Младежите, които нито учат, нито работят, намаляват до 22% през 2015 г.

За четвърта поредна година се увеличава делът на висшистите сред младите хора, отчита доклад за учене през целия живот за миналата година

Младежите, които нито учат, нито работят, намаляват до 22% през 2015 г.

Напредък в кариерното ориентиране на ученици и възрастни се отчита в годишния доклад за учене през целия живот за 2015 г. Документът обобщава резултатите от изпълнението на националната стратегия за учене през целия живот (2014-2020), съобщават от пресслужбата на кабинета. Докладът, който съдържа информация за изпълнението на дейностите и задачите, заложени в Плана за действие за 2015 г. по стратегията, беше одобрен на днешното правителствено заседание. Според доклада в сравнение с 2014 г. броят на учещите в прогимназиалния етап възрастни нараства с 12 на сто. Преобладаващата част от тях (75,3%) са записани в различни програми за придобиване на степен с професионална квалификация.

 

Прегледът по възрастови групи на участвалите в дейности по учене през целия живот през последните шест години показва, че най-активна е групата на 25-34-годишните, като нейният дял нараства непрекъснато. Слабо остава равнището на участие в програми за учене през целия живот на хората на възраст над 45 години, които всъщност имат сравнително най-силна потребност от обучение за актуализиране или повишаване на знанията и уменията им за новите технологии. Същественото намалява делът на младите хора на възраст 15-29 навършени години, които не участват в образование и обучение и не работят – от 25,7% през 2013 г. на 24% през 2014 г. и 22,2% през 2015 г. По този показател намалява и разликата със средния дял в ЕС – от 9,8% разлика през 2013 г. до 7,4% през 2015 г.

 

Образователната система успява да обхване голяма част от населението и да го задържи до завършването на средно и висше образование. По тази показател България се представя доста по-добре от много държави в ЕС, посочва се в документа. Въпреки различията в отделните райони на страната, досегашните политики, насочени към подобряване на тези показатели, дават резултат и тенденцията през последното десетилетие се вижда, че делът на хората с висше образование ще заеме все по-голям дял в образователната структура на страната. През 2015 г. за четвърта поредна година се увеличава относителният дял на лицата с висше образование сред младите хора на възраст 30-34 години, като достига 32,1% при среден показател за ЕС 38,1%. За 2016 г. страната ни заема 20-о място сред 28-те държави членки на ЕС.

 

Докладът отчита, че професионалната общност от сектора за учене на възрастни в България вече е част от EPALE (Електронна платформа за учене на възрастни в Европа), което позволява подобряване на резултатите и предоставя на всеки професионалист достъп до съдържателни ресурси и практики за по-висококачествено учене. За преодоляване на дефицити се очаква да се използват възможностите на оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, за да бъдат стимулирани децентрализацията на определени дейности и ангажирането на нови действащи лица в полето на ученето през целия живот и развитието на местни партньорства.

investor.bg

Четете още: 47 млн. лв. ще са разходите за президентските избори и националния референдум

Новини

Коментари

България
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата