IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 12°
Икономика
16:14 | 14 декември 2015
Обновен: 10:19 | 25 април 2024

Дизелгейт – скандал с потенциал

Какви са последствията и поуките от него

По материала работи: Деян Михайлов
Дизелгейт – скандал с потенциал

Ако се присъждаше приз за корпоративен скандал на годината, то за 2015 година той безспорно би отишъл при Volkswagen, пише БТА. Най-големият европейски автомобилопроизводител, номер две по продажби за 2014 година в света, бе разобличен, че е манипулирал данните от провежданите тестове за отделяни вредни газове при дизеловите си автомобили в САЩ.

Скандалът породи съмнения за морала в автомобилната индустрия като цяло, а също така хвърли сянка на съмнение върху перспективите на германската икономика. Сметките за щетите за Volkswagen и отговорността за измамата все още не се приключили. Случилото се обаче дава тласък на нови идеи и поведение в автомобилната индустрия.

"Дизелгейт" избухна през септември на автомобилното изложение във Франкфурт. Тогава Агенция за защита на околната среда (EPA) на САЩ разкри, че дизелови автомобили Volkswagen и Audi, продавани между 2009 и 2015 година, са отделяли до 40 пъти повече от допустимото азотен оксид, който се превръща в отровния азотен диоксид при реакция с кислорода в атмосферата.

Регулаторният орган обясни, че колите са били оборудвани със софтуер, способен да различи кога автомобилът е в тестови условия и променяйки поведението му, е занижавал реалните показатели за отделяния азотен оксид до определените стандарти, само докато се провежда тестът.

Volkswagen призна, че около 11 милиона автомобила по света са оборудвани със софтуера. Сред тях 5 милиона леки автомобила Volkswagen, 2,1 милиона от марката Audi и 1,2 милиона с емблемата на Skoda. Географски разпределението е следното: 8,5 милиона коли в Европа, от които 2,4 милиона в Германия, САЩ - около 500 000, 324 000 дизелови автомобила в Индия, в Австралия - около 100 000, в Южна Корея - около 120 000 автомобила.

Броят на засегнатите автомобили в България е общо 5700 - 3500 леки коли на Volkswagen, 900 бройки лекотоварни автомобили от същата марка, както и 1300 машини от марката Audi. Всички те са оборудвани с дизеловия двигател EA 189.

Първоначално скандалът бе съсредоточен главно върху по-масовите автомобили с малки двигатели - 2,0 литра, 1,6 литра и 1,2 литра. След това обаче американските регулаторни органи обвиниха Volkswagen, че е манипулирал емисиите на най-малко 10 000 автомобила Audi, Porsche и спортните високопроходими автомобили с марката Volkswagen с 3,0-литрови дизелови двигатели Ве 6 (V6). В началото Volkswagen отрече, но по-късно призна, че 85 000 автомобила са засегнати от това "разклонение" на "Дизелгейт".

През ноември компанията, която се бори с най-сериозната криза в 78-годишната си история, съобщи за второ нарушение на екологичните норми. При вътрешна проверка са били открити несъответствия между обявените по документи и реалните емисиите въглероден диоксид и разхода на гориво при 800 000 коли в Европа. Тази месец обаче Volkswagen коригира значително бройката, понижавайки я до 36 000.

 

Допълнителни разходи за десетки милиарди долари

 

Първоначалните оценки за разходите, свързани със скандала, за изтеглянията на автомобилите, за съдебни спорове, поправки, компенсации, възлизат на десетки милиарди долари. Само Агенцията за защита на околната среда има право да наложи глоба от 37 500 долара за всеки засегнат автомобил, като максималната стойност може да достигне 18 милиарда долара. От Южна Корея до Бразилия глобите за компанията се изливат като пороен дъжд, както и съдебните искове. Анализатори дават различни оценки за общата сума - от 20 до 40 милиарда евро.

