Колата на бъдещето ще се задвижва електрически, ще бъде омрежена и "интелигентна" и ще предлага всевъзможни дигитални бордови системи за развлечение, а посещението в сервизите няма да е непременно необходимо, пише Дойче Веле.
Който днес си купува кола в Германия, обикновено я кара 5 до 7 години преди да я смени с по-нов модел. „В бъдеще обаче автомобилите ще се променят на всеки 3 месеца“, казва за ДВ Клаус Грубер, експерт по автомобилен софтуер от консултантската компания PwC Strategy. Той уточнява, че подобно на смартфоните или лаптопите в бъдеще автомобилите ще се нуждаят често от обновяване на софтуера и от нови функции, свързани със сигурността.
Грубер е съавтор на ново изследване за бъдещето на автомобилната промишленост. Според него, разходите за развитие на софтуер за новите модели автомобили ще се удвоят през следващите 10 години. Близо 45% от тях ще погълнат новите технологии за автономно управление на автомобилите, се посочва в документа.
Електронни устройства и компютри
Колата на бъдещето ще се задвижваелектрически, ще бъде омрежена и „интелигентна“, т.е. ще се движи автоматизирано. Освен това ще има и дигитални бордови системи за развлечение, а за нуждите на платформите за споделено каране (Carsharing) ще бъде необходим и допълнителен софтуер.
В днешните автомобили са вградени десетки електронни устройства за управление на различните компоненти – двигателя, климатичната инсталация или електрическите стъкла. В бъдеще тези отделни устройства ще бъдат обединени в по-малко на брой, но по-мощни компютри, тъй наречените домейн-контролери. „Тези централни компютри ще бъдат мозъкът на колата и ще управляват всички нейни функции“, обяснява Грубер.
С помощта на вграден мобилен чип и през 5G-мрежата „Over the Air" софтуерът на колата ще се обновява редовно от „облака“, както това днес правят например смартфоните. Това ще направи посещенията в сервиз напълно излишни, казва още експертът.
По този въпрос се води разпален спор в Германия: наистина ли електромобилите са най-доброто решение за бъдещето? И нима са по-добри от автомобилите с горивна клетка и водороден двигател? Ето какво сочат фактите.
Какво се случва с германската автомобилна индустрия?
За автомобилната индустрия това ще означава огромни промени – вече няма да е достатъчно само производителите да правят висококачествени коли. „Все повече функциите ще се основават на софтуера, а автомобилните фирми ще трябва да променят своята култура и начина на производство. Казано иначе: те все повече ще се превръщат в софтуерни компании“, посочва Грубер.
Нужен е надежден софтуер
Ако дадено мобилно приложение за смартфон не работи или откаже внезапно, това не е чак толкова опасно. Но в една кола това може да има тежки последици. Затова софтуерът за автомобили, които превозват пътници, трябва да е изключително сигурен, здрав и надежден.
Всеки, който ползва компютър, знае, че софтуерните компании не са решили всички съществуващи проблеми. Затова Клаус Грубер предлага фирмите от бранша да се кооперират. „Автомобилната промишленост и нейните доставчици трябва да се кооперират с технологичните концерни, за да могат да предложат всички тези нови функции под формата на един качествен и надежден продукт“, посочва той.
Германският експерт смята, че в крайна сметка ще бъдат разработени две или три нови операционни системи за колите на бъдещето. Познаваме тази картина от компютрите, които работят с една от три възможни операционни системи, или от смартфоните, които в основи линии използват една от две съществуващи операционни системи.
Едно е ясно: компаниите, които разработят тези нови операционни системи, ще бъдат много печеливши. Както и тези, които ще развиват софтуера. Не на последно място и защото в софтуерния бизнес надценки от порядъка на 50 процента и повече са нещо съвсем обичайно.
Тесла например вече обяви, че смята да лицензира свой собствен софтуер за автономни автомобили и по възможност да го предлага също и на конкуренцията. Именно превъзходството на американската компания в тази сфера обяснява защо нейната пазарна капитализация от 670 милиарда долара междувременно е три пъти по-голяма, отколкото тази на Фолксваген, Даймлер и БМВ взети заедно.
Германските производители също работят над иновации
Германските автомобилни фирми обаче вече също работят над свои собствени операционни системи, които отчасти дори вече монтират на новите си модели. В това отношение БМВ е първенец – от 2018 година баварците използват собствената си операционна система BMW OS 7. Мерцедес в момента разработва платформата MB.OS, а Фолксваген изгражда подразделение за разработване на собствена операционна система, която ще се нарича VW.OS. Освен това в сътрудничество с Майкрософт автомобилният производител от Волфсбург работи върху собствен облак за автомобилен софтуер.
Именно такива сътрудничества предлага софтуерният експерт Клаус Грубер. Защото, по думите му, трансформацията на автомобилния бранш трябва да се извърши бързо и ще бъде много скъпо нещо. А за самостоятелните играчи на пазара рисковете ще бъдат прекалено високи, допълва той.

Чист въздух у дома: Практични съвети за премахване на токсини и прах
Рецепта за хрупкави хапки карфиол без пържене
Финансов късмет за 6 китайски зодии на 23 ноември
Антон Станков за Коцев: Раздава се правосъдие чрез мерките за неотклонение
От НАСА предупреждават: Големите американски градове потъват
Пилот на United Airlines: Самолетът бе ударен от космически отпадъци
Съществуването на НЛО „вече не е под въпрос“, твърди американски режисьор
Спорите на мъха оцеляват 9 месеца в космически вакуум
Спортът по телевизията днес, 23 ноември
Мачовете по телевизията, днес 23 ноември
Наполи се върна към победите и на върха
Хиксоманията на Юве продължава
Дневен хороскоп за 23 ноември, неделя
Любовен хороскоп за 24 – 30 ноември
Поверия за 24 ноември – Света Екатерина
Често задавани въпроси за първото бебешко легло
Какво се случва с яйчниците след навлизане в менопауза?
Ако държите на ума си – движете се, предпазва от деменция
Дни на медиацията в Пловдив и София предлагат безплатни консултации с медиатори и психолози от 24 до 28 ноември
Уртикария при деца – какво показва обривът и кога да се тревожим?
След като обяви, че НАТО е в „мозъчна смърт“, Макрон предвижда и края на Г-20
Чист въздух у дома: Практични съвети за премахване на токсини и прах
COP30 постигна споразумение, от което повечето страни са разочаровани
Героят за ЦСКА разкри кое е най-важно за отбора
Видимо израстване: тествахме новия Citroën C5 Aircross
10 саморазрушителни навика на жените, които избират грешния мъж отново и отново
Краят на годината носи луд късмет на 3 зодии
Коментари