Бизнесът с откраднати катализатори се разраства не само в САЩ, но и в Европа, като към момента най-много от това страда Германия.
Според информация на най-големия автомобилен клуб в страната – ADAC, нейните пътни патрулr през 2022 г. са се отзовали на 1038 повиквани за откраднати катализатори.
Експертите от ADAC допускат, че броят на неотчетените случаи на откраднати устройства за пречиствания в Германия е значително по-голям. През 2018 г. мобилните екипи на клуба, наречени „Жълтите ангели“, са регистрирали 77 случая, а през следващата година 169. През 2020 г. са преброени 420 откраднати катализатори, а през 2021 г. са били 959.
Според предишни констатации особено засегнати са по-старите превозни средства с бензинови двигатели, при които катализаторът е монтиран в средата на пода на автомобила и така достъпът до него е много лесен. Най-застрашени от посегателства са по-старите Opel Astra, Toyota Prius и VW Polo.
При по-новите автомобили катализаторът е монтиран много близо до двигателя, за да загрее по-бързо след студен старт и да достигне работна температура. Там обаче достъпът е много по-труден и съответно свалянето му отнема много повече време.
ADAC обяснява нарастващия брой откраднати катализатори с високата цена на благородните метали като платина, паладий и родий. Откраднатите катализатори се рециклират. Получените по този начин благородни метали след това могат да бъдат предложени отново на производителите на катализаторите.
Катализаторите са неразделна част от изпускателните системи от началото на 90-те години на миналия век и имат за задача да преобразуват вредните за здравето и околната среда изгорели газове в нетоксични вещества. С помощта на катализатор замърсителят на въздуха въглероден оксид (CO) се превръща във въглероден диоксид (CO2).
Според ADAC колите, чийто катализатор е бил откраднат, не само са значително по-шумни, но и губят лиценза си за експлоатация и вече нямат право да се движат по обществени пътища.
Те трябва да бъдат транспортирани до сервиз, а смяната струва до 1000 евро, включително монтажа, като отделните модели също са значително по-скъпи, пише automedia.investor.bg.

Vampire Love на SEVI поставя началото на новия албум на групата
Магия, карма и зодии: Тревожността кара примитивния българин да вярва на врачки
Парите за култура: Символични заплати и мизерни условия на труд
85-годишна жена изчезна на Витоша
Учени предупредиха за засилване на слънчевата активност
От Токио до Ню Йорк само за час: Започват суборбитални полети
„Космически океан“ край черна дупка: Откриха най-големия воден резервоар във Вселената
Магнитни бури през ноември 2025 г.: Кои са най-опасните дати
Гасперини: Най-голямата загуба е контузията на Дибала
Алегри: Трябва да трупаме самочувствие!
Феновете на Ботев Пд избухнаха след скандалното пловдивско дерби
Ледена баня за Холанд след поредното му шоу
5 есенни супи с малко въглехидрати
9 стъпки от аюрведа, които трансформират живота към по-добро
Протеинова салата с кисело мляко и грозде
Нумерологична прогноза за 3 ноември
Защо периодичното посещение на зъболекар е важно?
Възли и рак на щитовидната жлеза - кога има повод за притеснение?
Менопауза – естествен преход, който може да бъде преодолян с лекота
Три ключови аспекта за повече здраве в студените дни
Южнокорейският индекс Kospi стартира седмицата с нов рекорд
Парите за култура: Символични заплати и мизерни условия на труд
САЩ ще притиснат Русия, ако ударят сенчестия й флот
След над 6 години: Тежък удар за Гришо
Нова или на старо: каква кола ще ви даде един и същи бюджет?
Ким Кардашян променя живота си, сбъдвайки мечтата си да работи като адвокат
Как се маскираха звездите на Хелоуин? - първа част
Коментари