 съвета за добра интимна хигиена и предотвратяване на инфекции
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Нарушения, свързани с уринирането
Безплатни консултации за хора с диабет и повишен риск от заболяването в ИСУЛ
Мозъкът и сърцето ни са по-тясно свързани, отколкото предполагаме
Стартира БАМО Академия за продължаващо обучение на медицински специалисти, лекари-специализанти и студенти по медицина
Надпреварата за активите на "Лукойл" се нажежава дни преди санкциите
Трамвай блъсна момиче в центъра на София
Малкият бизнес е притеснен от по-високите вноски за здраве
Renault Captur получи нов двигател
Принцеса не по кръв, а по призвание – Кейт Мидълтън с дебют на събитие, запазено само за кръвни кралски особи
Принц Уилям и Кейт говорили открито за рака с децата си
Коментари