IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Политика
10:00 | 13 януари 2023
Обновен: 18:34 | 19 април 2024

Заглушават GPS сигнала по морето

Все още не се знае кой го прави

По материала работи: Ставри Таргов
Заглушават GPS сигнала по морето

Карта на заглушаването на сигнала на навигацията в Черно море. В червено са зоните с най-голяма “тапа”, в жълто със средно въздействие, а в зелено - няма проблеми.

От началото на годината сигналите на навигационната система GPS, която ползват и граждани, и военни, се заглушават по българския черноморски бряг. Това става ясно от данни на системата GPS jam. Като поне 10% от потребителите, които потърсят навигация от GPS, или нямат сигнал, или получават некоректни данни за местоположението си, пише 24 часа.

Навигацията е заглушена на голяма територия - от румънското пристанище Констанца покрай целия български бряг и в целите териториални води на Турция в Черно море, показват данните от системата. Те са събрани от пилоти на граждански самолети, които са подавали сигнали до ръководителите на въздушното движение, че са загубили връзка.

Освен от гражданските самолети навигационната система GPS се ползва при мореплаването, за военни цели, но и при ориентирането на шофьори и пешеходци.
Проблемите се появили в началото на 2023 г., но заглушаването е особено силно и ефективно след 4 януари, като продължава и до момента, показват данните от системата. Засега не е известно кой заглушава сигнала.

Освен в Черно море проблеми с GPS има в някои райони на Русия и Казахстан, в Прибалтика и по част от източната граница на Полша, показват картите на GPS jam. Без покритие на навигационната система са и столиците на Русия - Москва и на Турция - Анкара. Заради това международни експерти обсъждат, че заглушаването на GPS е свързано с войната в Украйна, а опитите за спиране на навигационната система са от много страни.

“24 часа” потърси коментар от институциите, които следят за националната сигурност - МВР, Министерството на отбраната и ДАНС. От контраразузнавателната служба, която отговаря и за киберсигурността, дори не отговориха на въпросите на репортерите. От военното министерство пък бяха лаконични:

“Министерството на отбраната не разполага с информация за проблеми със системата GPS”. Такъв бе отговорът и от МВР, а Комисията за регулиране на съобщенията, която контролира радиочестотите, не бе открита за коментар.

Въпреки официалното отричане от страна на Министерството на отбраната високопоставени офицери от Българската армия потвърдиха, че са наблюдавали проблеми с GPS в продължение на повече от седмица.

И на тях обаче не им е известно със сигурност кой смущава сигналите.

Заглушаването става чрез пускането на радиочестотни сигнали, които затрудняват обмяната на информация между спътниците около Земята и приемниците на повърхността, разясниха военните, с които “24 часа” разговаря.

Такива “тапи”, но с много по-малки размери се продават дори за употреба от граждани и се ползват често при охрана на застрашени хора. Освен навигационните сигнали, по които “интересен” обект може да бъде открит, тези “тапи” могат да смутят и опити за дистанционно взривяване например. Подобни заглушители пречат на работата на мобилните телефони, а са докладвани случаи, когато блокират дори банкомати.

За да се “затапи” сигналът над толкова голяма територия, както е в момента над Черно море, са нужни обаче много на брой и мощни излъчватели на радиочестотни сигнали, разясниха офицерите.

Заради това било малко вероятно да става въпрос за някакъв вид руска атака. За да обхванат толкова голям район, ще са им нужни огромен брой кораби със специално оборудване в района на заглушаването, което няма как да остане незабелязано, разказа единият от военните експерти.

Много по-вероятно било да са включени защити от страна на България, Румъния и Турция - и трите държави са натовски. По този начин се пречи на евентуалното използване на водни и въздушни дронове от страна на Русия в близост до трите страни. Тъй като заглушаването е непосредствено до брега, а в България покрива напълно и градовете Добрич и Варна, това вече можело да бъде направено през наземни “тапи”.

Защитата срещу руски самолети и дронове можела да служи както за спиране на “шпионски” машини, така и за затрудняване на евентуални преки атаки.

