IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 21°
Икономика
10:15 | 23 януари 2022
Обновен: 04:12 | 15 май 2022

Бензинът, дизелът, метанът продължават да катерят нагоре. Докога?

Има опасност от дефицит на суров петрол и това е основната причина за поскъпването на цените

По материала работи: Ставри Таргов
Бензинът, дизелът, метанът продължават да катерят нагоре. Докога?

Драстичен скок в цените на горивата за последната година – най-масовият бензин А 95 е поскъпнал средно с 58 ст. - на 21 януари 2021 г. литърът е струвал 1,85 лв., а на същата дата през 2022 г. вече е 2,43 /31,35% ръст/.

Още по-голямо е увеличението при дизела - от 1,85 на 2,51 лева /35,14% или 66 ст. отгоре/, показват данните на сайта fuelo.

Само от седмица нафтата е прибавила 3 стотинки средно към стойността си, а и тенденцията е към увеличение. Така, ако преди година пълненето на резервоара от 50 литра на колата ни е излизало средно около 92 лева, сега е 125 лв., или с 33 лева по-скъпо, показват сметките.

С цели 50% пък е скокът при пропан-бутана, използван от колите с газови уредби. От 0,90 лв. преди година, сега цената е над 1,40 лв. средно за литър. През последните дни обаче се наблюдава лек спад, а тенденцията тук е за намаление.

Най-драстично е увеличението при метана. Преди 1 година цената му е била 1,30 лева, а в сряда - 2,95 лв. /126,92%/. Само от началото на януари 2022 г. скокът е с над 40 ст. за литър., като тенденцията е поскъпването да продължи.

"Силно се надявам, че няма да стигнем психологическата бариера от 3 лв. за литър бензин и дизел", коментира Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация, но според думите му всички фактори сочат в посока на увеличаване на цената на горивата основно заради суровия петрол, която върви стремглаво нагоре.

"Потреблението на течни горива в момента е същото като през 2019 г. преди кризата. Тоест, то е стигнало предкризисните нива, а производството изостава много", каза още Делчев пред bTV.

В този смисъл в момента има опасност от дефицит на суров петрол и това е основната причина цените да вървят нагоре.

Делчев обясни, че рафинериите са забавили увеличаването на продукцията си. ОПЕК е взел решение за увеличаване със сравнително малки количества - 400 000 барела на ден.

"Те не покриват рязко нарасналото търсене, тъй като Омикрон не ограничава бизнеса", коментира експертът. Според него няма опасност да се стигне до опашки за горива, тъй като в момента България внася необходимите количества.

Търговците на горива очакват ново поскъпване с 10-15% през следващите месеци. Освен петрола, като други причини се посочват скока на цените на електроенергията на световните пазари, както и нарушените вериги на доставки.

"Нашата прогноза е, че от януари 2023 г. е твърде вероятно само от акциз да видим цени, които започват с цифрата три", казва Живодар Терзиев, председател на БПГА.

Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива също предупреди, че ако правителството спешно не вземе мерки за облекчаване на бизнеса, цените ще продължат да растат.

Цените на двата най-търгувани сорта петрол - Брент и американският лек WTI, вече гонят 100 долара. За последно котировките бяха толкова високи през 2014 г.

Според експертите освен решенията на ОПЕК логистичните предизвикателства и високата стойност на електроенергията влияние върху тенденциите за растеж оказват нормативните решения, свързани със Зелената сделка за намаляване, а впоследствие и свеждане до минимум на въглеродните емисии, съобщава Glasnews.bg.

Коментари

Новини Варна