IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
Икономика
12:00 | 7 септември 2022
Обновен: 00:43 | 29 април 2024

Смяна на бензина – Е10 избутва А95, идва. Опасен ли е за колата ви?

По-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила

По материала работи: Ставри Таргов
Смяна на бензина – Е10 избутва А95, идва. Опасен ли е за колата ви?

От 2022 година навсякъде в Европа досегашният бензин А95-Е5 трябва да бъде заменен от Е10. Този код се отнася до съдържанието на т. нар. биоетанол в горивото - твърдението на Европейската комисия е, че добавянето му понижава съществено парниковите емисии.

Има само два проблема: първо, по-голямото количество биоетанол в горивото отнема от мощността на автомобила; и второ, немалко коли, особено от по-старите, не са пригодени за него.

Последното е особено сериозен фактор за пазари като българския, където над половината коли по пътищата са на възраст над 20 години.
 
Някои европейски страни ще скочат директно от Е5 към Е10. Други, като България например, увеличават количеството биоетанол постепенно - то беше 8% през 2018, след това се увеличи на 9%. Още тогава обаче представители на петролната асоциация призоваха да не се добавя повече етанол.

Високото му съдържание увеличава корозията в двигателите, особено при по-старите коли, заяви тогава членът на управителния съвет на асоциацията Камелия Славейкова.

Заради по-ниското енергийно съдържание горивото с повече етанол на практика намалява мощността на автомобила - особено осезаемо при по-студено време, твърди д-р Дан Кларк, експерт по горивата.

Когато температурите са ниски, влагата от въздуха кондензира, щом влезе в контакт с нагорещени повърхности. Това се случва и в резервоара на автомобила.

За разлика от бензина обаче етанолът охотно се смесва с вода и образува един етанолово-воден слой на дъното на резервоара. Горивната помпа засмуква от тази смес и я впръсква директно в цилиндрите, където се стига до опасни детонации. По-съвременните двигатели са предвидени да издържат на подобни натоварвания, но много от старите не са.

За колите с такива агрегати се препоръчва да останат на досегашния Е5. Той ще продължи да се продава, но само под формата на най-скъпия супер (A98 и А100). Но това решение, което работи за богатите колекционери на класически автомобили, не е много подходящо за хората, които карат 20-годишни автомобили от бюджетни съображения.

Вижте всички модели, за които не се препоръчва Е10.

 

Коментари

Новини Варна