Милиарди опасни отпадъци скоро могат да се озоват в асфалта. Учени от Испания и Италия са разработили технология, която ще превърне фасовете от цигари в добавка, която укрепва пътните настилки. Резултатите от проучването изненадаха дори самите автори.
Според данни, цитирани от екип изследователи от Университета в Гранада и Университета в Болоня, около 9 трилиона фасове се изхвърлят по целия свят всяка година. Те се озовават на плажове, гори, водни резервоари и почва, оставайки в околната среда в продължение на десетилетия. Техните компоненти - главно целулозни влакна и пластмаса, се разлагат много бавно и представляват значителен екологичен риск, пише AutoMedia.
Остатъците от електронни цигари, които съдържат повече синтетични влакна и химикали, са особено проблематични. Изследователите подчертават, че традиционните методи за рециклиране не са адаптирани към такива сложни отпадъци. Иновативният подход може не само да намали броя на проблемите с асфалта, но и да подобри техническите характеристики на асфалта.
Как фасовете укрепват асфалта?
Изследователите вече произвеждат специални пелети на базата на рециклирани фасове. В технологичния процес краищата, съдържащи органична пепел, се отстраняват, а останалата част - състояща се главно от целулозни влакна и пластмаса, се настъргва и смесва с восък. След това получената маса се пресова, нагрява и нарязва на гранули.
Тази добавка отива директно в горещата битумна маса. Под въздействието на температурата восъкът се топи, освобождавайки влакна, които действат като армировка за асфалтовата конструкция. Ефект? Значително повишена устойчивост на счупване, подобрена пластичност и гъвкавост на пътната настилка.
Наличието на восъци в сместа допълнително намалява температурата на производството на асфалт, което означава по-ниска консумация на енергия и намалени емисии на замърсители в атмосферата. Това е важен аргумент от гледна точка на устойчивото пътно строителство.
Изследванията потвърждават ефективността на новия материал
Лабораторните тестове показват, че асфалтът с добавка на рециклирани фасове има по-висока устойчивост на напукване при интензивен трафик. Материалът се справя по-добре и с термичното свиване, т.е. деформации, причинени от ниски температури. Използването на тази технология позволява производството на битум с високо съдържание на рециклирани материали, което досега често се свързва с влошаване на параметрите на настилката.
Въпреки че технологията е в ранен етап на развитие, нейният потенциал е оценен като висок. Използването на фасове в пътната инфраструктура решава едновременно два проблема - изхвърлянето на трудни отпадъци и подобряването на издръжливостта на повърхността.
Още новини от света на автомобилите четете на AutoMedia
Коментари