IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 18°
Политика
16:31 | 18 май 2022
Обновен: 18:07 | 25 април 2024

Сгрешена винетка ще може да се коригира еднократно

Ето по-важните решения на МС от днес

По материала работи: Ставри Таргов
Сгрешена винетка ще може да се коригира еднократно

Приета е Национална програма за превенция и защита от домашно насилие за 2022 година

Правителството одобри Решение за приемане на Национална програма за превенция и защита от домашно насилие за 2022 г. В документа са включени предложения от министерства и неправителствени организации, работещи в сферата по превенция и защита от домашно насилие.

Набелязани са дейностите, които следва да бъдат реализирани през настоящата година, отговорните органи, източниците на финансиране, сроковете за изпълнение, както и очакваните резултати. Предложени са законодателни, институционални и организационни мерки. В документа са залегнали и дейности за превенция, за обучение и квалификация, за защита, възстановяване и реинтеграция на пострадалите от домашно насилие, работа с извършителите, както и мерки за контрол и оценка.

Приемането на Решението не води до въздействие върху държавния бюджет. Съгласно чл. 6, ал. 6 от Закона за защита от домашното насилие, средствата за финансиране на изпълнението на задълженията по приеманата всяка година национална програма се определят ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година по бюджетите на министерствата, определени в програмата.

Правителството прие годишни доклади за дейността на Съвета за намаляване на риска от бедствия към Министерския съвет

Докладите на Съвета за намаляване на риска от бедствия към Министерския съвет за подпомагане формирането и осъществяването на държавната политика в областта на защитата при бедствия обхващат периодите 2019, 2020 и 2021 г.

Документите са изготвени в тясна комуникация с всички членове на Съвета и са одобрени по време на негови заседания. В тях са отчетени съответните предизвикателства по отношение на работата на Съвета, както и постигнатите резултати по осъществяването от структурата дейности, заложени в чл. 3, ал. 1 от Правилника.

Съветът за намаляване на риска от бедствия към МС за подпомагане формирането и осъществяването на държавната политика в областта на защитата при бедствия е създаден на основание чл. 62. ал. 3 от Закона за защита при бедствия (ЗЗБ). Той организира и осъществява дейността си в изпълнение на чл. 62. ал. 4 от ЗЗБ. както и в съответствие с Правилника за устройството и дейността му. Структурата е постоянно действащ орган на МС за осигуряване на координация и сътрудничество при провеждането на държавната политика в областта на защитата при бедствия, изпълнява функциите на национална платформа за намаляване на риска от бедствия в изпълнение на Рамката на действие от Хього 2005-2015 и Рамката за намаляване на риска от бедствия от Сендай 2015-2030.

Тригодишните деца ще получават безплатни познавателни книжки

Държавата ще осигурява безплатни познавателни книжки и за децата на тригодишна възраст, реши днес правителството. Така на практика от следващата учебна година всички деца в детските градини ще получават безплатни познавателни материали. Досега познавателни книжки се предоставяха безвъзмездно само на децата от четири до шест години, а тези за тригодишните се закупуваха от родителите.

С друга промяна се отпускат повече средства за закупуване на учебници за V, VI и VII клас. Изменението се налага във връзка с новия учебен предмет „Компютърно моделиране и информационни технологии“, по който са увеличени учебните часове и темите. Това предполага по-голямо съдържанието на новите учебници по компютърно моделиране и информационни технологии.

До 40 млн. лв. ще е държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти

Държавната гаранция за нови кредити за студенти и докторанти през 2022 г. ще бъде до 40 млн. лева, реши правителството. Държавата оказва подкрепа, като гарантира главниците и лихвите по задълженията на младежи, които нямат възможност да покрият разходите си за обучение и издръжка. Договорените кредити са гарантирани до тяхното пълно погасяване.

За периода от 1.09.2010 г. до 31.12.2021 г. са сключени общо 21 876 кредита за 154 761 862,30 лв.

