IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 15°
Икономика
10:00 | 17 юни 2022
Обновен: 16:48 | 16 май 2024

Ремонт на пътя ли? Строителите чакаха 1,7 млрд. лева, но пак са излъгани

Ще има ли рискови участъци по пътищата на страната

По материала работи: Ставри Таргов
Ремонт на пътя ли? Строителите чакаха 1,7 млрд. лева, но пак са излъгани

Строителните фирми, които чакат плащания от държавата, са готови да спрат работа, включително и текущите ремонти по пътищата, предупреди Стефан Чайков , председател на Българската браншова камара “Пътища”.

Споразумението с институциите е до края на юни да им бъдат изплатени 100% от сумите за всички извършени дейности. Към момента фирмите са получили от АПИ малко над 650 млн. лв., като това са половината от задълженията, но от тези суми в бранша не е останало почти нищо, подчерта Чайков.

С решение на парламента АПИ има възможността за възлагане на нови ремонти по действащи договори за поддържане на пътища, както и да завърши започнатите от миналата година. Сред тях са проекти като първокласния път Ботевград – София през Витиня, магистрала “Хемус”, ремонта на пътя София - Самоков, както и тръбата на тунел “Ечемишка” за София.

По думите на Чайков пътните фирми са внесли над 200 млн. лв. ДДС, които са отишли към банки и лизингови къщи, за да обезпечават съществуването им.

Председателят на камарата подчерта, че 520 млн. лв. остава да се платят за вече завършени дейности, а 1,2 млрд. лв. се дължат за започнатите нови участъци от пътната мрежа. Така общата стойност на задълженията става 1,7 млрд. лв., а спекулациите за платените 3 млрд. лв. са неверни, твърдят от бранша.

Правителството няма желание да се разплати с пътностроителните фирми, а междуведомствената комисия, която проверява свършената работа, казва, че само дава мнение, без да има компетентност да представи окончателен документ, като са възможни неточности и пропуски. Докладът им е 100% неточен, ДНСК съвсем дефинитивно определя в становище кое е текущ и кое е основен ремонт, казва още Чайков.

Според него има политически причини становището да е неглижирано, а причината да не се плаща на строителните фирми е възможно да се крие зад това, че всъщност в бюджета няма пари.

От пътния бранш напомниха как при актуализацията на предния бюджет финансовият министър Асен Василев внесъл решение, с което да се даде зелена светлина за разплащането с пътностроителните фирми, като в предложението му липсвало извършването на проверки дали строежите са законни, или не. Не присъствало и нищо, което да посочва дали парите са за основни ремонти.

От Народното събрание се искаше единствено да разреши плащането, но депутатите го отхвърлиха, затова излязохме на протест, припомня Чайков. След приемането на договорите от АПИ миналата година по устно разпореждане на бившия министър Виолета Комитова държавата признала, че започнатите ремонти трябва да бъдат завършени и в срок до 30 юни 2022 г. да се изплатят парите.

В бюджета за тази година обаче такова нещо не бе заложено и това наложило да се произнесе и парламентът. Премиерът Кирил Петков пък обещал, че в срок най-много три седмици пътните фирми да получат парите си, за да започнат ремонтите по пътните участъци, които са в лошо състояние, каза Чайков.

Не изоставяйте поддръжката и ремонтите на пътищата в страната, за да не се поставят в риск здравето и животът на хората, които пътуват, призова пък министърът в оставка Гроздан Караджов в отговор на позицията на бранша, че може да спре работата, пише 24 часа.

Коментари

анонимен ( преди 1 година )
Вчера пътувах по Хемус. При Варна и при София има готови участъци от година, които още не са пуснати. Голяма промяна, голямо нещо. Всъщност тя май промяната дойде, за да спре инвестиране то в Северна България. Това си го призна и Киро - гела без да иска.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна