IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна -1°
Икономика
15:46 | 3 юли 2015
Обновен: 05:08 | 29 януари 2023

По-скъпо гориво за летните месеци

КЗК ще търси картел при бензина и дизела

По материала работи: manager
По-скъпо гориво за летните месеци

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започва секторен анализ на цените на автомобилните горива - бензин и дизел, пише вестник "Сега". Той трябва да установи дали те са манипулирани и има ли тайни договорки между производители и търговци. В решението си от КЗК посочват, че през последната година има чувствително поевтиняване на петрола като основна суровина за производството на бензин и дизел. Затова комисарите ще проверяват дали и до каква степен тази тенденция се е отразила и на цените на дребно у нас. Ще бъдат проверени и стратегиите на петролните фирми за привличане на клиенти като издаването на карти за намаления.

Парадоксът е, че анализът ще бъде направен с тримесечно закъснение. Още в началото на тази година вицепремиерът Томислав Дончев даде на КЗК срок до 31 март, за да изясни защо българите зареждат с най-скъпия дизел в ЕС. Става въпрос за цената на горивото, но преди да бъде обложено с данъци - акциз и ДДС. Въпросът за скъпия дизел бе повдигнат от реформатора Мартин Димитров. "Не е луд този, който яде зелника. Луди сме ние, които не вземаме мерки да има защита на конкуренцията в България", заяви той. Вицепремиерът Дончев се съгласи с него, призова за цялостен анализ на пазара и призна, че наистина има проблем с формирането на цената преди облагането.

Явно на това мнение са само те двамата, защото КЗК и до момента не вижда проблем с горивата. В тримесечната си кореспонденция с Дончев от КЗК са заявили, че няма основание да се счита, че на пазара има антиконкурентни практики. Заради големия интерес комисарите все пак са поискали допълнителни данни от държавния резерв, митниците и данъчните.

По-скъпо гориво за летните месеци пък прогнозира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация. Основната причина за това били отпуските и по голямото търсене. Освен това поевтиняването на еврото спрямо долара заради кризата в Гърция щяло да доведе до задържане на цената на суровия петрол, но щяло да оскъпи продукцията за българските доставчици. Традиционно от години насам през летните месеци цените на автомобилните горива у нас се вдигат независимо от движенията на цените на суровия петрол и на валутните курсове. 

"Ние сме във валутен борд и всяко поевтиняване на еврото води до оскъпяване на продукта, какъвто е суровият петрол. Предполагам, че оттук нататък петролът ще се задържи на настоящите нива от около 65 - 70 долара за барел, така че може би ще влияе още известно време върху инфлационните процеси", обясни Бенчев пред БНР. Той не очаква да има недостиг на горива заради честото зареждане на съседите в пограничните райони. Нужен е обаче по-сериозен контрол върху сивия сектор и по-специално върху цистерни, които зареждат нелегални горива. "Тях ги виждаме да продават по нашите пътища неясни по състав горива. Следващото нещо е да бъдат монтирани измервателни уреди на всички пристанища, митнически складове и други обекти, от които се внасят горива в страната", заяви Светослав Бенчев.

Коментари

Новини Варна