Държавата има сключени типови договори за кредитиране на студенти и докторанти с осем банки.

10 млн. лв. за училищни автобуси за деца от селата

Десет милиона лева за закупуване на училищни автобуси за децата от населени места без детска градина или училище отпусна правителството. Средствата са предвидени в Закона за държавния бюджет за 2022 г.

Амортизацията на автопарка изисква периодично част от автобусите да бъдат извеждани от експлоатация и заменяни с нови, за да се гарантира безопасността на децата. Към момента на училища и общини са необходими общо 648 нови автобуса. С отпуснатите средства ще се удовлетворят заявките първо на тези, които изпитват най-спешна нужда.

Подкрепата е част от политиката на Министерството на образованието и науката да осигурява подходящ транспорт за децата в задължителна предучилищна възраст и за учениците от населени места, в които няма детска градина или училище.

България ще участва в програма „Евро-Средиземноморски басейн“ 2021-2027

Министерският съвет одобри проекта на Програма за транснационално сътрудничество „Евро-Средиземноморски басейн“ 2021-2027 (EURO-MED). С решението на правителството се осигуряват условия за пълноценното участие на български бенефициенти в новата програма на Европейския съюз за териториално сътрудничество. Страната ни ще може да се включи в нея с цялата си територия, а национален орган ще е Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Програма EURO-MED обхваща 69 региона от ниво 2 (NUTS II) в 10 страни-членки на ЕС и четири кандидат-членки. Това представлява 25% от територията на съюза, с над 140 млн. души население. Държавите, участващи в програмата, са България, Кипър, Хърватска, Франция, Гърция, Италия, Малта, Португалия, Словения и Испания, както и четири държави кандидат- членки на ЕС - Албания, Черна гора, Република Северна Македония и Босна и Херцеговина.

Общият бюджет на програмата за периода 2021-2027 г. е в размер на над 293 млн. евро, от които 80% се предоставят от Европейския фонд за регионално развитие. Тя ще финансира съвместни проекти в рамките на три приоритета: Иновации, Околна среда и Управление. Бенефициенти могат да бъдат национални, регионални и местни власти, университети, изследователски центрове, асоциации, неправителствени организации, граждански обединения и мрежи и други. Основната цел на програмата е да допринесе за прехода към неутрално по отношение на климата общество, като същевременно гарантира устойчивия и иновативен растеж на регионите, в съответствие с новата политика на сближаване на ЕС.

Правителството одобри План за действие за изпълнение на приетите от Република България препоръки в рамките на Третия цикъл на Универсалния периодичен преглед на Съвета по правата на човека на ООН (2022-2025 г.)

Министерският съвет прие Решение за одобряване на План за действие за изпълнение на приетите от Република България препоръки в рамките на Третия цикъл на Универсалния периодичен преглед на Съвета по правата на човека на ООН (2022-2025 г.).

С този акт Република България потвърждава значението, което придава на зачитането на правата на човека и утвърждава своята активна роля в Съвета на ООН по правата на човека и останалите международни форуми в тази област. Планът за действие систематизира усилията на множество ведомства, включително по задачи, които вече се изпълняват, и цели да повиши ефективността на държавната политика в защита на правата на човека. Времевият хоризонт за изпълнение на плана е до 2025 г., когато следва да бъде подготвен следващият национален доклад на Република България в рамките на Универсалния периодичен преглед на Съвета на ООН по правата на човека.

С одобряването на Плана за действие Република България потвърждава отново, че се придържа към най-високите международни стандарти в областта на правата на човека.

Правителството одобри поемането от Италианската република на ролята на Рамкова държава на бойна група

Министерският съвет на Република България прие решение за одобряване поемането от Италианската република на ролята на Рамкова държава на бойна група и разрешаване пребиваването на територията на Република България с политико-военен характер на въоръжени сили на страни членки на Алианса във връзка с изпълнение на съюзнически задължения в състава на бойна група на територията на Република България.

