IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Свят
22:00 | 30 май 2025
Обновен: 04:40 | 1 юни 2025

Излизат ли ни по-скъпо евтините коли от Китай?

Автомобилите им са като телефоните - обновяват се скоростно и стойността рязко пада

По материала работи: Слав Велев
Излизат ли ни по-скъпо евтините коли от Китай?

Китайските марки се развиват с бясна скорост, пускайки нови и нови подобрения много по-бързо от традиционните производители. Благодарение на това, колите им обикновено са в крак с последните новости, но малко парадоксално  - това създава два проблема.

От една страна, толкова честото пускане на подобрения означава, че предишните модели остаряват твърде бързо, защото се заменят с по-добри. От друга страна, това гарантира по-голяма амортизация. През последните 2-3 години в Европа вече има доста китайски марки и спецовете коментират силните им страни, но и слабите.

На традиционните марки обикновено отнемат много време, за да оправят нещо, дори да е наглед по-дребно. Например, Volkswagen с бутоните на волана. Понякога дори не го правят - били квадратни, ами голяма работа. Китайските компании, от друга страна, въвеждат подобрения в автомобилите си за рекордно кратко време. Само вижте колко бързо беше обновен Omoda 5, модел, който беше актуализиран само няколко месеца след дебюта си в Европа.
Тази изключителна бързина на реакция позволява на китайските марки да имат силно актуализирани гами, които като цяло са технологично най-съвременни.

Но това носи скрита цена, която клиентите плащат. По-скоро има две „недостатъци“: прекомерна амортизация и преждевременно остаряване.
Факт, който VN Express International е установила в проучване , базирано на данни, получени от платформата за употребявани автомобили Oto.com.vn, пише AutoMedia. Проучването се фокусира върху виетнамския пазар, но може да бъде перфектно експонирано и към всеки европейски.

Според VN Express International - няколко китайски автомобила са загубили много повече стойност от своите японски и южнокорейски аналози през същия период. Те вземат за ориентир MG 5, MG ZS и MG HS, като правят в сравнение с Kia K3, Hyundai Creta и Hyundai Tucson. Стойността на MG HS пада с 33% от 2022 до 2024 година. Hyundai Tucson, един от преките му конкуренти, губи 17% от стойността си. Кажи речи двойно по-малко.

"Купувачите предпочитат сигурни варианти, когато става въпрос за употребявани автомобили, за да си осигурят стабилност, и често се обръщат към японски и южнокорейски марки“, каза пред VN Express International Ан Дунг, мениджър в дилърство на употребявани автомобили. Той добави, че китайските марки все още имат по-лоша репутация от тези от Япония и Южна Корея. "Огромните отстъпки, които китайските марки предлагат за своите автомобили, също влияят на стойността им при препродажба. Резките намаления на цените често водят до по-рязко обезценяване“, отбелязва Дунг.

Китайските автомобили вероятно ще запазват стойност по-плавно с течение на времето, но сега те се обезценяват повече от другите. И не става въпрос само за цена. Защото автомобилите Dacia също са достъпни, но си струват пари на пазара втора ръка. И то до такава степен, че е една от марките с най-малко обезценяване на пазара.

Отчасти, сривът при китайските автомобили е свързано с бързото време за реакция. Ако даден модел се актуализира за рекордно кратко време и се подобри значително, старата му версия автоматично губи голяма част от стойността си. Това е проблем, пряко свързан с преждевременното остаряване. Вярно, че начинът на мислене, когато става въпрос за покупка на автомобил, се е променил много. Все повече хора избират други опции като например гъвкави схеми или лизинг. Следователно, много хора нямат същите притеснения, че една кола „остарява“ скоро след покупката си, просто защото ще я сменят с друга след 3 години, например. Но остават достатъчно купувачи с едно наум, защото взимат с дългосрочна перспектива.

Проблемът засяга преди всичко електрическите автомобили. Тези модели светкавично се заменят от по-мощни, с по-добри динамични характеристики, по-голяма автономност, по-голяма мощност на зареждане и повече оборудване.

В известен смисъл явлението е сравнимо с това, което се случва в индустрията за мобилни телефони. Един топ модел от тази година е остарял на следващата година. И губи много от цената. Автомобилите просто следват телефоните в това отношение, поне що се отнася до Китай, където са майстори и на двата продукта.

Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia

Коментари

Новини Варна