IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
Варна
Икономика
12:00 | 25 ноември 2021
Обновен: 06:27 | 5 декември 2021

Новата работна реалност – хибридни офиси и повече баланс

И в България добрите световни примери имат своите последователи, например в лицето на международната компания Аксенчър и Технологичния ѝ център у нас – вече и във Варна

По материала работи: Ставри Таргов
Новата работна реалност – хибридни офиси и повече баланс

Не е тайна – недостигът на квалифицирани ИТ служители е сериозен проблем от години. Особено по-слабо развитите компании в малките градове често срещат трудности при намирането на подходящи кадри, които да запълнят свободните позиции. Това е предизвикателство, което засяга ежедневния работен процес, но заедно с това и създава трудности пред компаниите в изпълнението на важни проекти в областта на дигиталната трансформация.

Възможните решения биха могли да бъдат много – допускане на по-голям брой жени в света на технологиите, по-иновативни проекти, но и по-голяма гъвкавост при привличането на нови служители.

В условията на поредна вълна от анонси за забавяния при връщането към офисите, някои компании в България, но и в чужбина, се сблъскват с нова възможност: корпоративните пространства да бъдат затворени за постоянно. Това поражда опасения сред мениджърските екипи, че колкото по-дълго хората останат у дома, толкова по-трудно би могло да бъде връщането им на следващ етап.

Защо? Голяма част от служителите са разработили нови рутини по време на пандемията – замениха пътуването до офиса с физически упражнения или блокираха часове за непрекъсната работа.

Дори онези, които преди биха настръхнали при мисълта да вършат задълженията си извън офиса, са приели гъвкавостта и производителността на т. нар. Home office в последните 18 месеца. A редица проучвания показват, че ентусиазмът за работа от разстояние се е увеличил с разгръщането на пандемията.

Не малко компании решиха да позволят хибридния модел, след като офисите отворят отново на пълен капацитет (в момента трябва да са запълнени до 50%).

Но колкото по-дълго хората остават вкъщи, толкова повече мениджърите се притесняват, че служителите ще се почувстват някак отчуждени. В условията на дистанция, по-лесно се губи споменът за фирмената култура, а за талантите става все по-лесно да вземат решения да напуснат и да потърсят реализация другаде.

В същото време, от началото на пандемията до днес, както служители, така и мениджъри установиха, че работата от вкъщи сработва добре по време на кризата. Това доказва проучване, проведено от Института за промишлено инженерство и организация Фраунхофер сред 500 мениджъри по човешки ресурси в Германия. 90 на сто от запитаните казват, че работата в домашна обстановка няма никакви недостатъци за компанията, която представляват.

„Тя ще остане част от нашия свят – но не на пълен работен ден и не за всички,“ казва Никълъс Блум. Британско-американският професор по икономика от Станфордския университет изчислява, че в страни като САЩ, Великобритания и Германия около половината от работещото население ще изпълнява задълженията си от вкъщи около два дни в седмицата.

Това възприятие все по-често се проявява и в България. Успешен пример е международната компания Аксенчър, която присъства в страната ни със своя Технологичен център от 2015 г. Понастоящем, в него работят над 230 специалисти.

Оттогава насам, тя утвърждава успешно културата на хибридния модел. За да облекчи преминаването към изпълняване на служебните задължения от вкъщи на пълен работен ден, под формата на допълнителна социална придобивка, компанията предлага на всички свои служители, независимо от позицията им, финансова подкрепа за оборудване на собствен офис у дома.

Впрочем, Технологичният център на Аксенчър е и един от първите в страната, които предоставят подобна възможност през специално разработен онлайн магазин, в рамките на определена сума. От нея могат да се възползват всички служители, избирайки персонализирано решение сред отбран списък с продукти и оборудване.

Това е само една от възможностите, които компанията предлага. Докато този бенефит се фокусира повече върху удобството, голяма част от останалите предимства са насочени към индивидуалното и професионално развитие на служителите.

Кариерното израстване на мотивираните специалисти, които с хъс и амбиция работят в Технологичния център на Аксенчър у нас – от една позиция към друга, е напълно възможно да се случи в рамките на до две години. Проектите са разнообразни, технологиите – иновативни и вълнуващи, а синергията между локалните и международни експерти съдейства за натрупването на още по-богат опит.

В допълнение, всички служители имат достъп до обучителна платформа с широк набор от трейнинги и курсове в различни сфери на технологиите. Те съдействат за надграждане на знанията и уменията им и повишаване на квалификацията в стратегически за дейността на компанията направления.

Наскоро, Технологичният център на Аксенчър в България разкри стратегията си за разрастване във Варна и околността. Звеното планира да създаде работни места на дистанционни позиции в региона, за да даде възможност на желаещите да работят и да се развиват в утвърдена международна компания в IT сферата – от комфорта на собствения си дом.

Те включват Junior Developers, Java Developers, Senior Java Developers, Front-End Engineers, DevOps, Testers и други. Пълният списък е достъпен в корпоративния сайт на компанията.

Разрастването на дейността на Технологичния център на Аксенчър в нови градове е само част от експанзията на компанията в страната. От тази година, в България присъства и Оперативен център, чиято дейност е изцяло насочена към предоставяне, оптимизиране и подобряване на застрахователните услуги към клиенти.

Отворените позиции изискват добри езикови познания – както на по-популярните – немски, френски, италиански, испански, така и на по-редки езици, като нидерландски и гръцки. Оперативният екип вече наброява над 500 души и също има амбиции за скоростно развитие в краткосрочен план.

Това, което обединява и двете звена на Аксенчър в най-голяма степен, е разбирането, че хората са най-ценният ресурс и дискриминацията на каквато и да е основа няма място сред екипите. В този ред на мисли, заплащането на новоназначените служители в Технологичния център в морския регион няма да се различава от това на специалистите в София или Пловдив, които заемат същите позиции. Но това не е всичко.

Варненци ще могат да се възползват от пълния пакет възможности, които предоставя Технологичния център на Аксенчър. Те включват 30 дни платен годишен отпуск, конкурентно заплащане, работа по иновативни проекти и много други. Що се отнася до социални придобивки, пакетът е гъвкав и на месечна база може да бъде персонализиран, за да отговаря на индивидуалните нужди и предпочитания, в рамките на предварително зададена финансова рамка.

Работната среда в компанията е приобщаваща, а жените са добре дошли в ИТ екипите. Броят на дамите в Технологичния център на Аксенчър нараства прогресивно, като все повече от тях заемат мениджърски позиции. Затова и не е случайно, че т. нар. Gendermix в компанията се е подобрил с над 12 на сто в периода между 2016 и 2020 г. 

Резултатът са силни и разнообразни екипи, в които индивидуалните силни страни се ценят високо и се насърчават талантите на всеки. Целта, която компанията следва както на глобално, така и на местно равнище, е до 2025 г. съотношението между мъже и жени да бъде 50/50.

Ако искате да научите повече за ценностите на Технологичния център на Аксенчър в България и да разгледате отворените позиции, подходящи тъкмо за вас, посетете корпоративния уебсайт на компанията.

Новини Варна