Някои от големите вериги за хранителни стоки с топли витрини от началото на тази година продават на клиентите си ястията и продукти задължително само в кутийки от по 20 стотинки.
Това показва проучване на онлайн платформата „Ние, потребителите“. Повод за него стана сигнал на гражданин, който си е закупил маслини и въпреки че е убедил продавача да ги постави в пликче, на касата все пак му е таксувана и пластмасова кутийка от 20 ст. Това е видно от изпратената от клиента касова бележка, на която отказаният от него амбалаж е отбелязан като самостоятелен артикул със съответната цена.
Оказва се, че ако си купите маслини, мусака, пълнени чушки или друга подобна храна, освен цената за съответното количество продукт, на касата автоматично ще се отбележи и опаковката, която се таксува отделно.
Клиентите са уведомени за „иновативния“ подход със специално изготвени за целта табели в търговските зали и мини постери на стойки над самите витрини. Текстовете на поставените информационни материали се позовават на Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда.
Ако попитате консултантите какво налага принудителната продажба на тези кутийки и не може ли гозбите да се поставят в донесени от клиента съдове за многократна употреба, ще ви отговорят: „Има нова наредба. Трябва да спазваме правилата, които са ни дадени, ние сме служители – забранено ни е да поставяме тези продукти в други опаковки, вкл. и в донесени от клиентите. Ако ви ги сложа в торбичка, на касата пак ще се таксува опаковка.“
Това означава, че са определени артикули, за които най-вероятно баркодът, който се издава след измерването на везната при отпечатването на етикета, автоматично добавя и отделно таксуване на опаковка. Изключение могат да правят продукти като пилешки бутчета, кюфтета и др., които се поставят в специални пликове, без заплащане за тях.
Добрите примери!
Прегледът на „Ние, потребителите“ показа, че сред веригите за хранителни стоки с топли витрини има и такива, които предоставят възможност на клиентите си да донесат свои съдове, в които да бъдат поставени избраните от тях продукти. Това стана ясно в хода на проведени експерименти на терен в по два търговски обекта на всяка от големите вериги и едва след запитване за такъв вариант.
Контролни покупки за целите на изследването от магазини с налична опция „кутия на клиента“ показаха, че се измерва и отбелязва на етикета нетното количество на продукта, като се изважда теглото на опаковката (тара) – съответно тя не се таксува на цената на съдържанието в нея.
„Повечето домакинства имат многократни кутии за храна. Подходът за всеки продукт от топлата витрина потребителите да бъдат задължавани да си купуват опаковки от по 20 ст., които съвсем скоро изхвърлят, не кореспондира с посланията за устойчиво намаляване употребата на пластмаса и насърчаване на прехода към кръгова икономика и щадящо природата отговорно поведение.
В тези случаи целта по-скоро е да бъдат продадени залежалите количества пластмасови опаковки от този вид, които ще останат разрешени само до края на тази година.
Приканваме веригите, които не предоставят възможност на клиентите си да избират дали купуваните от тях храни от топлата витрина да бъдат поставяни в кутии от вкъщи или в тези на търговеца срещу допълнително заплащане, да се присъединят към добрата „зелена“ практика на конкурентите им и да не създават лоша търговска практика, която при това граничи с нарушаване на потребителските права.
За катализирането на този процес апелираме към потребителите да се интересуват активно и да предпочитат обекти, които предлагат опцията „многократни кутии за храна от вкъщи“, коментира основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Рецепта за шарен боб в гювеч за Андреевден
Навиците, които могат да ни предпазят от инфаркт
Дъжд вместо сняг за запалването на елхата в центъра на Атина (ВИДЕО)
Русия обяви Фондацията на Навални за терористична организация
CAR-T терапията води до ремисия при автоимунни заболявания
Джеф Безос показа лунния апарат Blue Moon MK1 на Blue Origin
Космическият кораб „Союз МС-28“ се скачи с МКС
Европа се връща към ядрената енергия: Планира инвестиции за 205 млрд. евро
От Селта: Очаквахте да бием с 5:0?! Лудогорец ни изненада много
Хьогмо: Искам такава игра от Лудогорец! Вдигаме се!
Кабаков с важни решения при победа на Астън Вила
Десподов игра 11 минути при хикс на ПАОК
Миро в 360-градусова кръгла сцена – над 7000 души пяха заедно с него
Поверия за Андреевден – 30 ноември
Дневен хороскоп за 28 ноември, петък
Любовен хороскоп за декември
Хипнотерапия – какви ползи може да има?
Употреба на пробиотици при гинекологични заболявания
Стартира първата в България информационна кампания за връзката между ХИВ и Неходжкинов лимфом
Проф. Доброслав Кюркчиев: Най-трудни при имунологичната диагностика на ревматологични автоимунни заболявания са припокриващите синдроми
Германска химическа компания ще съкрати 1500 служители, за да свие разходите
Навиците, които могат да ни предпазят от инфаркт
Революция в борбата с инсулта: От ултразвук до микророботика
Защо собственик на Rolls-Royce плати 2000 долара за смяна на гарнитура за 3 долара?
Семейна приказка – Прекрасните деца на Лоренцо Ламас, звездата от „Ренегат“
3 зодии, които са несигурни във връзките
Коментари