IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 16°
Общество
11:40 | 16 септември 2022
Обновен: 04:40 | 28 март 2024

Чиновнически небивалици! При командировките… карайте бавно колата

Между 30 и 40% от пострадалите и починалите в катастрофи са били в служебни автомобили

По материала работи: Ставри Таргов
Чиновнически небивалици! При командировките… карайте бавно колата

Между 30 и 40% от пострадалите и починалите в катастрофи са били в служебни коли, а 20% от всички загинали в трудови злополуки са намерили смъртта си на пътя, показват данните на МВР и Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” (ДАБДП). Заради това ще има нови инструкции за безопасно шофиране по време на командировки.

Те ще важат за държавните и общинските служители, а тези, които са ги изпратили на път по служба, няма да могат да им дават краен срок за пристигане. Така те няма да бързат, да правят нарушения и да влизат в статистиката като ранени и загинали при катастрофи.

Идеята е предложена от ДАБДП. Тя е част от мерките за намаляване на пътния травматизъм, изготвени от 7 ведомства.

След като прегледали на кого са регистрирани колите, участвали в пътни инциденти, от ДАБДП забелязали, че в различни години автомобилите, регистрирани на юридически лица, са от 30 до 40% от всички, попадали в злополука.

Един от последните случаи е катастрофата, при която Георги Семерджиев уби на 5 юли в центъра на София две момичета - автомобилът е на името на фирмата му. След този инцидент институциите започнаха да изготвят различни мерки.

От ДАБДП напомниха, че още преди 2 години са писали препоръки на държавните и общинските институции да изготвят наръчници за служителите с. Сега вече това е задължително.

От агенцията уточняват, че има и частни компании, които го правят. . Обясняват, че в последните години има два случая на загинали български полицаи, които се прибирали от командировка. Последният е от 10 септември 2020 г. Тогава двама граничари се връщаха по магистрала “Тракия” от командировка в Малко Търново към Кюстендил. Обърнаха се край Стара Загора и загинаха.

Починалите държавни служители по време на пътуване в командировка не са много за разлика от ранените. Според различни данни те са между 5 и 10% от всички, пострадали в катастрофи. Затова от ДАБДП предложили изготвянето на инструкциите и контрол. Той ще включва следене за стриктно спазване на почивките, тръгване с обезопасен автомобил, слагане на колани и на задната седалка, да не се кара след употреба на алкохол и други.

Една от новостите е, че на държавните и общинските институции ще е забранено да дават на служителите си краен срок, в който трябва да са пристигнали.

Причината е, че над 80% от глобите на шофьори, карали коли - публична собственост, са наложени за превишена скорост.

Затова и преди няколко години бившият премиер Бойко Борисов поиска всеки шеф в министерствата да разпореди проверка за глоби към Пътна полиция, а резултатът показа, че почти всички са за скорост.

Така например шофьор на правосъдното министерство бе хванат да кара настоящата зам. главна прокурорка Красимира Филипова, тогава зам. министърка на правосъдието, край Търговище със 102 км/ч при разрешени 60. Глобата от 200 лв. бе наложена на Екатерина Захариева, която тогава бе министър на правосъдието.

Така например е задължително на всеки 4 часа и половинада има почивка от 45 минути. Тя може да се раздели на 3 по 15 минути. Масова практика обаче, често използвана от междуградските линии, е да се кара 3 и да се почива половин час.

При всеки инцидент с автобус и камион се проверяват и данните от тахографите. Те показват дали е превишавана скоростта, спазвани ли са почивките. В поне 70% от инцидентите с камиони е отчетено неспазване на почивките. От няколко дни има предложение водачите им, както и тези на автобуси и таксита, да не минават психотест всяка година.

Вместо това ще важи доживот. Причината е, че е преценено, че не са рискови водачи.

И докато превозвачите на пътници спазват почивките, се оказва, че масово линии като София - Елин Пелин, Пловдив - с. Труд и други села, близки до областни градове, возят и правостоящи хора. “Самите пътници подават сигнали, оплакват се”, разказаха от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”. И обясниха, че всяка катастрофа с междуградски автобус се води командировка за шофьора.

Такива са и инцидентите през август, при които край Поликраище румънски рейс се заби в дърво и 4-ма загинаха, както и с обърналата се машина, превозваща сърби, на АМ “Тракия” край Стара Загора .

Там пострадаха над 40 души, повечето деца. При разследването се оказа, че и при двата инцидента не са били сложени предпазните колани, които са били налични в автобусите, пише 24 часа.

 

Коментари

Новини Варна