Може ли технически ефективен автомобил да бъде бракуван само поради разпоредбите? Европейският съюз иска да сложи край на този подход, като новите разпоредби имат за цел да улеснят ремонтите, да проверят състоянието на възстановените части и да сложат край на практиките за съкращаване на живота на едно превозно средство.
Комисията по околна среда (ENVI) и по вътрешния пазар на Европейския парламент (IMCO) одобриха проект за нов регламент относно излезлите от употреба превозни средства. Гласуването в пленарна зала е насрочено за септември 2025, като то ще бъде последвано от преговори със Съвета на ЕС и Европейската комисия, пише AutoMedia.
Една от ключовите промени се отнася до момента, в който превозното средство се счита за „отпадък“. В момента се случва автомобили, които все още могат да бъдат ремонтирани, да бъдат официално класифицирани като „отпадъци“ и това блокира тяхната регистрация, ремонт и продажба. Новите разпоредби имат за цел да противодействат на това.
Ако проектът влезе в сила, превозните средства, подходящи за по-нататъшна употреба, вече няма да бъдат бракувани само поради административни разпоредби в различните държави от ЕС. Това означава по-малко ненужно бракуване, по-голяма наличност на употребявани автомобили и повече работа за независимите сервизи.
Възстановени части - подреден правен статут
Новите разпоредби също така въвеждат ясни правила за възстановените части. Досега основните им елементи - така наречените ядра, са третирани като отпадъци в много страни. Това възпрепятства логистиката, намалява рентабилността на регенерацията и блокира развитието на този пазарен сегмент.
Според предложените разпоредби регенерираните части - като алтернатори, стартери или турбокомпресори, трябва да придобият законен статут на елементи на кръговата икономика. Това означава, че компаниите за преработка ще могат законно да търгуват с употребявани компоненти без риск от нарушаване на екологичните разпоредби.
Край на блокиращите ремонти и нови изисквания за рециклиране на пластмаси
Предложените регламенти също така предвиждат забрана за използването на софтуер, който възпрепятства ремонта на превозни средства. Това се отнася в случаите, когато след актуализиране на компютърната система на автомобила не е възможно да се използват неоригинални части или да се извършват ремонти извън оторизиран сервизен център.
ЕС също така планира да въведе изискване за съдържание на рециклирана пластмаса в новите автомобили. От 2031 всяко ново превозно средство ще трябва да съдържа поне 20% от такава суровина, а през следващите години това ниво може да се увеличи до 25%. В ход са и анализи по отношение на подобни изисквания за стомана и алуминий.
За околната среда това е стъпка към истински затворен цикъл в автомобилната индустрия. За икономиката - възможност за поддържане на хиляди работни места в сектора на услугите и производството на части. А за собствениците на автомобили - по-малко изкуствено ограничаване на живота на автомобила.
Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia
Коментари