В началото на идната година Volkswagen започва изтегляне на милиони автомобили и е заделил 6,7 милиарда евро за покриване на разходите, предизвикани от "Дизелгейт". Това се отрази на обявените през октомври финансови резултати, като компанията за първи път от 15 години отчете тримесечна загуба от 2,5 милиарда евро.

Освен това автомобилопроизводителят орязва капиталовите си разходи за първи път от 2009 година, когато избухна световната финансова криза. Главният изпълнителен директор на компанията Матиас Мюлер обяви през ноември, че за 2016 година автомобилният гигант ще сведе инвестициите си до 12 милиарда евро максимум, което е с около 1 милиард по-малко от средната сума за миналите години. Концернът предупреди, че за текущата година чистата му печалба ще бъде по-ниска спрямо 2014 година.

 

Продажбите на Volkswagen

 

Световните ноемврийски продажбите на основната марка на автомобилопроизводителя бележат спад от 2,4 процента на годишна основа. За единадесетте месеца на годината продажбите са намалели с 4,5 процента до 5,34 милиона и вероятно няма да надминат миналогодишните 6,12 милиона коли. Въпреки "Дизелгейт" продажбите за ноември са се увеличили на европейските и азиатските пазари. В Китай, най-големият пазар на Volkswagen, продажбите са нараснали с 8,6 процента до 247 000 автомобила на годишна основа. В Северна и Южна Америка, както и в Русия марката Volkswagen отчита рязък спад на продажбите на годишна основа. Автомобилният гигант отчете по-ниски продажби в САЩ, където спадът е 25 процента през ноември и в Япония - 30 процента на годишна основа.

Като цяло германският концерн, обединяващ 12 марки, сред които са моторите Ducati, камионите Scania и суперлуксозните автомобили Bugatti, е изгубил около 9 милиарда евро от пазарната си стойност, след като манипулациите бяха разгласени в средата на септември.

И макар директорите във Volkswagen да трябва да се откажат от корпоративния джет Airbus A319, те няма да се разделят с никоя от марките на концерна. Освен това Мюлер обеща, че ще защити работните места в компанията по целия свят.

Полагайки изключителни усилия да си върне доверието на потребителите, Volkswagen се извини за "Дизелгейт" и започна да разнищва случая в търсене на отговор как се е стигнало до скандала. Миналата седмица председателят на борда на директорите Ханс-Дитер Пьоч обяви частичните резултати от вътрешното разследване. Той каза на пресконференция, че през 2005 г. инженери на компанията не са могли да намерят техническо решение за американските тестове за азотен оксид във времевите и бюджетни рамки, които са имали, и затова са излезли с предложението за софтуера, който манипулира данните при тестване в лабораторни условия.

Пьоч подчерта, че не става дума за еднократна грешка, а за цяла поредица от грешки, която не е била прекъсната в нито един момент във времето, и обеща на отговорните да им бъде потърсена сметка. Той потвърди, че девет мениджъри временно са освободени заради евентуално участие в схемата. По думите му малък брой служители стоят зад скандала и засега няма признаци, че членове на съвета на директора са били пряко замесени. Разследването на компанията ще продължи.

В резултат на скандала настъпиха доста промени в ръководните постове в концерна, като най-значителната е оттеглянето на тогавашния главен изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн. Той пое отговорност за случая, заявявайки обаче, че никога не е знаел нищо по въпроса. На негово място бе назначен 62-годишният Матиас Мюлер, шеф на марката Porsche.

 

Заплаха за най-голямата икономика в Европа

 

В началото на "Дизелгейт" анализаторите предупреждаваха, че кризата с автомобилопроизводителя може да се превърне в най-сериозната заплаха за първата икономика в Европа.

Най-неочаквано Volkswagen стана по-голям риск за германската икономика, отколкото гръцката дългова криза, посочи през септември Карстен Бжески, главен икономист на ING, цитиран от Ройтерс.

Volkswagen дава работа на 750 000 души в Германия. Трите автомобилни гиганта Volkswagen, Daimler и BMW са отчели приходи от 413 милиарда евро за 2014 година, което е доста над германския федерален бюджет от 300 милиарда евро.

