Международният съвет за чист транспорт (ICCT - организация, която работи от 2005 и лобира за екологични решения в автомобилната индустрия, публикува анализ за емисиите на CO2 на производителите в ЕС. Той е основан и на данните за регистрациите на нови превозни средства през първата половина на годината, като показва кои марки имат най-голям шанс да избегнат гигантски глоби и кои пропускат новите цели с най-много?
Електромобилите стават все по-популярни а дизелът губи позиции
По данни на ACEA - Европейската асоциация на автомобилните производители, през първата половина на годината дялът на електрическите автомобили в общите продажби на нови автомобили на Стария континент е достигнал 17,5%, а само през юни вече е бил 19,2%. За сравнение, дялът на автомобилите с дизелови двигатели по това време е само 7,9%, пише AutoMedia.
Според ICCT през първата половина на тази година средните емисии на въглероден диоксид за всички производители са били 102 грама CO2/км. Това е с 8,4 грама над средната цел за индустрията от 93,6 грама CO2/км.
Също така трябва да се помни, че тези 93,6 са средните за цялата индустрия и на всеки производител, въз основа на пазарния дял и структурата на моделната си гама, определя собствен лимит. Например за Volkswagen това е 92 грама CO2/км, докато за Toyota - 95 грама CO2/км.
798 глоба за всеки продаден автомобил
Нека ви напомним - всеки грам над тази граница струва на производителя 95 евро за всеки автомобил, продаден в Европейския съюз. Това означава, че средно през първата половина на годината всеки лек автомобил, продаден в ЕС, е генерирал глоба в размер на 798 евро.
Трябва да се отбележи, че през април Европейската комисия, като част от стратегическия диалог с автомобилната промишленост, се съгласи да отложи санкции за емисии от една на три години. Така производителите не са длъжни да отчитат глобите всяка година, а те ще се начисляват колективно през 2027 и ще обхващат периода от 1 януари 2025 до 31 декември 2027.
Теоретично производителите могат да оставят автомобилите с вътрешно горене в предложенията си по-дълго, но - за да избегнат санкции, по-високите им продажби на автомобили с ДВГ тази година ще трябва да бъдат компенсирани от по-високи продажби на електрически автомобили през 2026-2027.
Кои марки няма да плащат глоби за превишаване на лимита на CO2?
Cupra, Tesla и Volvo не трябва да се притесняват за глобите по никакъв начин, тъй като имат гигантски марж в сравнение с лимита, предоставен им от Европейската комисия, благодарение на предлагането на широка гама от електрически автомобили.
В случая с производителите на класически автомобили с вътрешно горене ситуацията не е толкова очевидна. Данните на ICCT показват, че в момента само една марка е в рамките на лимита, определен за нея. Това е Renault може да се похвали с нулев баланс.
В удобна ситуация, т.е. близко до лимита, са BMW (+2 грама CO2 над границата), Toyota (+1 грам CO2 над границата), KIA (+ 3 грама CO2 над границата).
Fiat е на дъното от европейските марки
Данните на ICCT обаче показват, че - поне след първата половина на тази година - много производители са далеч от ограниченията, предоставени им от Европейската комисия. Цели 11 грама над лимита, предоставен на марката (92 грама), се отделят от автомобилите Volkswagen, продадени средно през първата половина на тази година в Европа. Резултатът за цялата група е 13 грама над нормата.
С 12 грама е превишен лимита, определен от целия концерн Stellantis (96 грама). В класацията на марките на компанията Peugeot в момента е най-близо до постигането на целта (95 грама, действителни емисии с 8 грама над лимита). Fiat е в много лоша ситуация с резултат от +21 грама (над разпределените 99 грама).
Казано направо, ако според първоначалните планове санкциите за емисии на CO2 бъдат уредени в края на тази година, всеки нов Fiat, продаден през първата половина на тази година, ще генерира неустойка за производителя в размер на 1995 евро.
Nissan и Mazda са заплашени от гигантски глоби
В момента обаче положението на марките извън Стария континент е най-лошо. Автомобилите на Ford, продадени средно през първата половина на годината в ЕС, са изпускали до 22 грама над определената граница. За производителя това означава прогнозна неустойка от 2090 евро на автомобил.
Audi (+24 грама) и Mercedes (+23 грама) също са в подобна ситуация, но в случая с премиум марките високият марж позволява сравнително лесно скриване на възможни неустойки в цената.
Популярните марки обаче не могат да си позволят подобна процедура. В техния случай най-големият проблем изглежда се сблъскват производителите от Страната на изгряващото слънце - Mazda и Nissan. За да се избегнат глоби, и двете компании трябва да останат в рамките на границата от 93 грама CO2/км. Mazda го надхвърли през първата половина на годината с 28 грама, а Nissan - с цели 29 грама. В първия случай това означава прогнозна глоба от 2660 евро на автомобил, във втория - до 2755 евро на автомобил.
Още любопитни новини от света на автомобилите четете на AutoMedia
Коментари