През последните пет години консумацията на домашно приготвени кисели млека се свива, а тази на индустриално произведените се увеличава. Само 3 % от киселото мляко е нас се прави в домашни условия, докато дялът на индустриалното кисело мляко нараства с 2 процентни пункта от 95% на 97% за дванадесетте месеца до март на 2016 г. спрямо аналогичния предходен период.
Връщайки се пет години назад, делът на домашното заквасеното мляко е бил значително по-голям – 12%, а индустриалното 88%. Свиването на домашно приготвените кисели млека през целия този период се определя от загуба на консуматори, т.е все по-малко са домакинствата, в чиито домове срещаме този тип продукт. През годишния период до март на 2012 г. домашно заквасеното мляко са консумирали 11% от българските домакинства, докато през последния анализиран период до март на тази година потребителите му се свили до едва 3%, показват данните на GfK, цитирани от Регал.
97 % от киселото мляко е произведено в големи предприятия.
Друга значима и интересна тенденция, наблюдавана в категорията кисело мляко и по-конкретно в сегмента на индустриално произведеното, е свиване на продуктите с по-ниска масленост (0-0.9% и 1-2.9%) за сметка на нарастване на най-високомаслените (4+%). При сегмента с масленост 3-3.9% също се регистрира увеличение в тежестта за последните пет години, но при него динамиката е по-слабо изразена, отколкото в останалите групи. Зад тези промени отново стои промяната в броя на консуматорите им. Само за последния анализиран период спрямо предходния купувачите на кисело мляко с масленост 0-0.9% спадат от 16% на 13% от българските домакинства.
Същевременно високомаслените кисели млека 4+% успяват да привлекат значително повече консуматори и така пенетрацията им сред населението се увеличава от 52% на 57%. Това привличане на нови купувачи към сегмента на високо маслените продукти се дължи в основна степен на лансиране на нови продукти на пазара, а в много по-малка е повлияно от разширяване дистрибуцията на вече налични на пазара продукти с такава масленост. Най-популярни обаче си остават останалите два сегмента с масленост 1-2.9% и 3-3.9%. Те са с най-широко потребление сред населението, като всеки от тях влиза в повече от 80% от българските домове. Въпреки това и при тях се регистрира известна динамика. При сегмента 1-2.9% се наблюдава свиване в базата на купувачите му от 86% на 85%, докато при този с масленост 3-3.9% купувачите слабо се повишават от 82% на 83%.
По търговски канали
По отношение на търговските канали, от които се купува категорията, традиционната търговия остава водеща, държейки почти 1/3 от пазара в обем, но за последния период се сива до 32%. Свиват се и дискаунтърите от 8% на 5%, повлияни основно от излизането на „Пени“ от българския пазар. За сметка на тях супермаркетите се развиват много добре, нараствайки с 2 процентни пункта от 21% на 23%. Хипермаркетите успяват да запазят стабилни позициите си от 11%.
Динамика се регистрира при собствените марки и промоциите. Продуктите с марки на търговските вериги се свиват като дял в обем спрямо общото потребление на категорията, спадайки с 2 процентни пункта от 11% на 9%. Същевременно покупките на кисели млека на промоция нарастват значително и така техния дял достига 18% спрямо 15% за предходния период.
http://agrozona.bg

Скандалът с кортежа на НСО: Кога службата може да нарушава закона? (ВИДЕО)
АОБР за бюджета: Взимат от бизнеса, за да дават на администрация, МВР, военни и учители
Някои от хората в хосписите в Поморие и Черноморец не искат да ги напуснат
Централна прогноза
В Космоса откриха „свръхгореща фабрика“, която ражда звезди с невероятна скорост
Китай: Завръщането на астронавтите от „Шънчжоу-20“ върви по план
Без човешка намеса: Новите технологии решават самостоятелно в Космоса
Карстови пещери на Марс може да са съхранили следи от минал живот
Президентът Румен Радев няма да присъства на Турция – България
Челси, Арсенал или Реал Мадрид? Юве изпуска перлата си
Канадец обърна американец на Финалния турнир в Торино
ЦСКА с ключово решение
Какво може да видите на кожата си, когато здравето на червата е влошено
Изберете таро карта и вижте какво ви очаква в любовта през ноември
6 хитрини малкото жилище да изглежда по-голямо
Биотин – витаминът за красота отвътре
Какво може да използваме за неинвазивно подмладяване?
Какви са ползите на солните стаи?
Нарушения, свързани с уринирането
Безплатни консултации за хора с диабет и повишен риск от заболяването в ИСУЛ
Съветниците на германския канцлер понижиха прогнозата си за икономическия растеж
Йотова за особения управител на "Лукойл": Конституцията е нарушена
Джеф Къри: Трябва да се следи целия енергиен комплекс
Комбито Audi RS6 стана по-мощно от Bugatti Veyron
Бившият на Кайли Дженър, Травис Скот, заведе 7-годишната си дъщеря Сторми на свой концерт
Ретрограден Юпитер - какво чака зодиите?
Коментари