С това решение се одобрява поемането от Италианската република на ролята на Рамкова държава на бойната група, изграждана на територията на Република България съгласно Решение на Министерския съвет №108 от 2 март 2022 г. за участие в операция по усилване на отбранителния потенциал на НАТО за защита на териториалната цялост на страните-членки на Алианса. Предвижда се това да се извърши след постигане на първоначални оперативни способности и на готовност за поемане на тази роля от италианската страна.

За тази цел се разрешава за участие в бойната група, пребиваването на военни формирования в състав до 800 военнослужещи от въоръжените сили на Италианската република на територията на Република България с необходимото им въоръжение, екипировка и техника, за срока на функциониране на бойната група. В допълнение, с цел участие в бойната група се разрешава и пребиваването на военно формирование в състав до 40 военнослужещи от въоръжените сили на Република Албания на територията на Република България с необходимото им въоръжение, екипировка и техника, за срока на функциониране на бойната група.

Освен това, към състава на бойната група се очаква принос с формирования от въоръжените сили и на други страни членки на Алианса.

След поемането на ролята на Рамкова държава на бойната група от Италианската република, Република България ще намали досегашния си принос към бойната група на една рота до 140 военнослужещи и до 15 военнослужещи в щаба на бойната група. Отговорностите на страната ни ще бъдат свързани с предоставянето на поддръжка като страна-домакин.

С това решение Република България затвърждава съюзната солидарност на страната ни към общите усилия на Алианса за гарантиране на суверенитета и териториалната цялост на страните членки на НАТО.

В борбата с корупцията правителството ще си сътрудничи с Базелския институт за управление

Министерският съвет одобри проект на Меморандум за разбирателство между Правителството на Република България и Базелския институт за управление.

Базелският институт за управление е независима организация с нестопанска цел, чиято основна мисия е да подпомага глобалните усилия за предотвратяване и борба с корупцията и за укрепване на управлението. Организацията е учредена през 2003 г. със седалище в гр. Базел, Швейцария.

Документът предвижда сътрудничество в три основни направления: изграждане на капацитет за подбор на служители на правоприлагащите органи и други разследващи органи с цел постигане на по-ефективно разследване, проследяване на активи и събирането на такива от незаконна дейност; предоставяне на консултантски услуги относно проследяване на съмнителни активи, които биха могли да са резултат от корупция; преглед с цел установяване на основните пречки в настоящата верига за противодействие на корупцията и структурни дефицити и предлагане на възможни решения.

Правителството реши да закрие Държавното предприятие „Държавна петролна компания

Правителството прие Решение за приемане на Закон за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси. С него се цели Държавното предприятие „Държавна петролна компания" да бъде закрито.

Направените анализи сочат, че съществуването на Държавното предприятие „Държавна петролна компания" (ДП ДПК) е напълно необосновано от гледна точка на защитата на държавния интерес, обществения интерес, икономическата логика и защитата на конкурентния пазар на горивата в България.

Участието на държавна компания на пазара на горива и плановете на ДП ДПК да изгражда и оперира бензиностанции са напълно необосновани от пазарна гледна точка. Реалистична икономическа ефективност също не може да бъде аргументирана, поради факта че навлизането на такъв тип пазар е съпроводено със сериозни пазарни бариери, за преодоляването на които държавната компания няма нито експертиза, нито човешки или финансов капитал.

В условията на свободен пазар държавата не би могла да достигне необходимата мащабност и капацитет, за да бъде икономически ефективна при силно конкурентния пазар, в който оперират международни корпорации с многогодишен опит на глобално ниво. В този контекст амбициите за създаване на ДП ДПК с цел повлияване на пазара на горива на дребно не са икономически издържани и биха довели единствено до загуба на публични средства.

Министерският съвет реши европейските делегирани прокурори да се обособят в самостоятелна структура

Правителството прие промени в Закона за съдебната власт, насочени към гарантиране независимостта на европейския прокурор и европейските делегирани прокурори, оправомощени да изпълняват в пълен обем функциите на прокурора, предвидени в НПК и ЗСВ, съобразно изискванията на Регламент (ЕС) 2017/1939.