В разгара на скандала германският канцлер Ангела Меркел призова зеленото лоби да не осъжда автомобилния сектор като цяло, предупреждавайки, че това може да изложи на опасност хиляди работни места. Тя определи "Дизелгейт" като "драстичен". Меркел обаче допълни, че вредите от скандала не са чак толкова големи, че да се приема, че Германия вече не е добро място за правене на бизнес.

Германският вицеканцлер Зигмар Габриел пък призова разследването на екоскандала да не се превръща в кампания срещу индустрията като цяло.

 

Алчността подхрани "Дизелгейт"

 

Финансовият министър Волфганг Шойбле обаче отправи предупреждение към сектора, прозирайки в основата на скандала преди всичко алчност. "Това е алчност за слава, за признание", заяви той пред информационната агенция Редакционснецверк Дойчланд. "Всеки иска да е най-големият," добави Шойбле, имайки предвид усилията на Volkswagen да изпревари Toyota като най-голям автомобилопроизводител през последните години. В светлината на скандала Шойбле прогнозира мащабна реорганизация в компанията.

Някои анализатори отдавна призовават Volkswagen да намали разходите и да стане по-ефективен, тъй като маржовете на печалбата на компанията на едноименната масова марка автомобили изостават в сравнение с печалбите на конкуренцията. Те намекнаха, че скандалът с вредните газове може да даде възможност ръководството да наложи промени, които при други обстоятелства могат да се натъкнат на противопоставянето на влиятелните синдикати.

 

Поуките

 

Освен за реформи в самата компания, "Дизелгейт" подсказва и за неизбежни промени в автомобилния сектор като цяло. Заговори се за въвеждането на по-строги тестове за вредните емисии на автомобилите в ЕС, за промяна на начина на провеждане на изпитанията. През октомври европейските страни постигнаха принципно споразумение да използват пътни тестове от 2017 година, за да се определят емисиите вредни газове от дизеловите автомобили в допълнение към лабораторните тестове. Новият режим на тестване ще затегне стандартите за дизеловите коли, но според постигнат компромис ще остане доста голяма възможност за лавиране между лабораторните резултати и максималното позволеното равнище на емисии при реални условия.

Според Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA) новите пътни тестове при дизеловите автомобили ще принудят производителите да изтеглят модели от пазара по-рано от планираното и ще им бъде по-трудно да покрият целта за намаляване на емисиите въглероден диоксид до 2021 година, тъй като дизеловите коли изпускат 15-20 процента по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите двигатели.

Пред германското издание "Ханделсблат" главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер заяви, че целите на ЕС за разход на гориво и отделяни вредни газове за 2020 години и след това могат да бъдат постигнати само с дизел. По думите му обаче ще дойде момент, когато ще стане икономически неизгодно да се приспособяват дизеловите двигатели към все по-строгите правила за опазване на околната среда. "Тогава електричеството ще играе решаваща роля," допълва Крюгер.

Такава е визията за бъдещето и на Volkswagen, който изостава от конкурентите си в сегмента на електромобилите. Като част от плана в отговор на "Дизелгейт" компанията възнамерява да разработи нови хибридни и електрически коли. Следващата версия на топ модела на Volkswagen - луксозната лимузина Phaeton - ще бъде с електрически двигател.

Матиас Мюлер заяви, че Volkswagen ще увеличи разходите за алтернативни технологии, като хибриди и електромобили, със 100 милиона евро догодина спрямо предишните цели.

Близо три месеца след избухването на "Дизелгейт" остават още доста въпроси без конкретни отговори, а намирането им ще отнеме време. Германският автомобилен гигант обаче разчиства бавно, но сигурно неяснотите около скандала, обявявайки смели планове за бъдещето. В този смисъл "Дизелгейт" определено оказа катарзисен ефект за производителя на колата на народа, както в морално, така и в технологично отношение.

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Коментари

Новини Варна