IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 23°
Общество
11:36 | 2 март 2017
Обновен: 09:28 | 21 март 2024

Новите лампи в „Ечемишка“ – пак смъртоносни

Лампите са LED и много силно заслепяват водачите

По материала работи: Пламен Янков
Новите лампи в „Ечемишка“ – пак смъртоносни

Новите лампи, монтирани при спешния ремонт в тунел "Ечемишка", заслепяват шофьорите, алармира "Труд". В момента движението е двупосочно в лявата тръба в посока към Ботевград, тъй като дясната продължава да е в ремонт. 

 

Че новото осветление е опасно смята и четирикратния шампион на България по автомобилизъм Крум Дончев. Той потвърди, че LED осветлението създава опасност от злополуки.

 

На 5 февруари в "Ечемишка" падна лампа и уби 64-годишна жена в автомобил. Лявата тръба бе затворена напълно и работници изрязаха изцяло старата осветителна система. Монтирани бяха LED лампи, купени миналата година с обществена поръчка за ремонта на дясната тръба.

 

На 13 февруари лявата тръба към Ботевград бе открита с новото осветление от служебния премиер Огнян Герджиков. Ремонтът струваше 390 000 лв.

 

Но проблем се оказаха самите лампи. Когато човешкото око преминава през зони с различна степен на осветление, то се нуждае от няколко секунди за адаптация. Новите LED лампи в "Ечемишка" светят с т.нар. студена светлина, към която трябва да се настрои зеницата.

 

"Ако се минава денем и е слънчево, адаптацията става бързо. Но вечер или при облачност, когато извън тунела окото е настроено на мека светлина, се удължава времето за реакция на острата светлина. Говорим за около 3 до 4 секунди за адаптация на очите на влизане и на излизане", обясни Крум Дончев.

 

Разрешената скорост в двупосочната тръба е 70 км/ч. Ако шофьорът кара с 50 км/ч, за 1 секунда колата изминава 14 метра, а при 90 км/ч – 25 метра. Това означава, че за 3 секунди, през които автомобилът става неуправляем, той ще измине от 42 до 75 метра.

 

"Представете си, че пред автомобила има препятствие или катастрофа, за което водачът трябва да реагира възможно най-бързо. За тези 3 секунди той ще е заслепен и няма да задейства спирачките. Неслучайно в тунелите често стават верижни катастрофи. Участниците в тях после казват, че не са виждали нищо пред себе си, а само са чували шум от ударите на един автомобил в друг", каза още Дончев.

 

"Възможно е да се получи фиксиране на водача в лампата, което още да затрудни реакциите му", обясни Крум Дончев. Той посочи, че са опасни и светлините в другите два тунела – "Витиня" и "Топли дол", където лампите от два реда преминават в един.

"В този случай се изкривяват възприятията – имате усещане, че от един коридор влизате в два", обясни експертът.

dnes.bg

Коментари

Новини Варна