Настоящите промени предвиждат обособяване на европейските делегирани прокурори в самостоятелна организационна структура в прокуратурата, а административните функции на ръководител ще се осъществяват от оправомощен от Европейската прокуратура европейски делегиран прокурор.

За осигуряване на добри условия на труд и работна среда, с акт на Министерския съвет, ще бъде предоставена на Висшия съдебен съвет (ВСС) подходяща сграда за дейността на европейските делегирани прокурори, където ще бъдат обособени самостоятелни регистратура и деловодство, съобразно изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и Правилника за прилагане му. Необходимите средствата за осъществяване на дейността на европейските делегирани прокурори ще се осигуряват от бюджета на съдебната власт. Степента на разпоредител с бюджет на ръководителя на структурата на европейските делегирани прокурори ще бъде определена от пленума на ВСС.

В законопроекта е предвидено допълнение (чл.30, ал.2 ЗСВ), с което се цели създаване на гаранции за ясна и прозрачна процедура за конкурентен подбор за определяне на кандидати от България в Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Евроюст), които да отговорят на очакванията на Регламент (ЕС) 2018/1727. Съгласно изискването на Регламента, в националните бюра следва да се определят професионалисти с доказано високо ниво на дългогодишен практически опит в областта на наказателното правосъдие, от които да се избира националният член от България в Евроюст, неговият заместник и помощникът на националния член. Изборът ще става въз основа на подбор, проведен по правила, приети от пленума на ВСС.

Със заключителните разпоредби на закона е предвидена промяна в Закона за специалните разузнавателни средства и Наказателно-процесуалния кодекс, с които изрично се урежда правото на европейския прокурор и европейските делегирани прокурори да искат използване на специални разузнавателни средства и да използват събраните чрез тях данни и веществени доказателствени средства по дела от компетентност на Европейската прокуратура. Предвидени са промени и в Закона за защита на класифицираната информация, което ще позволи на европейските делегирани прокурори да прилагат изискванията за защита на класифицираната информация.

Сгрешена винетка ще може да се коригира еднократно

 Гражданите ще могат еднократно да коригират закупена електронна винетка, ако са допуснали техническа грешка при въвеждане на данните за техния автомобил. Ще се позволи поправка на до два от символите в регистрационния номер на автомобила. Остава в сила възможността за коригиране на категорията и на държавата на регистрация. Това предвиждат промени в Закона за пътищата, публикувани за обществено обсъждане от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Целта на промените е да се въведе правна възможност, която да регулира последиците от нарушения, регистрирани в периода от купуването на винетка с некоректни данни до момента на извършване на корекцията. Промените са резултат от множество сигнали на граждани, които са купили съвестно винетка, но са сгрешили символ в регистрационния си номер.

Извършената корекция ще има действие занапред, тоест ще важи от датата на поправката. Поправената винетка ще е валидна до същата дата, до която е била валидна първоначално купената, но сгрешена винетка. Промените предвиждат след корекцията да не бъде търсена административно-наказателна отговорност за периода, в който гражданите са ползвали републиканските пътища със сгрешената винетка - ако имат издадени актове, да не се издава наказателно постановление, а ако има издадени електронни фишове, те да бъдат анулирани.

Коригирането на данните ще може да се прави само еднократно, за да се избегнат възможни умишлени опити една и съща винетка да се прехвърля на различни превозни средства. Ограничението в броя на символите, за които може да бъде поискана корекция на данните, се предлага отново с цел предотвратяване на евентуални злоупотреби, защото е малко вероятно грешка с повече от 2 символа в един 8-знаков регистрационен номер да е неволна.

При подаване на искането за коригиране, гражданите ще трябва да предоставят доказателства за извършено плащане на дължимата такса за винетката. Това ще възпрепятства възможността умишлено да се подават заявления от лица, които идентифицират в електронната система платена винетка с близък до техния регистрационен номер. Целта е да се гарантира сигурността на коректните потребители за платената от тях винетна такса.

Законопроектът предлага и решение на проблема с компенсаторните такси за превозвачите, който те поставиха пред министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. С промените се допълват изискванията спрямо пътни превозни средства над 3,5 тона, които използват бордово устройство или маршрутна карта. За тях, когато се установи неподаване на декларирани тол данни, това също ще бъде квалифицирано като неправомерно, но ще се даде възможност за заплащане на максимална тол такса, вместо директното им санкциониране.

В случай че е налице частично неподаване на декларирани тол данни в рамките на един календарен ден за тежкотоварно пътно превозно средство, за което има действащ договор с доставчик на услуга по електронно събиране на такса за изминато разстояние (тол такса), на собственика или ползвателя ще се предостави възможност да заплати 50 % от максималната тол такса по чл.10б, ал.5 от Закона за пътищата в срок до 7 дни. Срокът започва да тече от уведомяването за неподаването на данните.

В случай на установено пълно неподаване на декларирани тол данни в рамките на един календарен ден ще се плаща пълният размер на дължимата такса, отново в седемдневен срок.

И в двете хипотези доставчикът на услугата по електронно събиране на тол такси ще трябва да уведомява собственика или ползвателя на пътното превозно средство, за което има сключен договор, до пет дни от установяване на неподаване на данни.

Останалите промени, включени в законопроекта, целят постигане на съответствие на националното законодателство с Директива (ЕС) 2019/520 на Европейския парламент и на Съвета от 19 март 2019 г. за оперативната съвместимост на електронни системи за пътно таксуване и за улесняване на трансграничния обмен на информация за неплащане на пътни такси в ЕС.

Законопроектът и мотивите към него можете да видите на интернет страниците на МРРБ и на Агенция „Пътна инфраструктура“, както и в Портала за обществена информация.

Правителството одобри средства от европейските структурни фондове за подкрепа на мерки за справяне с миграционната криза, породена от войната в Украйна

Правителството прие Решение на Министерския съвет, с което одобрява средства за обезпечаването на действия по линия на сближаването за бежанците в Европа.

По силата на Регламент (ЕС) 2022/562 от м. април тази година, държавите членки на ЕС са приканени да насочат средства за справяне с бежанската криза по линия на Европейския фонд за регионално развитие и Европейския социален фонд, включително чрез допълнителните средства в подкрепа на преодоляването на последиците от кризата, предизвикана от пандемията от COVID-19 (REACT-EU).

В рамките на Оперативна програма „Добро управление 2014-2020 г.“ са идентифицирани свободни средства в размер на 60 млн. лева от Европейския социален фонд, които се насочват към дейности за: основна материална помощ с храни и нехранителни стоки чрез Българския Червен кръст; подкрепа на неправителствени организации, работещи за подпомагане на бежанците от войната; подпомагане на областните администрации за дейности по приемане и разселване на постъпващи мигранти от Украйна.

По Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ е налице ресурс в размер на 26 000 000 лева от Европейския фонд за регионално развитие. С тези средства от програмата ще бъдат подкрепени дейности за образователна интеграция и достъп до дневна грижа за деца от Украйна.

По Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ се отделят 5 000 000 лева от Европейския фонд за регионално развитие за разходи по разселване и вътрешен транспорт на лицата под временна закрила, след първоначалната фаза на приемане и настаняване.

В допълнение, средства от REACT-EU за 2022 г., разпределени към Оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020 г.“ в общ размер на 29 млн. лева, се прехвърлят към Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020 г.“ за финансиране на разходи за настаняване и към Оперативната програма за храни и/или основно материално подпомагане за покриване разходи за настаняване на бежанци от Украйна и за основна материална помощ на етап интегриране с храни и нехранителни стоки.

Коментари

Новини Варна