През последната седмица над Черно море се наблюдават смущения на GPS сигнала, потвърдиха и експерти по аеронавигация.

Някой смущава GPS-а, не знаем кой - руснаци ли са, украинци ли, американци ли. Случаите са за по няколко минути на 24 часа, което е много малко време.

Епизодични са, твърдят те. Което е в противоречие с данните от GPS jam, които показват стабилна “тапа” с над 10% смущение на сигнала на навигационната система.

Това обаче не е проблем за прелитането през българското въздушно пространство, включително над морето, гарантират експертите. Но имало доклади от пилоти за отпадане на сателитния сигнал. Пилотът докладва, че има GPS проблем, но само за информация и казва, че следва навигацията на земята.

Какво се случва, когато сигналът падне?

Тогава самолетът отива на втория приемник. Ако и там няма сигнал, преминава на допълнителните средства за навигация - от земята.

На българския бряг са инсталирани най-различни навигационни средства, те излъчват сигнали, които не могат да бъдат заглушени. Това са излъчватели, по които самолетите се ориентират, освен това ръководителите на полети водят самолетите, наблюдават ги. Така че нямало проблем откъм безопасността на полетите, категорични са специалистите.

Има и радар, който ръководителите на полети насочват. Аеронавигацията на земята покрива цялата територия, която обслужва България и доста отвъд нея, включително и в морето.

Има още 2 системи - европейската “Галилео” е по-надеждна в града, а ГЛОНАСС - в планините

3 са най-известните системи за навигация - щатската GPS, европейската “Галилео” и руската ГЛОНАСС. Всяка дава различни предимства, като първата има най-много стателити, втората предава от най-високо, а руската е най-надеждна в планините.

GPS (от Глобална позиционна система - на англ. ез.) е най-старата от трите и се е превърнала в синоним на глобална сателитна навигационна система. Разработена е от САЩ през 1978 година.

Вероятно затова и е най-ползваната в света. Разполага с 31 сателита, които се намират на средна орбита - на височина от 12 540 мили. Така всеки от тях може да обиколи Земята 2 пъти за денонощие. В идеалния вариант човек се свързва с 4 сателита от всяка точка на планетата. Точността му е около 5 метра под открито небе. Оперира в световен мащаб от 1993 година.

Руският му конкурент ГЛОНАСС (от ГЛОбальная НАвигационная Спутниковая Система - на руски език) е създаден едва 4 години след GPS. За разлика от него обаче, се развива доста по-бавно. Едва през 1995 г. сателитите са напълно функционални, но скоро след това следват проблеми с финансирането. Чак в края на деветдесетте години на миналия век системата ГЛОНАСС отново става приоритет за Москва.

Днес системата ползва 24 сателита. И те са на средна обрита - 11 890 мили. Затова и успяват да направят 2,125 обиколки на Земята за денонощие. Една им отнема с около 30 минути по-малко от тези на GPS, като причината е именно, че се намират по-близо до земята. Затова и в планините руската система е по-точна от американската. В равнините дава отклонение от 4,5 до 7 метра.

Системата разполага и с различни подсистеми, които се използват от държавни органи и военните, други са достъпни и за цивилни.

Европейската система “Галилео”, кръстена на Галилео Галилей, е най-новата. Тя е проект, разработен от ЕС, и стана напълно готова едва през 2020 г., като е пусната частично 4 години по-рано. Целта бе ЕС да не разчита на руската и американската навигация. Като отличителна черта от съюза посочват, че системата не се поддържа от военните.

“Галилео” разполага с 30 сателита, ползват се 24, останалите са резервни. Разположени са на височина от 14 429 мили. Затова им отнема около 14 часа да направят една обиколка на Земята, или 1,7 за 24 часа. Европейските сатели предлагат по-добра точност - до 1 метър.

Освен това системата е по-точна в градска среда, където високите сгради често блокират сигналите.

Коментари

Драгомие ( преди 1 година )
...има и китайска и индийска. Байду е по добра от руската. Телефона избира по точната сам.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна