Варна °
fallback
Свят
20:50 | 15 май 2018
Обновен: 04:54 | 8 юни 2025

Китайци инвестират в първата автомагистрала в Черна гора

Изграждането ѝ е най-обсъжданият проект в страната

По материала работи: Слав Велев

Черна гора е на едно от първите места по катастрофи и загинали на пътя в Европа. Изграждането на първата автомагистрала е най-обсъжданият проект в страната. Финансирането и строежа изпълняват китайци.

 

Първата магистрала в Черна гора трябва да свърже пристанището Бар с град Боляри на границата със Сърбия. Това са 167 км през планински терен. Първите 21 км трябва да са готови догодина.

 

 „Това е един от най-скъпите участъци, не само в Черна гора, но в Западните Балкани, а в момента и в Европа. 60% от тези 21 км са тунели, мостове, виадукти. Имаме 17 км тунели в двете посоки. Трябва да изградим и 20 моста”, обясни Ангелина Живкович, главен секретар в Министерството за транспорта.

 

Само тези 21 км от трасето струват 10 милиона евро. 85% от финансирането на проекта е от осигурено чрез заем от една от китайските държавни банки. Останалите 15% са държавно участие. Изпълнител е китайски консорциум. През последните години същата фирма поема различни инфраструктурни проекти на Балканите. Цената и процедурата по избор стават повод за разгорещени дебати в парламента.

 

„Този проект ще повиши външния дълг на страната. Ако строежът закъснее, ще има други суми, които трябва да покрием, а това ще е допълнителна тежест за Черна гора. Вече имаме дълг, който е 70% от БВП, което е много над критериите от Копенхаген, а Черна гора е кандидат за ЕС”, каза депутатът Александър Дамянович.

 

И Брюксел също има резерви.

 

„Тези 20 км ще помогнат на Черна гора, а и на останалата част от региона, да стане по-атрактивна и да има повече икономически ползи. Например от северната част на община Ядреница, ако сега искате да пътувате до столицата, това са 200 км. Когато бъде изградена тази отсечка, тя ще е само 17 км, тоест скъсяваме разстоянието със 130 км”, изчисли Ангелина Живкович.

 

Магистралата ще продължи и от другата страна на границата. Плановете са пътят между Белград и Подгорица да се скъси наполовина.

 

btvnovinite.bg

 

Четете още:   

Автор на статията:
Слав Велев
0 коментара
fallback
fallback