Китай превзема европейския авто пазар

През септември делът им вече е 7.4%, благодарение най-вече на плъг-ин хибридите

Китай превзема европейския авто пазар

Китайците вече са пред корейците на европейския пазар. През септември делът им вече е 7.4%, благодарение най-вече на плъг-ин хибридите. Септември се превърна в най-добрия месец за китайските автомобилни производители в Европа досега, благодарение на нарастващото търсене на електрически и хибридни модели, показва статистиката на изследователската компания Dataforce. Компаниите от азиатската държава, водени от BYD, MG на SAIC Motor и Chery Automobile, завладяха рекордните 7,4% от всички продажби на леки автомобили в Европа и за първи път надминаха южнокорейските производители Kia, Hyundai и KGM. 

По данни на анализаторите от Schmidt Auto, през септември 2025 китайските марки вече са по-популярни от корейските в Европа. Данните се отнасят до 18 членки на ЕС (без източноевропейските), Щвейцария, Норвегия, Исландия и Великобритания, пише AutoMedia.
  
"Постоянен скок на китайските марки"

Скокът през септември следва месеци на стабилен растеж. BYD, най-големият производител на електрифицирани превозни средства в света, разшири дилърската си мрежа и гамата си от plug-in хибриди и електромобили, както направиха и други, насочени към категории, движещи по-голямата част от растежа в региона. Увеличението е "показател за това, което може да предстои", каза Бенджамин Кибис, анализатор в Dataforce. "Наблюдаваме постоянен скок в продажбите на китайските марки на европейските пазари", добавя той.

Ръстът е особено голям във Великобритания, където са отчетени близо половината от европейските продажби на китайските компании. Вносните мита в Обединеното кралство от 10% са доста под увеличените мита, наложени от ЕС върху произведените в Китай електромобил миналата година. "Британският пазар е ключов. Китайците са много силни там", посочва Кибис. Продажбите на BYD във Великобритания скочиха 6 пъти спрямо август, темп, почти съпоставим с този на MG, която доскоро беше британска марка. Моделите Omoda и Jaecoo на Chery също набраха популярност с новите хибридни SUV-ове.

Брой регистрации и ръст на годишна база за петте водещи китайски марки на европейския пазар. SAIC продава марката MG, Chery разчита основно на експортните си дъщерни марки Jaecoo и Omoda, числата на Geely се отнасят до едноименната марка, а също и до Lynk & Co, Polestar, Smart и Zeekr

Предимство заради доста по-евтините батерии

Напредъкът в Европа подчертава нарастващото несъответствие в автомобилната търговия, където по-евтината технология за батерии дава конкурентно предимство на китайските производители. Европейските марки, които вече загубиха дял в доминирания от електромобили Китай, сега са изправени пред нарастваща конкуренция у дома, тъй като китайските компании ускоряват навлизането си в чужбина на фона на свръхкапацитета на континента.

На политическия фронт Европа също е в защитна позиция. Митата на ЕС само временно забавиха възхода на китайските марки. Производителите на автомобили на континента са изправени пред смущения от нов търговски спор за контрол над холандски доставчик на чипове, след като Китай забрани износа на някои от своите продукти.

62% скок при плъг-ин хибридите

В Европа китайските се насочват към бързоразвиващи се сегменти. Те пуснаха на пазара plug-in хибриди на конкурентни цени, които предлагат по-ниски експлоатационни разходи без пълна зависимост от зареждане - все по-привлекателна опция за купувачите. Продажбите на plug-in хибриди са скочили с 62% в цяла Европа през септември, според Европейската асоциация на производителите на автомобили. Тези на пълните хибридите са се увеличили с 15%. 

Силното търсене на по-достъпни модели е увеличило продажбите и на европейски производители на автомобили като Volkswagen и Renault. Въпреки това, китайските производители са достигнали 8% дял в Западна Европа, изпреварвайки южнокорейските марки за първи път, според Schmidt Automotive Research.

В цяла Европа делът на китайските марки при plug-in хибридите скочи с над 7 процентни пункта до 20% през септември според Dataforce. Делът им при електромобилите се увеличи до 11% (с 1,7 пункта) през същия месец и щеше да достигне 13%, ако бяха включени продажбите от партньорството на Zhejiang Leapmotor Technology със Stellantis и съвместното предприятие Ebro-Chery, посочва Кибис.
  
Тайната: голям брой "тактически регистрации"

Не всички обеми изглеждаха добри, добавя той. MG, BYD и Leapmotor имаха значителен брой "тактически" регистрации през септември - коли, продадени на компании за отдаване на автомобили под наем или на дилъри. За по-малко от две години и половина след откриването на първия си шоурум във Великобритания през 2023 BYD достигна 100 франчайз търговски обекта и сега има покритие в по-голямата част от страната.

"Те плащат, за да бъдат играчи на пазара, като правят много атрактивни оферти на дилърите, за да се доверят на марките", казва Стивън Райтман, анализатор в Bernstein. "Дилърите харесват стойността на офертата, а клиентите са впечатлени от продукта – има известна доза шок и страхопочитание в дилъра".

Най-новите китайски plug-in хибриди предлагат дълъг пробег само на ток, бързо зареждане и щедро стандартно оборудване на цени под европейските конкуренти. Сред пусканите на пазара тази година са Chery Omoda 7 с чисто електрически пробег от 80 км и кросоувърът Jaecoo J8. BYD добави Seal U DM-i SUV и plug-in версия на хечбека Dolphin. DM-i хибридите на компанията съчетават електромотор с малък бензинов двигател, за да увеличат пробега и намалят разхода на гориво, и сега са в основата на гамата, наред с електромобилите.

Само китайците предлагат PHEV на разумни цени

Миналата седмица Geely представи в Лондон своя електрически SUV EX5. Марката планира 10 модела във Великобритания през следващите три години, от малки лекотоварни автомобили до големи семейни. Продажбите на Omoda на Острова скочиха четири пъти през септември спрямо август, а тези на Jaecoo бележат същия ръст след навлизането си на пазара тази година. Chery се насочва към европейските и южнокорейските си конкуренти с масови кросоувъри и SUV-ове.

"Потребителите вече клонят към plug-in хибриди и в момента само китайските марки ги предлагат на разумни цени", посочва анализаторът на Bloomberg Intelligence Майкъл Дийн. "Въпросът сега е дали европейските компании могат да увеличат производството на тези автомобили достатъчно бързо и достъпно, за да се конкурират".

Коментари

Свят
Водещи новини
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата