Всеки, който не е успял да си вземе изпита по кормуване 3 пъти, ще бъде пращан на нов курс. Това е записано в Концепция за обучение по безопасност на движението по пътищата, която бе приета от кабинета в сряда.
Документът е разработен от работна група към Държавната агенция "Безопасност за движение по пътищата" и предвижда промени, свързани с обучението на кандидат-шофьорите, както и на най-малките за основните правила на пътя, съобщава "Монитор".
В Концепцията е записано, че е важно до изпита да не бъдат допускани кандидати, които се явяват на принципа проба-грешка и използват изпитната фаза за самоподготовка. Затова се предлагат две опции за ограничаване на тези кандидати.
Едната е те да бъдат задължени да участват в допълнителни обучителни часове в областите, в които са констатирани слабости при кормуването.
Втората е по-сериозна и предвижда въвеждането на забрана да се явяване на изпит повече от 3 пъти в рамките на 12 месеца. Ако за тези опити пък кандидатът не успее да вземе книжка, той автоматично ще трябва да кара наново целия шофьорски курс.
За да не се стига до злоупотреби пък, в документа е записано, че важно условие е правилото за личната инициатива.
"Това означава, че самите кандидати лично трябва да заявяват желанието си да положат изпит. Школите могат да предлагат като услуга записването на кандидата за изпит, но на него той следва да се явява самостоятелно,без задължителното посредничество и участие на школа или инструктор.
При това положение не следва да се приема, че проведеният курс е обвързан с явяване на изпит", пише още в концепцията.
В документа е предвидено още "уеднаквяване" на сложността на кормуването при кандидатите. За целта се предлага изпитите за категория "В" да се държат в областните градове, като по този начин "ще са налице гаранции, че всички курсисти ще бъдат поставени при равни или поне сходни условия".
Според предложението по този начин сложността на изпита ще е такава, че да гарантира уменията на курсистите да се движат в населените места с оживен градски трафик.
Предвижда се и изграждане на Информационна система за контрол на изпита, която да осигури честен и безпристрастен изпит. Тя ще контролира маршрута на провеждане на изпита, ще документира действията на участниците в изпита по време на кормуването, както и ще регистрира, верифицира и синхронизира информацията.
Друго от измененията, планирани в концепцията, е разработването на единна програма за обучение на автоинструктори и изпитващи, съвместно с университетите.
С приемането на нонцепцията се създава възможност за по-добро взаимодействие между държавните институции, неправителствения и частния сектор и гражданското общество за подобряване на обучението по безопасност на движението по пътищата от най-ранна възраст.
Предвижда се задължителното обучение да обхване децата и учениците в системата на предучилищното и училищното образование като се направи анализ на образователните ресурси и необходимостта от актуализация на обучителните програми.
Обръща се внимание на педагогическите състави като се подчертава нуждата от повишаване на тяхната квалификация за преподаване на специфичната материя.
Сред включените промени е структуриране на система, която да предлага обратна връзка от обучението по безопасност на движението по пътищата. Акцентира се и на нуждата от развитие и разширяване на материалната база, както и разработване на интерактивни ресурси, които да подпомогнат обучителния процес.
"Съвместно с университетите, МОН, ДАБДП, МТИТС и МВР следва да се разработят единна програма и изисквания за тази квалификация, които да бъдат спазвани от всички университети при обучението на изпитващите.
По своята същност изпитващите следва да имат както необходимото ниво на професионална подготовка, така че да преценят способностите на водача, така и педагогическа подготовка и познания по психология, за да могат адекватно да преценят психологическия профил на кандидат-водача и как този профил се отразява на способностите му да шофира. Всички тези елементи следва да бъдат част от методиката за провеждане на изпита", пише още в концепцията.
Концепцията предвижда още джигитите, които правят системни нарушения, както и хората с хронични заболявания, които могат да ги направят опасни зад волана, ще бъдат пращани на проверочни.
Ученици, които са преминали успешно през часовете по "Безопасност на движението" също ще могат да се обучават в шофьорски курсове, предвижда още концепцията.
"До обучение за подготовка на водачи на МПС следва да се допускат и лица в училищна възраст, които са преминали обучението по БДП за съответния етап, притежават необходимата обща култура и умения, развити за достатъчно продължителен период в училище.
По този начин ще се даде увереност, че до изпит за управление на МПС ще стигат онези, за които е потвърдено, че са преминали минималния задължителен курс, в който са им били разяснени правилата и са упражнени основните умения, като за останалите ще е необходимо те да бъдат развити в по-обстоен курс, свързан с получаването на СУМПС", пише в документа.
Освен това в него се предлага и разширяване на обучението в системата на средното образование по транспортни специалности. Това може да се случи като се разшири приемът в паралелки както в професионалните гимназии по транспорт в страната, така и в други средни училища, особено в райони с по-висока безработица.
"Основанията за подобно предложение се базират на факта, че транспортният бранш генерира 17% от БВП на България, като в същото време изпитва сериозен недостиг на водачи. Подобна мярка, от една страна, ще подпомогне осигуряването на необходимия човешки ресурс за този сектор, от друга - ще подобри цялостната обезпеченост на училищното образование с професионално подготвени преподаватели за подготовка по БДП, тъй като може да се предвиди необходимите за разкриване на тези паралелки кадри да съвместяват и дейности по обучение по БДП в други училища.
В райони с по-висока безработица това би имало положителен ефект, защото учениците ще излизат от системата на средното образование с професионална подготовка, съобщава Dnes.dir.bg.
Необходимо е да се обмисли увеличаване на възможностите на професионалното образование чрез придобиване на правоспособност за управление на категория"C", особено чрез дуално обучение в професионалните гимназии за придобиване на правоспособност за нея", пише още в концепцията.

Продължителните разходки удължават живота
Как са свързани бракът и дълголетието
Късна емисия
2024 г. вероятно е била най-горещата в последните 125 хил. години
Пробив в създаването на диаманти с помощта на електрони
В Китай се готвят да изстрелят ракетата Long March 2F с пилотирана мисия Shenzhou 21
SpaceX разработва „опростен“ подход към лунната мисия Starship
Във Ферари са решили бъдещето на Люис Хамилтън
Как един защитник се превърна в голмайстора на Тотнъм
Одобриха продажбата на ЛА Лейкърс в НБА
Само един мач ще се изиграе на Боксинг Дей от Висшата лига
Дневен хороскоп за 1 ноември, събота
Михаела Филева влиза в главна роля в мюзикъла „Тайната на музиката“
4 задължителни неща, които трябва да носите на Задушница
Cebu Pacific наема самолети от „България Еър“ за натоварения зимен сезон
Откриха нови сигнали в мозъка, чрез които се диагностицира Паркинсон
Кои храни са най-вредни за мозъка?
Как да разпознаем инфекциозна мононуклеоза в детска възраст?
Какво е козметичен фастинг и защо набира популярност?
Amazon записа рекорди и подкрепи Nasdaq, Dow Jones отбеляза шести месец с ръст
Продължителните разходки удължават живота
Дори само заплаха за подновяване на ядрените опити в САЩ е достатъчно опасна
Новото Audi RS Q5 все още не е готово, но ABT вече направи едно
Крал Чарлз записал таен подкаст с Кейт Бланшет – разберете защо
Вълшебен ХЕЛОУИН за 3 зодии!
Коментари