IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Икономика
20:48 | 25 август 2015
Обновен: 10:48 | 20 април 2024

Ще спечели ли икономиката ни от евтиния петрол?

Предлагането на "черното злато" надхвърля търсенето

По материала работи: Ставри Таргов
Ще спечели ли икономиката ни от евтиния петрол?

Цената на петрола, като всяка свободно търгувана стока на пазара, се определя от факторите търсене, предлагане и политически решения. В последните месеци това е особено видимо – предлагането е по-голямо от търсенето и логично цените падат.

Голямата въпросителна обаче е защо липсва намесата на ОПЕК? Организацията винаги се намесваше досега и ограничаваше свободното падане на цената. От една страна, обяснението е, че световната икономика все още не е толкова стабилна, за да понесе намесата на Организацията.

От друга страна обаче стои обяснението, че петролният картел се опитва да запази своя пазарен дял в битка с шистовите проекти, основно в САЩ, коментира пред Investor.bg икономистът от Института по пазарна икономика (ИПИ) Калоян Стайков.

Той посочи, че дъното на цените на петрола ще зависи от това кой ще се измори пръв в играта за пазарен дял.

За българската икономика отражението на случващото се на пазарите е благоприятно, но ефектът няма да е толкова голям, колкото за други държави. Като цяло ниските цени намаляват производствените разходи и стимулират потреблението

Трудно обаче е да се направи прогноза, защото липсва обективната информация – няма публични данни за котировките на сорта Urals, който преработва основната рафинерия в страната – „Лукойл Нефтохим”, няма и ясни разчети за цените на горивата – на едро и дребно, посочи анализаторът.

Той коментира още и че не е ясно как директорът на Агенция „Митници” Ваньо Танов изчисли преди дни, че бензинът трябва да струва 1,80 лева. Дори и от данните на Националния статистически институт (НСИ) за внос и износ на горива не става ясно каква част от вноса остава в страната.

„Няма икономическа логика да се изнася, но не трябва да бъде изключена и тази хипотеза”, каза той.

Стайков припомни и голямата инвестиция от 1,5 млрд. долара, направена в завода на „Лукойл” и която би подобрила ефективността при преработката на петрола, но това ще се усети едва след години.

„В Гърция също голяма част от бензините се произвеждат от сорта Urals, но вероятно тяхното производство е по-ефективно”, посочи още икономистът и допълни, че в южната ни съседка цените на бензините падат по-осезаемо, отколкото у нас.

Руският сорт Urals е с по-ниско качество от Brent-а, чиято цена обаче се използва за анализите на цените на горивата у нас и съответно - разходите за преработката му са по-високи.

По отношение на фиска голямата разлика в заложената в бюджета цена и реалната на пазарите няма да се отрази толкова негативно, категоричен е Стайков. Той посочи, че акцизът е фиксиран – на 1000 литра и при това положение дори може да се очаква ръст на приходите, защото ниската цена ще увеличи потреблението.

Събираемостта на ДДС пък е много неравномерно разпределена през месеците, но като цяло изпреварва прогнозите. Стайков обаче посочи, че приходите по това перо в бюджета намаляват при вноса, но от друга страна вътрешната активност компенсира това намаление, съобщава Dnes.bg.

Черно море

 

Коментари

Новини Варна