Автоиндустрията губи милиарди, докато расте с огромен темп

Въпреки увеличените продажби нетната печалба на производителите е намаляла с 69%

Автоиндустрията губи милиарди, докато расте с огромен темп

Автоиндустрията расте, но губи милиарди! През първата половина на 2025 са продадени повече автомобили, отколкото през същия период на миналата година. Анализираните 34 компании са доставили 37,6 млн. бройки. Това представлява увеличение от 3%, като ръстът се дължи на Toyota, BYD и Geely, които компенсират спада в Stellantis и Tesla. Въпреки увеличението на обема общите продажби са спаднали до 1,155 млрд. евро, което е спад с два процента спрямо първата половина на 2024. Това означава, че средната цена на продадена единица е паднала от 32 419 евро на 30 708 евро.

Въпреки че анализът не отчита повечето китайски производители, агресивната ценова война в Китай частично обяснява това намаление на средната цена на единица. Двата най-големи китайски производителя - BYD и Geely - са увеличили обема си съответно с 33 и 47% , но приходите на BYD са нараснали само с 14% и компанията успя да се позиционира като шестият по големина производител в света по обем през първата половина на 2025, пише AutoMedia.

Печалбите намаляват с 23%

Още по-притеснително за индустрията е спадът в рентабилността. Ценовата война в Китай, липсата на растеж и нарастващите разходи в Европа. Търговските сътресения и несигурностите, причинени от Доналд Тръмп, причинени от въведените мита, също оказаха незабавно въздействие.

Оперативната печалба (т.е. брутната печалба по-малко продажби и административни разходи) е намаляла с 23%  - до 104 млрд. евро. Сред големите производители Stellantis и Nissan постигат най-лоши резултати, следвани от Mercedes, Ford, Tesla, Volkswagen, BMW, Honda и Kia.

Несигурно бъдеще

Още по-лош е спадът на нетните печалби, който спадна до 22,6 млрд. евро - минус 69%  в сравнение с 2024 г. Така нетният марж спадна от 6,1% на 2%  в рамките на една година. Тази цифра отразява климата на несигурност, в който се намират както западните, така и китайските производители.

Без по-гъвкава регулация в Европа, по-ясните търговски правила в САЩ и край на ценовата война в Китай, бъдещето на индустрията изглежда сериозно изложено на риск. Само три производителя успяха да увеличат нетната си печалба: Suzuki (+9%), Ferrari (+9%) и BYD (+2%).

Още новини за автомобилите четете на AutoMedia

Новини

Коментари

Свят
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата